Cayenne – спасителят на Porsche, навърши 20 години. История на успеха

От 2002 г. досега Cayenne е с един от основните приноси за глобалния успех на автомобилния производител.

Фери Порше го предвижда още през 1989 г.: „Ако създадем офроуд модел според нашите стандарти за качество и той носи логото на Porsche, хората ще го купуват.“ Той се оказва прав. От 2002 г. досега Cayenne е с един от основните приноси за глобалния успех на автомобилния производител. „Cayenne винаги е привличал силно вниманието към нашата марка – той е довел много нови клиенти и фенове на Porsche по целия свят през последните 20 години“, казва Детлев фон Платен, член на Изпълнителния борд, отговарящ за продажбите и маркетинга в Porsche AG.

Porsche трябва да вземе някои важни решения в средата на 1990-те, за да осигури дългосрочния си икономически успех. В началото на десетилетието компанията се озовава в една от най-значимите икономически кризи в историята си: работи на загуба и е доставила само 23 060 автомобила през финансовата 1991/92 година. С Boxster, лансиран през 1996 г., Porsche започна да излиза от кризата. Но на ръководството бързо става ясно, че легендарният 911 и новият модел със средно разположен двигател сами по себе си не биха могли да изведат компанията към сигурно бъдеще. Плановете за „трето Porsche“ започват да се оформят, макар и първоначално без твърдо решение за сегмента.

По препоръка на американската търговска организация компанията избира офроуд автомобил вместо автомобил за превоз на хора/MPV, какъвто също е бил обмислян. Този тип превозно средство е особено на мода в Северна Америка – най-големият пазар на Porsche по това време. Главният изпълнителен директор Венделин Видекинг е отправил поглед и към нововъзникващия азиатски пазар. Амбициите са високи още от самото начало: Porsche не просто иска да създаде спортен SUV по стандартите на марката, но има за цел добре да изпоти най-силните конкуренти в сегмента на офроуд автомобилите.

Това мащабно начинание в крайна сметка се осъществява като част от съвместен проект с Volkswagen, наречен „Colorado“, който е официално обявен през юни 1998 г.: Porsche Cayenne и Volkswagen Touareg ще споделят една и съща платформа. Въпреки идентичната архитектура, всеки производител първоначално използва свои собствени двигатели и разработва свои собствени настройки на шасито. Porsche отговаря за разработването на съвместната платформа в първоначално строго секретния обект в Хеминген, докато Volkswagen допринася със своя опит в производството на големи обеми.

През 1999 г. Цуфенхаузен решава да произвежда автомобила на своя вътрешен пазар вместо в чужбина и изгражда ново производствено съоръжение в Лайпциг, което е официално открито през август 2002 г. Неговият аналог във Volkswagen – Touareg, се произвежда в завода на Volkswagen в Братислава, Словакия. Боядисаната каросерия за Cayenne също идва от там, като окончателното сглобяване се извършва в Саксония. Както първото, така и второто поколение на Cayenne, известни вътрешно като Е1 и Е2, излизат от производствената линия в Лайпциг, а по-късно и в Оснабрюк. С пускането на третото поколение (E3) през 2017 г., Porsche премества цялото производство на Cayenne в Братислава, за да създаде допълнителен капацитет в Лайпциг за спортния седан Panamera и компактния SUV Macan.

Универсален: спортен автомобил и офроуд превозно средство, осигуряващо комфорт на дълги разстояния

Широката техническа гама прави Cayenne подходящ за семейства туристически автомобил, който е също така здраво офроуд превозно средство и високо динамичен спортен автомобил с типична за Porsche производителност. С тези характеристики Cayenne силно допринася за оформянето на SUV сегмента през последните 20 години. Първото поколение (E1) започва толкова уверено, колкото може да се очаква от Porsche: с избор от два двигателя V8. В Cayenne S, новоразработеният 4,5-литров двигател генерира 250 kW (340 к.с.), докато Cayenne Turbo управлява още по-впечатляващ двигател с 331 kW (450 к.с.) със същия работен обем. Те достигат максимални скорости съответно 242 и 266 км/ч – важно послание към редовните клиенти на спортни автомобили, чиито очаквания по отношение на шасито са също толкова добре удовлетворени.

Динамиката в завоите се управлява от нововъведени електронни системи: Porsche Traction Management (PTM) разпределя задвижващата мощност между задния и предния мост в съотношение 62:38 по стандарт. Задвижващата система е и променлива чрез многодисков съединител и може да приложи всякакво съотношение на мощността между предните и задните колела от 100:0 до 0:100, ако е необходимо. Далеч от асфалтираните пътища, водачите на Cayenne могат да разчитат също на раздатъчна кутия при ниските обороти за подобряване на тягата. Напълно блокиращият централен диференциал предотвратява превъртането на колелата, дори ако за кратко са се вдигнали от земята. Оборудван с тези възможности, първият офроуд автомобил на Porsche е напълно равностоен на добре познатите офроуд превозни средства на конкурентите, дори по време на пробните шофирания в развойната фаза на автомобила.

Първото поколение Cayenne (E1) е също първото Porsche, което съдържа новоразработената система PASM. Системата за активно управление на окачването Porsche Active Suspension Management се предлага заедно с въздушно окачване. Тя непрекъснато регулира демпфериращата сила и отчита състоянието на пътя и стила на шофиране в своите изчисления. Въздушното окачване също подпомага Cayenne извън пътя: Вече впечатляващият пътен просвет от 21,7 сантиметра с конвенционално окачване се увеличава до 27,3 сантиметра с помощта на системата за управление на нивото в рамките на въздушното окачване. Porsche оптимизира представянето си на пътя в началото на 2006 г. с представянето на първия Cayenne Turbo S, който привлича вниманието с мощност 383 kW (521 к.с.) от своя 4,5-литров двигател V8 с двоен турбокомпресор – нещо изключително за стандартите по това време.

„Установяване, подобряване, усъвършенстване“ – това е фактическото описание на еволюцията в дизайна от първия Cayenne до настоящото трето поколение според директора по дизайна на Porsche Михаел Мауер. Това би било не по-малко вярно описание на техническия прогрес: За да се оптимизира масата и производителността, второто поколение (E2) заменя раздатъчната кутия при ниски обороти със система за задвижване на всички колела при поискване с активно контролиран многодисков съединител, който продължава да се използва и днес. Porsche въвежда също хибридни и plug-in хибридни силови агрегати в напълно преработеното второ поколение E2; тези варианти са с централен диференциал Torsen. Всички съществуващи двигатели се сдобиват с допълнителна мощност и с до 23% по-нисък разход на гориво. В обновения интериор вниманието приковава вече издигащата се централна конзола.

„Целта с E3 беше да се повиши още повече обхвата на възможностите“, казва Ханс Юрген Вьолер, вицепрезидент на продуктовата линия SUV от 2013 до 2020 г., връщайки се назад към разработването на третото поколение Cayenne. „Всичко беше свързано с това да го направим по-спортен, с по-голям комфорт на возене, като същевременно запазим офроуд възможностите“, казва той. „За тази цел бяха специално разработени трикамерно въздушно окачване и кормилно управление на задния мост.Новата алуминиева каросерия спести маса, което направи автомобила още по-ефективен и пъргав. Но E3 трябваше също да предложи широки възможности за подпомагане на водача чрез многобройни нови системи“, казва Ханс Юрген Вьолер. За тази цел централният контролен блок вече интегрира всички системи в помощ на водача. Големият SUV е допълнително обновен по отношение на свързаност: интеграция на смартфони, WiFi, Bluetooth. С въвеждането на третото поколение Cayenne през 2017 г., Porsche също се сбогува с дизеловия двигател и вместо това се фокусира върху по-нататъшното развитие на plug-in хибридната технология. Друг важен момент e лансирането през пролетта на 2019 г. на още по-спортния Cayenne Coupé, съдържащ силно скосена покривна линия подобно на 911.

Хибридният пионер: Подобрена производителност като на супер спортен автомобил

С изцяло електрическа енергия plug-in хибридните модели на третото поколение Cayenne могат да достигнат скорости до 135 км/ч и до 44 километра пробег с нулеви вредни емисии. Стандартният разход на гориво по WLTP е от 3,1 до 4,1 л/100 км в зависимост от конфигурацията и гумите. Хибридните модели използват високоволтова батерия с капацитет 17,9 kWh и електрически мотор с мощност 100 kW не само за особено ефективно задвижване, но и за подчертано динамично шофиране. Моделът за ориентираната към производителност стратегия на всички настоящи хибридни модели Porsche е 918 Spyder – супер спортният автомобил, доказал се като най-бързия сериен автомобил на Нюрбургринг-Нордшлайфе за времето си, не въпреки, а благодарение на хибридното си задвижване.

Най-мощният модел Cayenne е Turbo S E-Hybrid, който се предлага от 2019 г. и има системна мощност 500 kW (680 к.с.). Както при всички plug-in хибриди на Porsche, водачът на върховия модел може да използва електрическата енергия за допълнителна тяга във всеки режим на шофиране. Например Cayenne Turbo S E-Hybrid има системен въртящ момент от 900 Нм, наличен практически от спряло положение, позволявайки на големия SUV да се ускори от 0 до 100 км/ч за 3,8 секунди. При ежедневно шофиране в комбиниран цикъл водачът може да разчита на стратегията на интелигентните режими на шофиране и да се наслаждава на превъзходно задвижване с нисък разход на гориво.

Прочети още:
Един от 10 VW T3 с двигател от Porsche се продава. Струва 365 000 евро

Основата за днешните електрифицирани варианти на моделите е положена през 2007 г. с актуализацията на първото поколение Cayenne: В концептуално изследване, близко до серийното производство, на Cayenne S Hybrid за IAA, Porsche, за разлика от много свои конкуренти, разчита не на хибрид с разделяне на мощността, а по-скоро на паралелен пълен хибрид. При този дизайн електрическият мотор се използва не само когато автомобилът започва да се движи, но и при по-високи скорости. Това позволява прототипът да достига 120 км/ч без активен двигател с вътрешно горене. Електрическият мотор подобрява ускорението и гъвкавостта.

Пълното хибридно задвижване най-накрая идва на пазара през 2010 г. с второто поколение Cayenne – като първия сериен хибриден автомобил на Porsche. Комбинацията от 3-литров двигател V6 със суперчарджър с мощност 333 к.с. и синхронен електромотор с мощност 34 kW (47 к.с.) генерира системна мощност от 279 kW (380 к.с.). Четири години по-късно следва първият plug-in хибрид, с който Porsche изиграва водеща роля в сегмента на премиум SUV моделите. Cayenne S E-Hybrid вече има изцяло електрически пробег от над 30 километра. Никел-металхидридната батерия е заменена с литиево-йонна. Двигателят с вътрешно горене остава същият, докато мощността на електрическия мотор нараства до 95 к.с. (70 kW), в резултат на което системната мощност става 306 kW (416 к.с.).

Суперавтомобил на всеки терен: рали успехи и рекордни обиколки

Cayenne е универсален спортен модел и е демонстрирал своите възможности в редица екстремни условия. През 2006 г. два частни рали отбора влизат с Porsche Cayenne S в Транссибирското рали от Москва през Сибир до Улан Батор в Монголия – и заемат първо и второ място. Porsche черпи вдъхновение от постижението и разработва ограничена линия от 26 автомобила Cayenne S Transsyberia, пригодени за рали на дълги разстояния като клиентски състезателни автомобили, които бележат огромен успех. Те заемат първите три места на финала на Транссибир 2007 с общо седем автомобила Porsche, с което автомобилът влиза в топ 10.

Специалното оборудване в Cayenne S Transsyberia включва специализирани гуми за всякакви терени, предпазна клетка, по-кратко съотношение на осите, блокировка на диференциала, усилени предни носачи и усилена защита под каросерията. Мощността на двигателя V8 остава непроменена на 283 kW (385 к.с.). Тъй като състезателният автомобил се основава на обновеното първо поколение, участниците в ралито също се възползват от подобренията, въведени в Cayenne: Новите двигатели с директно впръскване на гориво консумират до 15% по-малко, а новата активна система за стабилизация Porsche Dynamic Chassis Control (PDCC) – в комбинация с активни антиролбари – до голяма степен елиминира клатенето на каросерията в краищата, като същевременно позволява по-голяма степен на отместване на осите. През 2008 г. 19 допълнително оптимизирани модела Cayenne S Transsyberia стартират в Транссибирското рали и печелят всички места без шестото в топ 10.

Докато Транссибирското рали, което не се провежда оттогава, покрива над 7000 км и изисква около две седмици шофиране, настоящият Cayenne Turbo GT се нуждае само от 20,832 км, за да демонстрира върховите си спортни възможности, постигайки време за обиколка от 7:38.925 минути. На 14 юни 2021 г. тестовият и развоен пилот Ларс Керн прави рекордна за SUV обиколка по впечатляващ начин на легендарната писта Нюрбургринг-Нордшлайфе. Настроен за максимално ускорение и завиване, Turbo GT е безспорният топ спортист в гамата Cayenne. Неговият 4-литров двигател V8 с двоен турбокомпресор и с мощност 471 kW (640 к.с.) осигурява база за отлични характеристики на задвижване. Стандартният спринт до 100 км/ч отнема само 3,3 секунди, а максималната скорост достига 300 км/ч. С още по-спортни линии и наличен изключително като 4-местно купе, Cayenne Turbo GT идва с всички възможни шаси системи като стандартно оборудване и с ефективни гуми, разработени специално за този модел. Силовият агрегат и шасито са независимо настроени. Резултатът е хармонична цялостна концепция с отлични характеристики на състезателната писта.

Искрата: от „Roadrunner“ до първия GTS на съвременната епоха

Разработчиците на първото поколение Cayenne вече обмислят вариант за модел със специални характеристики на пътя, когато се налага да разширят моделната серия малко след успешния ѝ дебют. Оливер Лаква, понастоящем ръководител на цялостния проект Cayenne, вече работи като концептуален инженер за E1 през 1998 г. и през 2004 г. получава задание да проектира Cayenne със изявен спортен аспект във всяко отношение. Амбицията на младия инженер е ясна от самото начало, тъй като Лаква има за цел да разработи особено олекотен автомобил в рамките на проект, наречен „Roadrunner“.

„Планирахме да се освободим от раздатъчната кутия, защото това щеше да спести още 80 килограма маса. И обмисляхме четири състезателни обгръщащи седалки за допълнително намаляване на масата и по-емоционално усещане“, спомня си Лаква днес. Фактът обаче, че „Roadrunner“ е трябвало да се предлага изключително със задвижване на задните колела, среща толкова малко ентусиазъм в Борда, колкото и доста непрактичните обгръщащи седалки. Що се отнася до силовото предаване обаче разработчиците постигат своето: двигател V8 с атмосферно пълнене вместо с турбокомпресор. „В този проект значение имаше не само мощността; автомобилът трябваше също да реагира осезателно на горивния дросел“, казва Лаква. Стандартното оборудване включва 6-степенна механична скоростна кутия и специално разработено шаси. За първи път стоманеното окачване се комбинира с управляваната от PASM демпферираща система – концепция, която дотогава е била запазена за спортни автомобили с две врати. Предната и задната част напомнят за Cayenne Turbo. Уширенията на арките на колелата са увеличени с около 14 милиметра от всяка страна, което прави новодошлия най-впечатляващият във визуално отношение модел. Той е също с 24 мм по-нисък от Cayenne S.

Името е заимствано от историческите книги на Porsche – 928 GTS, който е бил прекратен през 1995 г. и чието наименование от своя страна е дошло от Porsche 904 Carrera GTS от 1960-те години. Историческите модели с наставката „GTS“ за „Gran Turismo Sport“ представляват изключителна спортна сила, съчетана с отлични възможности на дълги разстояния. Първият Cayenne GTS е лансиран през 2007 г. с актуализацията на поколението E1. Неговата мощност от 298 kW (405 к.с.) от 4,8 литра работен обем го поставя начело в списъка на вариантите Cayenne с двигатели с атмосферно пълнене. При второто поколение GTS мощността нараства умерено до 309 kW (420 к.с.), а при актуализацията на модела за 2015 г. Porsche преминава от V8 с атмосферно пълнене към V6 с двоен турбокомпресор от съображения за ефективност. Въпреки по-малкия работен обем той осигурява 15 kW (20 к.с.) повече мощност и консумира по-малко гориво. В настоящия Cayenne GTS Porsche отново разчита на осем горивни камери под формата на 4-литров двигател V8 с двоен турбокомпресор и с мощност 338 kW (460 к.с.). Вдъхновени от огромния успех на Cayenne GTS, вече всяка серия модели на Porsche има изявен спортен GTS вариант в портфолиото си.

Нови пазари, нови клиенти: Cayenne отваря врати

Малко след световната си премиера на Автомобилния салон в Париж през септември 2002 г., Cayenne се превръща в световен успех – и веднага надминава очакванията за продажби. Първоначално се очаква всяка година да бъдат доставяни 25 000 броя. През осемте години на модела от първото поколение са продадени 276 652 автомобила – малко под 35 000 броя годишно. Междувременно милионният Cayenne е вече в историята – той слиза от производствената линия през лятото на 2020 г. През 2021 г. последното преброяване показва, че са доставени над 80 000 броя.

Cayenne е създал икономическата основа за устойчив успех на Porsche, без да прави компромис с ценностите на марката, базирани на моторните спортове. „С Cayenne успяхме за първи път успешно да пренесем легендата Porsche в напълно нов пазарен сегмент“, казва Оливър Блуме, председател на Изпълнителния борд на Porsche AG, на световната премиера на третото поколение на покрива на Музея на Porsche през 2017 г. „Нашият спортен автомобил в SUV сегмента се доказва като бестселър и двигател на растежа от 2002 г. насам. И това не е всичко. Cayenne отвори вратата на много нови пазари за Porsche и допринесе значително за интернационализацията на нашата търговска мрежа.“

Детлев фон Платен, член на Изпълнителния борд, отговарящ за продажби и маркетинг в Porsche AG, казва: „Като икона на стила в SUV сегмента, Cayenne спомогна за по-силната привлекателност на нашата марка, особено в Китай и на други азиатски пазари. Сега той е един от най-търсените модели на Porsche в световен мащаб и съм сигурен, че ще остане силно популярен в бъдеще.“

Свързани публикации

Оставете коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителни полета са маркирани с *