728 x 90

Ще убие ли Covid-19 класическия автомобилен шоурум?

Само за няколко месеца масовата паника с марка „Корона” рязко промени живота ни. Микроскопичният вирус, който иначе се убива от обикновен сапун, стопира гигантския автомобилен бизнес. Казано на авто-жаргон – „рязък обратен завой и обръщане по таван“.  Covid-19 спря производството, също и доставките по света. Автомобилни салони бяха отменени, моторните спортове колабираха. Цялата търговия с

Само за няколко месеца масовата паника с марка „Корона” рязко промени живота ни. Микроскопичният вирус, който иначе се убива от обикновен сапун, стопира гигантския автомобилен бизнес. Казано на авто-жаргон – „рязък обратен завой и обръщане по таван“.  Covid-19 спря производството, също и доставките по света. Автомобилни салони бяха отменени, моторните спортове колабираха. Цялата търговия с коли, части и аксесоари бе интубирана и със сетни сили продължава да се бори за всяка глътка въздух.

Статистиката е стряскаща. През април в Европа са продадени под 200 хил. нови коли, което е със 78% надолу, спрямо същия месец миналата година. В някои от най-засегнатите от пандемията държави – Испания, Италия и Франция – сривът е почти 100%, което означава едно: никакви сделки. Затова пък Китай, откъдето всъщност тръгна всичко, за първите 4 месеца от годината бележи спад от само 35%, като конкретно за април почти се достигат миналогодишните резултати – разликата се измерва с нищожните 2%.

Прогнозите на сериозните агенции в общи линии следват същите тенденции. През 2020 година в света се очаква да бъдат реализирани около 70 млн. автомобили, което е с 22% по-малко от 2019. Най-тежък удар ще понесат САЩ (26%), почти същият трус ще разлюлее и Стария континент (25%), което се равнява на около 13,5 млн. коли. Същевременно Китай – най-големият автомобилен пазар в света – се очаква да загуби само 15% от продажбите си на нови  автомобили. Сметнато в бройки, това означава около 21 млн.

Заводите вече възобновиха производството, долавя се слаб пулс и в търговските отдели. Но ако някой си мисли, че всичко бързо-бързо ще се възстанови и ще заработи по стария, познат начин, дълбоко се заблуждава. Почти всичко в автомобилния бизнес ще изглежда по-различно. Някои от промените ще са хубави и за добро. Други, обаче, навярно няма да ни допаднат. Ето някои от тях, като започнем още от избора, минем през тест, договаряне, сделка, получаване на колата и дори сервиз и резервни части.

 

ПРЕДСТАВЯНИЯ

За нас журналистите, например, още от средата на април BMW прави онлайн представяния на нови модели, както директно от централата, така и от представителството на марката в страната. Всичко си има – слайдове с информация, видео материали, дискусия, въпроси и отговори. По аналогичен начин коли предлагат и търговците от по-гъвкаво мислещите брандове на потенциални клиенти, както са си на дивана вкъщи. Лично аз не мога да си представя как може да ми подейства на емоциите и разума кола, която гледам на екрана на смартфона си, но…  Някои анализатори отчитат и положителна страна, че когато клиентът си е вкъщи, на своя територия, не е толкова напрегнат и по-добре преценява реалните предимства на предложенията.  Освен това, ако е сгащен натясно в шоурума, някой свръхагресивен търговец може би ще иска да го подхлъзне към модели с възможно най-висока стойност. А в тези несигурни времена това носи риск да подплашиш клиента.

 

ТЕСТ ДРАЙВ

Дори и някой да успее да си хареса нова кола по интернет, надали ще плати сериозна сума пари, без да я види на живо, да я почувства, да я покара. Доста плахо, но тестове на автомобили се осигуряват за клиенти още от края на април. Но, заради препоръчваната физическа дистанция, кандидатите не са много. Разбираемо е – тясно пространство, в което би трябвало да се качат заедно с представител на дилъра, пък и не е ясно кой е пробвал колата преди тях. Тук фирмите също реагираха бързо. Първо с по-детайлна преценка на кандидата, за да може колата да му бъде предоставена за самостоятелно пробно шофиране. Ако все пак за предпочитане е да има консултант, той сяда в дясната част на задната седалка. И след всеки тест купето основно се дезинфекцира, като се оставя достатъчно време преди следващия.   

 

ШОУРУМ

Някои от марките автомобили, особено в силните за тях райони, бяха предприели тактиката на супермаркетите – рояха дилърства по квартали и паланки. На клиента трябва да му е удобно, да не очакваме, че ще ходи за хляб до съседния град, нали? Специалистите казват, че дори тестовото шофиране е най-добре да се направи по обичайния всекидневен маршрут на потенциалния купувач. Хубаво е той да вземе същите завои, които иначе минава с досегашната си кола, да мине през „легналия“ полицай на улицата, дори да вкара „новата“ в собствения си гараж. Тогава разликите се усещат най-силно и тестът е най-ефективен. Добре де, но това вече ще е все по-трудно. Прогнозите са, че хората няма да сменят колите си толкова често, както досега. Заради страха и предпочитаната дистанция, ще се наложи фирмите рязко да намалят броя на техните дилърства. Все повече ще се  използват дигиталните канали за контакт и комуникация. Повече пари би трябвало да влезнат и в качествена реклама и медийно присъствие. Ето красноречив пример от САЩ за ефективността и разходите: GM има над 10 хил. дилърства в страната, докато Toyota разполага само с 1400. Вярно, продажбите на местния гигант са повече, всяко негово представителство прави средно по 650 сделки годишно. Но пък всяко дилърство на японската марка продава по 1700. Можете да смятате, нали?

 

ОНЛАЙН ТЪРГОВИЯ? 

Електронните магазини в момента работят, та пушек се вдига. Но ще влезнат ли в тяхната номенклатура и колите? Такъв опит направи още преди 3 години вносителят на една марка дори в България. Но това не е като да си купиш чорапи по интернет. При тях, ако не ти хареса цвета или пък номерът не отговаря, може лесно да ги върнеш. Няма да е голяма болка, дори и ако решиш да прежалиш парите. Но автомобилът е друга стока, с несравнимо по-голяма стойност и свои специфики. Представете си: Гошо от Тутракан си е харесал кола в онлайн магазина, платил я е с картата и му я стоварват пред вратата (кой ли пък куриер би изпълнил такава доставка?). Гошо вози цялата рода нагоре-надолу, кара я яко, но след 14 дни решава, че нещо не му харесва извивката на бронята, пък и кучето му я лае, може би цветът го дразни. И Гошо вика куриера: „Карайте я обратно, връщайте ми парите“. Трудностите са големи, както юридически, така и практически, предстои да се решават много проблеми. Но и това, рано или късно, ще стане. Та ние успяхме да си организираме само за седмици цялото училище онлайн, та няма да започнем продажба на коли онлайн…  При това сегашната криза и новите условия вече промениха драстично поне някои части от сделката. Например всичката документация, калкулации, подбор на екстри и персонализация на колата, застраховки и други стават наистина дистанционно. Дори, при определени условия, накрая и колата може наистина да бъде доставена пред дома или офиса ви.

 

РЕЗЕРВНИ ЧАСТИ И СЕРВИЗ

При покупката на оригинални резервни части всичко е много по- лесно и в голяма степен те вече се поръчват онлайн. Много по-осезаеми и интересни са промените в сервизната дейност. Досега само някои премиум марки предлагаха обслужване „от врата до врата“. Е, сега вече всички можем да се чувстваме като баровци. Най-креативните и гъвкави фирми още от миналия месец работят така. Звъните в сервиза и си уговаряте час. Идват и взимат колата ви от удобен за вас адрес. Приемчикът прави видеочек на състоянието, изпраща ви записа и във видеоразговор обсъждате какво трябва да се направи, колко ще струват частите и труда и т.н. След като ремонтът завърши, колата ви се доставя отново на удобно за вас място. Не ви ли се вярва? Ох, и на мен! Но някои фирми вече го правят, дори и у нас. Например София Франс Ауто за автомобилите Peugeot, но вероятно има и други.

 

ТЕНДЕНЦИИ

Както вече отбелязах, в целия свят се наблюдава сериозно намаляване на сделките с нови автомобили. Хората вече не решават с лека ръка да сменят колата, това ще става на по-големи интервали, поне за известно време напред. Причините са както финансовата несигурност, така и затрудненията при осъществяването на сделката. Наблюдава се засилване на интереса към един сегмент, който в последните години бързо вървеше надолу – този на мултифункционалните модели. Клиентите не са чак толкова сигурни в бъдещето: „стига глезотии, добре ще е да мога да използвам една кола за различни неща“. Друг интересен феномен е, че рязко се засили търсенето и на качествени класически олдтаймъри. Явно разумните хора предпочитат инвестицията им в автомобил с времето да вдига цената си, вместо да се губят пари с всяка следваща година. Наблюдава се лек спад в интереса към електрическите возила, главно заради все още по-високата им цена. Сигурен съм, че ни очакват и още изненади, предстоят ни интересни времена.

Борислав Цаков

 

Свързани публикации

Оставете коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителни полета са маркирани с *

Най-нови

AUTOCLUB.BG във Facebook

Facebook Pagelike Widget

Спорт