728 x 90

Цолов: Разликата спрямо Ф4 е огромна

    Шампионът в испанската Ф4 разказва пред ams за очакванията си за предстоящия сезон с ART във Ф3 Никола Цолов направи зашеметяващ дебют в едноместните формули миналата година и след спечелената титла в испанската Ф4 ще кара за ART Grand Prix във Формула 3 през новия сезон. Французите, които спечелиха титлата с Виктор Мартен през 2022

    Шампионът в испанската Ф4 разказва пред ams за очакванията си за предстоящия сезон с ART във Ф3

    Никола Цолов направи зашеметяващ дебют в едноместните формули миналата година и след спечелената титла в испанската Ф4 ще кара за ART Grand Prix във Формула 3 през новия сезон. Французите, които спечелиха титлата с Виктор Мартен през 2022 г., са сред най-реномираните отбори в малките формули.

    ART Grand Prix е собственост на тим шефа на Ferrari Фредерик Васор и там подборът на пилоти се прави въз основа на качествата им, а не на бюджета, който могат да осигурят. За френския тим през годините са карали състезатели от ранга на Люис Хамилтън, Нико Розберг, Ромен Грожан, Нико Хюлкенберг и покойният Жул Бианки.

    Талантът на Цолов е очевиден, както и ресурсите на ART Grand Prix, но това далеч не означава, че предстоящият сезон ще е копие на миналогодишния. Конкуренцията във Формула 3 е много по-висока отколкото в испанската Ф4, а същевременно Цолов трябва тепърва да свиква с по-бързите автомобили.

    „Разликата спрямо Ф4 е огромна. Буквално стъпката е също толкова голяма, колкото от Формула 3 до Формула 1. Приблизително около 15 секунди на повечето писти, но на дълги трасета като „Спа“ може да достигне и до 20“, обяснява Цолов, който миналата година кара на официалните тестове в шампионата на „Херес“.

    „През цялото време гонехме квалификационни обиколки с нови гуми и се видя ясно, че това е една от посоките, в които трябва да работя. Във Формула 3 имаш само една обиколка, само един шанс за силен резултат. Аз не познавах толкова добре автомобила колкото другите и не можех да вляза толкова бързо в ритъм. Не знаех колко грип имам. Все пак разликата от 15 секунди е огромна. Тенденцията беше, че в първи сектор съм бавен, във втори темпото ми е добро, а в трети сектор съм най-силен. В това има логика, защото се адаптирам към автомобила. Затова и в дълги серии бях сред най-бързите, но в таблицата с времената съм по-назад. Ето защо трябва да работя върху квалификационното темпо. Ще тренираме главно това на симулатора.“

    На пръв поглед проблемите, които Цолов има с квалификационното темпо във Формула 3, са изненадващи. В испанската Формула 4 той счупи рекорда за най-много полпозишъни в рамките на един сезон, но при съвсем различни условия.

    „По време на квалификацията във Формула 4 имах на разположение седем обиколки. Там гумите стават най-бързи именно на седмата обиколка. Във Формула 3 обаче ресурсът за добър резултат е само една обиколка. После гумите буквално умират. Наистина не знам колко време мога да карам на лимита. Но и променливите са супер много. Зависи от кондицията ти, зависи от баланса на спирачките, зависи дали има автомобил пред теб и трафик като цяло.“

    „Ето защо и пилотите с повече опит във Формула 3 имат аванс, тъй като знаят как всички тези детайли се отразяват върху поведението на автомобила на различните писти. Затова е много важно преди да отидеш на някое специфично трасе да гледаш състезания от минали години там, включително и тренировките. Трябва да следиш буквално всяка една обиколка, за да знаеш как се променя пистата в дадения момент. Само така, когато започваш състезателния уикенд, си подготвен на 100%. Може да си много талантлив и да караш прекрасно на пистата, но това не определя всичко.“

    ART Grand Prix е отбор, който може да даде много на Цолов и да го улесни максимално в адаптацията към новите изисквания на Формула 3. Съотборниците му във френския тим същевременно са достатъчно опитни, за да движат тима напред. За шампиона в британската Формула 3 от 2020 г. Кeйлън Фередрик това ще бъде трети сезон във Формула 3, а за Грегоар Соси, който през 2021 г. спечели титлата в регионалната формула, предстои втори пълен сезон с ART Grand Prix.

    „Това е една от причините да изберем точно ART”, признава Цолов. „Тези пилоти са много подходящи за моето развитие, тъй като ще събирам данни от състезатели с много опит и скорост. Така ще мога да уча възможно най-много и възможно най-бързо. Няма да е лесно, но смятам, че съм в правилния момент на правилното място.“

    Целта на Цолов е да печели регулярно точки и по възможност да се бори за подиуми още в началото на сезона.

    „Реалистично погледнато, искам да тръгна с топ 10. Това ти позволява в следващото състезание да си на първите две редици. Така виждам перфектното начало, тъй като ти се отваря възможност да се бориш за позиции, а спечелиш ли веднъж, качиш ли се на подиума, дори и да е в спринтово състезание, си далеч по-спокоен за следващия старт. Ако започна с топ 10 и подобрявам резултатите си малко по-малко, ще завършим сезона подобаващо. Все пак имаме 10 кръга, а това са 20 състезания. Ще съм най-младият пилот, така че няма как да имам грандиозни очаквания. Просто искам да покажа, че мога да работя здраво и да вървя постоянно напред.“

    Сезонът във Формула 3 започва успоредно със сезона във Формула 1 в началото на март в Бахрейн.

    Източник: ams.bg

    Свързани публикации

    Оставете коментар

    Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителни полета са маркирани с *

    Най-нови

    AUTOCLUB.BG във Facebook

    Facebook Pagelike Widget

    Спорт