728 x 90

Забрана за допускане на коли в центъра на София – "за" или "против" сте?

През последните месеци все по-популярно стана да се говори за нива на вредни емисии, замърсяване в големите градове, ограничаване на автомобилния трафик и други подобни. Бърз поглед към промените в европейските страни показва, че редица от тях възнамеряват да забранят влизането на коли с ДВГ до централните зони на големите си градове. Това някак неминуемо

През последните месеци все по-популярно стана да се говори за нива на вредни емисии, замърсяване в големите градове, ограничаване на автомобилния трафик и други подобни. Бърз поглед към промените в европейските страни показва, че редица от тях възнамеряват да забранят влизането на коли с ДВГ до централните зони на големите си градове. Това някак неминуемо ни кара да си зададем няколко въпроса – дали това ще се случи и у нас, първо в София? А готови ли сме за него? Какво мислят нашите читатели?

Отговорите не са еднозначни, това е ясно. Засега няма красноречиво движение, което да лансира силно идеята за забрана, като тук трябва да внесем едно уточнение – говорим за трайно ограничаване на автомобилите в центъра на София, например, а не планираното краткосрочно спиране в дни с високо замърсяване на въздуха. Въпросните забрани ще стават факт през няколко дни в годината, основно през зимата, когато нивата на CO2 и NOx, както и на твърди частици, във въздуха са доста над нормите.


Как го правят в Германия?


Готови ли сме за подобно решение – да ограничим влизането на коли, използващи дизелов или бензинов мотор, в зоните около, например, бул. Витошка (която вече е пешеходна зона), всички нейни перпендикулярни улици и съседните по-големи булеварди. Разбира се, гледните точки са много, като това поражда неизбежен конфликт.

""""

От една страна са хората, които се движат свободно с градския транспорт, който пък устройва дневния им маршрут. На тяхна страна са и велосипедисти и пешеходците, като в тази група могат да попаднат на практика почти всички жители на столицата. За всички тях решението е ясно – лимит на колите, забрана за влизането и спирането им в централните участъци на града.

Срещу тях застават водачите на таксиметрови автомобили, доставчиците на стоки и други служители, които по една или друга причина трябва да се движат с автомобил дори и в най-централните зони за града. При теоретична забрана, всички те ще трябва да преминат на електрическа тяга, а това все още хич не е евтино.


Великобритания също планира забрани


Практиката показва, че обикновено до такава забрана се стига поетапно. Дори и днес, немалка част от големите градове в Италия дават личен пример на гражданите, използвайки хибридни или електрически автомобили за своите нужди – полицейски коли, коли на пощата, таксита и т.н. Освен това, забраната на много места започва от изключително ограничен кръг улици и булеварди, като с годините се разраства, давайки време на хората да подберат най-доброто транспортно решение за тях.

""

Може би все пак има подходящ начин това да се случи и у нас. Разбира се, и тук ще трябва да затваряме по няколко улици на година, не повече, но първоначално забраната може да важи само за коли с Евро 3 или по-нисък екологичен стандарт. Добра идея е и пускането на билетче за градския транспорт с различна стойност в зависимост от дължината на пътуването и зоната, в която ще се движи пътникът.

Съществуват още куп решения и стимули забраните да станат факт по-бързо. На всички е ясно, че транспортът в днешния му вид ще бъде напълно променен, въпросът е дали ще сме сред първите, поели по новия курс, или отново, както винаги, ще изчакаме всички и тогава, принудени от правилата, ще действаме.

Снимки: Sofia.bg

Свързани публикации

Оставете коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителни полета са маркирани с *

Най-нови

AUTOCLUB.BG във Facebook

Facebook Pagelike Widget

Спорт