728 x 90
Error, no Ad ID set! Check your syntax!

Защо сега чакаме повече за доставка на нова кола?

От развихрянето на кризата с коронавирус насам потребителите се налага да чакат все повече и повече за доставка на нова кола. Разбира се, при условието, че изобщо си позволят такава с оглед на несигурната финансова ситуация. Какви са причините за това? Обстановката обобщават от Съюза на Българските Автомобилисти (СБА). Какви са перспективите пред авто сектора?

От развихрянето на кризата с коронавирус насам потребителите се налага да чакат все повече и повече за доставка на нова кола. Разбира се, при условието, че изобщо си позволят такава с оглед на несигурната финансова ситуация. Какви са причините за това? Обстановката обобщават от Съюза на Българските Автомобилисти (СБА).

Какви са перспективите пред авто сектора?

Неотдавнашен доклад на Организацията за икономическо сътрудничество и развитие (ОИСР) очерта перспективите пред индустрията в тази част на Европа. В него се посочва, че автомобилния сектор ще зависи основно от чуждестранното търсене и способността да се използват нови възможности, докато производителите се адаптират.

Икономическите перспективи са несигурни, но след рязкото възстановяване през третото тримесечие на 2020 г. активността в индустрията вероятно ще остане слаба в краткосрочен до средносрочен план. Очаква се кризата с Covid-19 да има дълготрайно въздействие върху икономическия растеж в основните търговски партньори на страните от ЦИЕ. Въпреки, че по данни на Асоциацията на европейските производители на автомобили (АСЕА) от миналия месец, са отчетени три поредни месеца на ръст в продажбите, се забелязва забавяне в темповете. Като цяло, очакванията на ОИСР за 2021 г. са, че търсенето на автомобили, произведени в Европа ще остане под нивото си от преди кризата, а продажбите ще бъдат обвързани с растежа на БВП. Тази прогноза се потвърждава и от броя на новорегистрираните коли в ЕС, които за юни т.г. са близки по брой с тези от същия месец на 2019 г.

Как се промениха потребителските желания?  

Въздействието на кризата от COVID-19 върху търсенето на автомобили варира в зависимост от пазарния сегмент. Потребителите са склонни да купуват по-малки автомобили по време на икономически спад, което може да бъде от полза за държави, специализирани в сегменти за масовия пазар. В същото време, докато продажбите на автомобили с вътрешно горене са спаднали, търсенето на електрически автомобили остава високо. Тази промяна може да не е от полза за производителите на автомобили в страните от ЦИЕ, тъй като алтернативните превозни средства все още представляват нисък дял от общото производство в региона.

По последни данни, България се намира близо до предкризисните нива по продажби. Предвид това, че редица страни в Европа отбелязват отрицателен ръст в продажбите, сред които и Франция, то у нас има 30% ръст от юни 2020 г. до същия месец на т.г.

Какво причини надпреварата за полупроводниците?

Има опасения, че пандемията може да причини недостиг на компоненти, което ще има голямо отрицателно въздействие върху автомобилната индустрия поради високата ѝ степен на интеграция в глобалните вериги за доставки. Преди прекъсванията на доставките бяха по-ограничени. В същото време рискът от фалит сред подизпълнители, се увеличи и недостигът на полупроводници повлия на производството на автомобили.

Прочети още:
Скок на кражбите на коли в САЩ - вижте кои са най-крадените модели

В Европа автомобилни компании, доставчици и европейските институции обмислят как най -добре да развият местното производство на полупроводници, за да смекчат настоящия и бъдещ недостиг. Защото производството на полупроводници е от все по-голямо значение за днешните автомобили, а това стана повече от очевидно с настъпване на Covid-кризата. Но недостигът, съчетан с малкия брой доставчици, създаде огромно препятствие във веригата за доставки. В световен мащаб автомобилната индустрия е загубила повече от 2 милиона превозни средства по отношение на производството до средата на април т.г., според IHS Markit, от тях около 450 хил. броя в Европа. В началото на този месец, два от големите производители на Стария континент предупредиха, че глобалният недостиг на полупроводникови чипове, който засегна индустрията тази година, ще се запази и през следващата, което ще нанесе удар върху производството и продажбите.

Автомобилните компании, които спряха работа миналата година, са изправени пред яростната конкуренция на разрастващата се индустрия за потребителска електроника за доставките на чипове. Автомобилите стават все по-зависими от микро чиповете: от компютърното управление на двигателя, за по-добра икономия на гориво до функциите за подпомагане на водача, като аварийно спиране. А нарастващото недоверие между автоиндустрията и производителите на полупроводници вследствие на глобалния недостиг на чипове води до несъответствие в очакванията. Някои анализатори прогнозират, че предлагането на полупроводници през тази година ще задоволи само 85 до 90% от търсенето.

От Брюксел искат ЕС да има 20% дял от световния пазар на микрочипове до края на десетилетието. Пазарът на тези компоненти е доминиран от Азия, но пандемията и възникналите проблеми с доставките подтикнаха Европейската комисия (ЕК) да действа. Според Тиери Бретон, европейски комисар по въпросите на вътрешния пазар „20% от световния пазарен дял до десет години е достатъчно за нашите нужди“. Междувременно САЩ се опитват да достигнат 30 процента. Амбицията на ЕК е Европа да бъде мястото, където да се произвеждат най-ефективните полупроводници. Еврокомисарят е на мнение, че когато производството се премести тук, ще се гарантира сигурността на доставките.

Каква е прогнозата за бъдещето?

В дългосрочен план кризата може да остави трайни белези в индустрията, като забави инвестициите. Това е притеснително, тъй като са необходими финансови средства за адаптиране към наложителни структурни промени, особено отнасящи се до  преминаването към алтернативни задвижващи механизми и цифровизацията. Освен това не е ясно дали пандемията може да предизвика съкращаване на веригите за доставки.

Политиките за подобряване на инвестиционния климат и засилване на устойчивостта на жизнеспособните фирми могат да помогнат за възстановяването. Преодоляването на недостига на работна ръка и адаптирането на уменията към бързо променящите се нужди на производителите ще бъдат ключови за поддържането на конкурентоспособността в региона на ЦИЕ в автомобилната индустрия.

Свързани публикации

Оставете коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителни полета са маркирани с *