728 x 90
Error, no Ad ID set! Check your syntax!

Как Espace можеше да бъде модел на Peugeot, а не на Renault

През 1978 г., шест години преди Espace да влезе в производство, Chrysler UK и Simca са продадени на френската компания PSA Peugeot Citroën.

Въпреки бума на SUV автомобилите и залеза на вановете, Espace си остава един от най-разпознаваемите модели на Renault в цялата история. Малцина обаче знаят, че всъщност концепцията за модела е първо предложена на Peugeot, но французите се отказват от нея.

Концепцията Espace първоначално е замислена през 70-те години от британския дизайнер Фъргюс Полок, който тогава работи за Chrysler във Великобритания. Междувременно, Matra, оглавявана от гръцкия дизайнер Антонис Воланис, разработва дизайна на вана на Simca, тогавашното френско дъщерно дружество на Chrysler, с намерението да продава автомобила под марката Talbot.

Идеята е била изцяло новият автомобил да замени модела Matra Rancho (за който говорихме съвсем наскоро) на производствените линии на Matra. Ранните прототипи са използвали части на Simca и следователно са имали решетка, напомняща на Simca 1307.

През 1978 г., шест години преди Espace да влезе в производство, Chrysler UK и Simca са продадени на френската компания PSA Peugeot Citroën, която постепенно спира съществуването на Simca в рамките на следващото десетилетие заради спада на продажбите. PSA решава, че Espace е твърде скъп и твърде рискован проект, за да бъде пуснат в производство, предпочитайки да се фокусира върху закърпването на финансовото състояние на Talbot. Дизайнът на Espace е върнат на Matra, който го нарича Matra P23 и го предлага на Renault.

Renault приема концепцията на Matra под името проект J11, който след това получава името Espace за серийното производство. Едно ограничение е, че Renault използва надлъжно монтирани двигатели, докато J11 е проектиран с по-ефективното напречно разположение. Дизайнът в крайна сметка използва надлъжно оформление, което позволява по-голяма гъвкавост в монтажа на двигателя и също така улеснява разработването на версия с четири задвижващи колела.

Прочети още:
Още през 1992 г. Pontiac има сериен модел с безключов достъп и head-up дисплей

Инсталирането на V6 двигател обмисля още от самото начало, но в крайна сметка се налага да бъде изчакано представянето на второто поколение. За да направи размера на двигателя възможно най-малък, Renault поставя радиатора вляво в моторното отделение, а самият двигател достига решетката.

Дизайнът включва корпус от фибростъкло, монтиран върху топло поцинкована стоманена монококова рамка, използваща същата техника и поточна линия в завода като Talbot Matra Murena. Процесът на поцинковане увеличава устойчивостта на усукване с 60 процента и устойчивостта на огъване с 20 процента, като цената за всичко това е около 30 кг наддаване в теглото. Разпределението на теглото е доста неравномерно – 62.9 процента се падат на предната ос при базовите версии с бензинов агрегат.

В крайна сметка Espace е пуснат от Renault в продажба през юли 1984 г. Стартът е много бавен и изцяло потвърждава опасенията на Peugeot – за един месец са продадени едва 9 екземпляра. Бързо след това популярността расте стремглаво и Renault обогатява гамата с дизелови мотори само няколко месеца по-късно.

През 1984 г. American Motors Corporation (AMC) обявява, че ще започне да предлага на пазара в САЩ Espace. Миниванът дори е изложен пред потребители на автомобилното изложение в Чикаго през 1985 г., но преговорите на AMC с Matra по отношение на цените не стигат до положителна развръзка. Плановете за пускането на Espace в САЩ приключват с покупката на AMC от Chrysler.

Снимки: AutoWP

1 коментар

Свързани публикации

Оставете коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителни полета са маркирани с *

1 Коментар