На 22 февруари пред български и чуждестранни ценители беше представена китайската национална напитка Маутай байджо – с богат и екзотичен вкус. На изискан коктейл-дегустация гостите се запознаха с крайно любопитни детайли, свързани с историята, производството и потреблението на напитката, а също и с начина, по който се дегустира и консумира. Байджо е най-популярната спиртна напитка
На 22 февруари пред български и чуждестранни ценители беше представена китайската национална напитка Маутай байджо – с богат и екзотичен вкус. На изискан коктейл-дегустация гостите се запознаха с крайно любопитни детайли, свързани с историята, производството и потреблението на напитката, а също и с начина, по който се дегустира и консумира.
Байджо е най-популярната спиртна напитка в Китай, наричана още китайската водка, заради високия си алкохолен градус – обикновено между 35 и 60 градуса. В буквален превод означава бял алкохол, бяло вино – в Китай дори и спиртните напитки се наричат вино.
Традиционно китайската байджо се дестилира от сорго, често в комбинация с пшеница. Интересен факт е, че байджо е най-продаваната категория спиртни напитки в света, редом с уиски, водка и коняк.
Произвежда се от преди повече от две хилядолетия в Китай, като придобива особена популярност около II век сл. н. е., а истинското си развитие в напитката, която познаваме нас днес, достига с изобретяването на съвременната дестилация, в средата на XV век по времето на династията Цин.
Най-популярната марка байджо е марката Маутай, която носи името на планинския град Маутай в провинция Гуейджоу в югозападен Китай. Традиционно провинцията е била известна с множеството малки производители на байджо, които след учредяването на Народна Република Китай се обединяват в една единствена държавна фирма – Kweichow Moutai.
Маутай байджо в момента има статут, който може да се сравни с Коняк във Франция. Единствено продуктите произведени в града могат да носят името Маутай.
Маутай е символ на качество и престиж, от десетилетия това е националната напитка на Китай и вече се разпространява в над 100 страни по света, заради своя несравним вкус и аромат. В началото на 2017 г. Kweichow Moutai надмина по пазарна капитализация Diageo, а Маутай се превърна в един от най-ценените марки алкохол, изпреварвайки брандове като Johnnie Walker, Hennessy, Jack Daniel’s, Smirnoff и Bacardi.
Маутай се консумира на стайна температура преди, заедно с храната, но и след това. Сервира се в малки чашки, колкото напръстник – 15 мл.
При наздравица е редно да изпиете цялата чашка, в израз на уважение към домакина. Трябва да държите чашката в основата с две ръце и винаги да се стремите вашата чашка да е разположена по-ниско от тази на домакина. А в наши дни Маутай се пие по света и на шот в бара, като коктейлите с богатата на вкусове напитка също стават все по-популярни.
Маутай е с изключително комплексен характер. В сложните процеси на ферментация и отлежаване играят роля разнообразни фактори, сред които планинската вода, въздухът и климатичните особености. Според специалистите в процеса участват близо 2000 специфични микроорганизми, характерни единствено за градчето Маутай. В Маутай ще откриете много плодови нотки, аромати на круши, сливи, праскови и типичен соев вкус и аромат. Маутай е най-добрият избор на напитка за съчетаване с пикантна китайска и азиатска кухня.
Награди
1915 г. – United States Panama World Expo, Gold Award
1985 г. – International Food Tourism Competition, Jin Gui Ye Award
1986 г. – Paris International Food Fair, Gold Award
1986 г. – Хong Kong Asian Star Packaging Award
1987 г. – Hong Kong´s Third World Advertising Conference, China´s Export Advertising Award
1989 г. – Beijing International Expo, Gold Award
1991 г. – Beijing International Expo, Gold Award
1992 г. – American International Wine Competition, Gold Award; Hong Kong International Food Fair, Gold Award; Tokyo International Wine Fair, Gold Award; Paris "World Star" International Packaging Award
1993 г. – Bordeaux Wine Spirits Exhibition, Special Award
2005 г. – International Water Resources Protection Outstanding Contribution Award, International Certification Network and China Quality Certification of Excellence Management Award
2012 г. – World Spirits Competition, Gold Medal
2013 г. – Global Performance Excellence Award
2014 г. – Concours Mondial de Bruxelles, Gold Award
2015 г. – Concours Mondial de Bruxellesbig, Grand Gold Medal, San Francisco set 12th of November as Maotai Day
Оставете коментар
Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителни полета са маркирани с *