728 x 90

София Филм Фест 2020: Гледаме "За безкрайността" от Венеция 2019

Рой Андершон притежава специфичен авторски подход – и към историите, които разказва, и към визуалната интерпретация на сюжетите. Филмите му се разпознават още от първия, дори случайно попаднал кадър. Преди четири години неговият „Гълъб, кацнал на клон, размишлява за битието” получи най-голямата награда на Венецианския филмов фестивал „Златен лъв”, а през 2019-а най-новата му творба

Рой Андершон притежава специфичен авторски подход – и към историите, които разказва, и към визуалната интерпретация на сюжетите. Филмите му се разпознават още от първия, дори случайно попаднал кадър. Преди четири години неговият „Гълъб, кацнал на клон, размишлява за битието” получи най-голямата награда на Венецианския филмов фестивал „Златен лъв”, а през 2019-а най-новата му творба „За безкрайността” („About Endlessness“) също беше удостоена с признанието на киноспециалистите и със специалния „Сребърен лъв“ – приза за режисура, отново във Венеция.

Животът може и да е застинал в своята еднообразност, но сигурно има нещо под повърхностното всеобщо безразличие, което движи човечеството и света напред. Трагикомичният акцент, характерен за почерка на шведския режисьор, може да бъде открит в начина, по който хората се надпреварват, за да придадат смисъл на съществуването си.

Чрез най-новата си творба Андершон добавя размисли върху красотата и жестокостта на нашата реалност, а зрителите наблюдават действието, подобно на пътуване в нечий сън. Филмът е едновременно ода и елегия, калейдоскоп на човечността, както и безкрайна история на уязвимостта на самото съществуване…

„За безкрайността” завършва своеобразната трилогия на Андершон, чието начало поставя филмът му от 2007 год. „Вие, живите” – посветен на радостта и тъгата, самоувереността и тревожното безпокойство, стремежа на човешките същества да обичат и да бъдат обичани. Подобни са темите, които вълнуват и героите на най-новия филм на шведския майстор, в който участват актьорите Татяна Делауни и Мартин Сернер.

Рой Андершон е роден в Гьотеборг, Швеция. Пълнометражният му игрален дебют „Шведска любовна история“ (1970) е удостоен с четири награди в Берлин. След втория си филм авторът решава да си вземе 25-годишна „почивка“ от „голямото“ кино – прави реклами и късометражни филми.

Според самия него последните му творби оформят поредица, посветена на смисъла и значението на човешкото съществуване: „Песни от втория етаж“ (2000), носител на Специалната награда на журито в Кан, „Вие, живите“ (2007), удостоен с няколко международни награди, сред които и наградата за най-добър режисьор, за сценарий и филм от Шведския филмов институт, и „Гълъб, кацнал на клон, размишлява за битието“ (2014), който триумфира във Венеция.

 

Свързани публикации

Оставете коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителни полета са маркирани с *

Най-нови

AUTOCLUB.BG във Facebook

Facebook Pagelike Widget

Спорт