Peugeot 308 – поглед към висшия ешелон

Новото Peugeot 308 се откроява от основните си конкуренти и дори хвърля ръкавицата към представителите на премиум сегмента.

Новото Peugeot 308 се откроява от основните си конкуренти и дори хвърля ръкавицата към представителите на премиум сегмента. Дали има основание да се надява на успех там?

През последните години Peugeot се оформи като един от малкото автомобилни производители в Европа, които запазват пълна моделна гама. Съвсем накратко това означава, че французите все още разполагат със седани, хечбеци и комбита като допълнение към вече станалите задължителни кросоувъри от всевъзможен размер. С пускането на чисто новия 508 преди няколко години Peugeot декларира ясно мнението си, че е твърде рано за пенсиониране на традиционните автомобилни форми, а с настоящото лансиране на следващото поколение 308 тази теза се затвърждава още по-силно.

Третото поколение на 308 пристига като първия електрифициран модел на Peugeot в европейския C-сегмент. Моделното име не се променя отново, както и при предшественика, тъй като 308 вече се утвърди като величина в един от най-динамичните класове на Стария континент. Това твърдение красноречиво се потвърждава от общия брой продадени машини 308, който към момента надхвърля 1.3 милиона. Добрата новина с пристигането на чисто новото поколение е, че то ще продължи да се предлага под формата на хечбек и комби, като ние успяхме да седнем зад волана на първия.

Новият 308 е допълнително доказателство за ангажимента на Peugeot да доставя нещо осезаемо различно от това, което е налично на пазара от страна на конкуренцията. Малко масови автомобилни компании в наши дни могат да се похвалят с толкова дързък дизайн, а драматичната естетика на новия 308 прави Golf, Focus, Astra и компания да изглеждат като предложения на по десетина години. Новият френски хечбек гордо носи ревизираната емблема на Peugeot, която стои в центъра на изцяло нов дизайнерски език спрямо предишния 308.

Всъщност, не можем да кажем, че новият 308 е красавец от пръв поглед. В екстериора се преплитат изключително много линии, които превръщат визията в отнемаща време за възприемане. Може и да не се влюбите в първите 5 минути, но колкото повече гледате автомобила, толкова повече нови и нови чупки ще привличат вниманието ви. Един дизайн, който може да ви изненадва всеки ден и да ви отваря нови теми за размисъл. Да не забравим, че всички тези “счупени” форми всъщност образуват един доста аеродинамичен автомобил с коефициент на челно съпротивление от едва 0.28.

Междуосието на новия 308 е с 55 мм по-дълго от това на предшественика. Навярно, ще кажете, всяка нова кола е по-голяма от тази, която замества, и това е така до голяма степен. Но при 308 увеличаването на дължината, което дава най-сериозно отражение върху пространството за крака на втория ред седалки, идва заедно с 20 мм по-ниска позиция спрямо пътя. Тоест, колата е малко по-дълга и малко по-снижена, което някак оставя положителните промени в размерите скрити от невъоръженото око, пропорциите се запазват до голяма степен и дори еволюират в по-спортно изглеждаща машина.

Интериорът на 308 не се усеща толкова революционно променен, колкото екстериора. Заслуга за това има последователността на Peugeot да продължи да надгражда “триетажната” концепция на кабината, особено в предната й част. Таблото мислено се дели на три зони – очи, ръце и тяло, като зад това маркетингово обяснение се крие вече познатото за Peugeot разположение на основните компоненти по управление на машината. Изпълнението е на още по-високо ниво отпреди – функции като триизмерен дигитален кокпит, скосен волан с възможност за подгряване, 10-инчов тъчскрийн дисплей в средата и избиране на предавка посредством бутон, издигат 308 в своя собствена лига в масовия C-сегмент. Но, както и преди, ергономията при това разположение на компонентите не винаги е оптимална. Или, по-точно, намирането на перфектната позиция зад волана понякога изисква повече време и заиграване, особено за хора с по-висок ръст.

Чест прави на Peugeot, че запазва гама от двигатели, в която откриваме дизелов агрегат. Лека-полека всички конкурентни фирми заменят добрия стар дизел с различни форми на електрифицирани бензинови мотори, но, казано съвсем честно, ефективността и динамиката на тези версии е доста съмнителна. 1.5-литровият HDI дизел е много балансиран, макар и леко дрезгав при студена работа, разгръща мощността си почти като атмосферен мотор и е особено икономичен. Въпреки тенденциите на останалите европейски пазари, очакванията на Peugeot за България са именно дизеловите модификации да продължат да бъдат най-търсени, особено при корпоративните продажби.

Прочети още:
Opel Mokka-е: Един от най-тихите електромобили на пазара и може би най-тихият Opel в историята

Ако обаче не говорим за фирмени флийтове, а за лични автомобили, то двете налични plug-in хибридни версии представляват една много интересна алтернатива на традиционните бензинови и дизелови двигатели. Да, цената им е по-висока, но при подходяща експлоатация, тоест – възможност за зареждане в домашна среда и чести градски пробези, тази разлика в цената може да се изплати относително бързо. Към това добавяме доста по-високата максимална мощност (180 или 225 к.с.), далеч по-добрите динамични способности и, не на последно място, възможността за до 60 километра пробег при нулеви вредни емисии.

Новият 308 е не просто преобразен визуално – особено отвън – но е и качествено нов продукт в сравнение със своя предшественик. Дизайнът може и да не се хареса на по-консервативната част от клиентелата, но спокойно можем да прогнозираме, че множество други хора ще са привлечени от смелия подход на Peugeot. По-важното обаче е, че всичко това е подсигурено от много висок скок в технологично отношение. Нещо повече – целта на Peugeot е да предлага 308 като алтернатива не само на мейнстрийм C-сегмента, но дори и да открадне клиенти от премиум аналога му, където откриваме модели като Audi A3, BMW 1-Series и Mercedes A-Class.

Закономерно с оглед на качествата и позиционирането на модела обаче идва и високата му цена. Да, базата е разумна – 40 773 лева за бензинов мотор, ръчна скоростна кутия и ниво на оборудване Active Pack. Но погледнете ли към plug-in хибрида и по-високите му нива на оборудване, трябва да подготвите около 80 000 лева. А цената на най-върхово екипираната машина, до която се докоснахме, беше 91 531 лева.

Много различен от конкурентите си и то по много приятен начин – така може най-бързо да се опише новото Peugeot 308. Ако визуалните характеристики на един автомобил не са високо сред приоритетите ви при покупка обаче, има и други добри новини – технологичната база, изработката и изобщо цялата мисъл инвестирана в модела са на много високо ниво. До такава степен, че с 308 марката хвърля поглед и към премиум средите – и то с право – но там клиентската база не е свикнала да вижда лъвската емблема от Франция. Може ли 308 да се намести сред доказаните немски конкуренти? Само времето ще покаже.

Свързани публикации

Оставете коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителни полета са маркирани с *

Най-нови

AUTOCLUB.BG във Facebook

Facebook Pagelike Widget