728 x 90

БГ книга от 1972 г.: "Има ли японски автомобил?"

    В AUTOCLUB стартираме нова мини рубрика, която ще хвърля поглед към автомобилната литература в България от близкото и по-далечно минало. В първия материал от поредицата ви запознахме с кратко ревю на автомобил Москвич 426 от 1972 г, а днес – от същата книга – публикуваме очерк на японското автомобилостроене. Оригинално той е публикуван в книгата

    В AUTOCLUB стартираме нова мини рубрика, която ще хвърля поглед към автомобилната литература в България от близкото и по-далечно минало. В първия материал от поредицата ви запознахме с кратко ревю на автомобил Москвич 426 от 1972 г, а днес – от същата книга – публикуваме очерк на японското автомобилостроене. Оригинално той е публикуван в книгата "Автомобилът – днес и утре" от Е.Димитров, издадена от държавно издателство "Техника".

    Публикуваме текста без редакторска намеса:

    "ИМА ЛИ ЯПОНСКИ АВТОМОБИЛ?

    През последните години Япония се намеси решително в световното автомобилостроене. Четири години подред тя се нарежда на второ място в света по броя на произвежданите автомобили. За 1970 г. тя е на трето място и по производство на леки автомобили – 3 130 000. Пред нея са само САЩ и ГФР със съответно 6 550 150 и 3 376 822 автомобила. Този бурен възход се разви през втората половина на шестдесетте години.

    След като Япония е един от най-големите производители, правилно се поставя въпросът "Има ли японски автомобил?" На този въпрос много специалисти отговарят отрицателно. Обикновено отговора те дават въз основа на износната продукция. Според тях тя малко се отличава от европейската. Единственото, което споменават е, че ламарината на каросерията на машините е по-дебела. Това се обяснява с факта, че в Япония климатът под влияние на океана е влажен с голямо изобилие на сол и стоманата бързо кородира.

    Дотук всичко това е вярно. Но за да се отговори на въпроса има ли японски автомобил, не бива да се съди само по износната продукция. В страната се произвеждат годишно със стотици хиляди микроавтомобили, каквито Европа познаваше непосредствено след Втората световна война и които отдавна забрави. Те имат типичен японски стил. 

    Японската автомобилна промишленост ще играе голяма роля и за в бъдеще. Тя закупва лицензии за най-последните постижения в света и в отлично обзаведените си институти бързо ги доразвива. Освен това в тях се води и самостоятелна научна работа. Сега голямо внимание се обръща на развитието на електромобила като градско превозно средство. Фирмата Дайхацу вече пусна в серийно производство електромобил с автономен пробег 90 км при средна скорост 45 км в час. Теглото на батерията е 127 кг. Електромобилът е предназначен за превоз на двама души и на 100 кг багаж. Интересно решение е разработила фирмата Тойо Когио. Роторен двигател задвижва генератор. Той от своя страна зарежда акумулаторите, които пък захранван електродвигатели.

    Широката научноизследователска дейност ще окаже сериозно влияние за създаване на японски стил не само при малките автомобили, но и при новите перспективни конструкции."

     

    Свързани публикации

    Оставете коментар

    Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителни полета са маркирани с *

    Най-нови

    AUTOCLUB.BG във Facebook

    Facebook Pagelike Widget

    Спорт