Два изключително редки състезателни автомобила от клас GT1 очакват чукчето на аукциона да определи цената им. В началото на хилядолетието AMG произвежда само 25 шосейни екземпляра от Mercedes CLK GTR. Два от тях – купе и роудстър – са част от търга на RM Sotheby’s в Лас Вегас. Очаква се двата автомобила заедно да достигнат

Два изключително редки състезателни автомобила от клас GT1 очакват чукчето на аукциона да определи цената им.
В началото на хилядолетието AMG произвежда само 25 шосейни екземпляра от Mercedes CLK GTR. Два от тях – купе и роудстър – са част от търга на RM Sotheby’s в Лас Вегас. Очаква се двата автомобила заедно да достигнат цена от около 20 милиона евро.


Историята на състезателния клас GT1 от 90-те години е кратка. Въпреки това от него са произлезли поне три автомобилни икони на моторните спортове за всички времена: McLaren F1 GTR, Porsche 911 GT1 и Mercedes-Benz CLK GTR. Два шесейни варианта на последния ще бъдат продадени на търг в Лас Вегас от 17 ноември.
Тези автомобили са се появили на бял свят, понеже условието за участие в изключително ексклузивната състезателна серия GT1 по онова време (края на 90-те години на миналия век) е 25 хомологационни модела с одобрение за обществени пътища. Mercedes разпорежда на AMG и HWA да построят в Афалтербах тези шосейни модели едва след като серията GT1 беше прекратена през 1998 и 1999 г. С цена от около три милиона германски марки CLK GTR (купе) е най-скъпият сериен автомобил в света по онова време. След началото на новото хилядолетие последваха пет роудстъра.

Двигател V12 и секвенциална скоростна кутия
Само предните и задните светлини напомнят за серийния CLK. Останалата част от дългия 4,86 м и висок само 1,10 м плосък като дънна риба GT е чиста състезателна технология. Централно място безспорно заема двигателят зад двете седалки. Това е 6,9-литров V12 (M 297) с атмосферно пълнене и мощност над 600 к.с., който се използва и в моделите на Pagani.
V12 агрегатът предава мощността си към задните колела чрез секвенциално превключваща шестстепенна скоростна кутия. Между другото, някои екземпляри са имали в задната си част 7,3-литров V12 с мощност до 720 к.с. Фабрично това са автомобилите с номера на шасито #03 и #17, а в две бройки от шосейната серия (#2 и #13) и един прототип (#2) по-модерният и по-голям двигател е монтиран впоследствие.

Mercedes-Benz CLK GTR Coupé 1999 (номер 07)
Предлаганият на търг от RM Sotheby’s GTR Coupé е модел от 1999 г. със само 7015 километра пробег. Седмото от едва 20 произведени купета е доставено първоначално в Швейцария, а от 2021 г. е в ръцете на настоящия си собственик. То е един от само трите екземпляра с тапицерия Tartan Gabardine, напомняща за 300 SLR, с който Стърлинг Мос печели Mille Miglia през 1955 г.
GTR с номер 07 е доставен като нов в Швейцария на 12 май 1999 г. Автомобилът е регистриран в Санкт Гален с регистрационен номер SG 110706. Спортната машина остава в Швейцария при първоначалния си собственик до ноември 2010 г. и е шофирана само от време на време. Оттам попада в частна германска колекция и е съхранявана там до 2017 г., когато е продадена на нов собственик от специализираната в класически модели на марката фирм Kienle Automobiltechnik. По онова време километражът показва 6376 км.




През 2017 г. попада в САЩ
След приключване на предписаната програма за техническо обслужване CLK GTR с номер 07 е внесен в САЩ през октомври 2017 г. и впоследствие е регистриран за пътна експлоатация от JK Technologies. След пет години в известна частна колекция от съвременни състезателни спортни автомобили сегашният собственик закупува колата през април 2021 г. (с пробег 6448 км).
RM Sotheby’s прогнозира, че Mercedes CLK GTR с номер 07 може да достигне цена до девет милиона щатски долара (еквивалент на 8,4 милиона евро).




Mercedes-Benz CLK GTR Roadster 2002 (номер 03)
Вторият CLK GTR, предлаган от Sotheby’s, е третият от няколкото роудстъра в серията, произведен е през 2002 г., и е в почти неупотребявано състояние със само 170 километра пробег. По отношение на техническите данни той е подобен на купето, като че въздушните отвори за големия двигател са преместени отстрани поради липсата на покрив.

Предната решетка и капакът на багажника изглеждат малко по-различно от тези на купето. Освен това огледалата на роудстъра са разположени на вратите. Роудстър номер 3 също е емигрирал в САЩ – през 2010 г., по това време със само 25 километра на брояча. От 2018 г. насам автомобилът е изложен в статична експозиция и следователно ще се нуждае от подробна сервизна проверка, преди да бъде използван. Въпреки това RM Sotheby’s оценява стойността на този CLK GTR като значително по-висока. Американците я определят на 13 милиона щатски долара (около 12,1 милиона евро).
Снимки: Нийл Фрейзър/RM Sotheby’s
Източник: ams.bg
Оставете коментар
Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителни полета са маркирани с *