728 x 90
Error, no Ad ID set! Check your syntax!

С какво гумите за електромобили са по-различни от обикновените

По време на движение тези автомобили предават повече въртящ момент към пътя, ето защо е желателно да имат гуми, които са специално адаптирани за техните характеристики.

Изминалата година беше изключително турбулентна за глобалния автомобилен пазар, особено в Европа. Регистрациите на нови автомобили спаднаха с 29 процента през първите девет месеца на годината, но това не попречи на може би първата електрическа революция на континента.

Според компанията за анализиране на пазара JATO Dynamics през октомври 2020 г. хибридните и електрическите автомобили са представлявали цели 27 процента от пазара на нови превозни средства в ЕС – процент, който е по-висок от този на дизеловите автомобили.

България също предприема малки стъпки по пътя към автомобилната електрификация. По данни на българската Пътна полиция към декември 2020 г. в страната са регистрирани 1876 електрически автомобила и около 10 000 хибрида.

През последните три години бяха изградени близо 200 станции за зареждане в цялата страна с цел повишаване на продажбите, но също така и за да се увеличат степента на растеж и търсенето на електромобили в идните години.

Специфичното при автомобилите с електрическо и хибридно задвижване е, че те са по-тежки от традиционните модели, като за това допринася батерията, а в случая с хибридите – двигателят, електрическият мотор и горивният резервоар.

Също така по време на движение тези автомобили предават повече въртящ момент към пътя, ето защо е желателно да имат гуми, които са специално адаптирани за техните характеристики.

Някои от характеристиките са безопасност на мокри и сухи пътища, прецизно управление, къс спирачен път и нещо особено важно за електромобилите – много ниско съпротивление при търкаляне.

Ниско съпротивление при търкаляне и по-малко шум

Допълнителното тегло на превозното средство се компенсира чрез увеличаване на товарния капацитет на каркаса или тялото на гумата, като обикновено се обозначава със символа XL от вътрешната страна. В момента браншът предприема стъпки за стандартизиране на гуми с дори още по-високи натоварвания, които вероятно ще бъдат със символа XL+.

Много ниското съпротивление при търкаляне на гумата се постига чрез подходяща смес на протектора, чрез профилите и конструкцията на гумата, особено на страничните бордове, както и поддържане на възможно най-ниско общо тегло. Всички тези мерки трябва да бъдат внимателно координирани, за да се гарантира, че гумите запазват своята висока безопасност при управление.

Прочети още:
Nokian отваря тестови център в Испания с 10 писти

Като се има предвид колко по-тихо е едно електрическо превозно средство спрямо модел с двигател с вътрешно горене, шумът в гумите трябва да се ограничи възможно най-много. Това може да се постигне чрез добавяне на вътрешен пенообразен слой към гумата.

На пръв поглед тези специални гуми изглеждат напълно нормални. Шарката на протектора, дизайнът на страничния борд и маркировката отстрани са подобни на традиционните модели.

И тъй като почти всички тези гуми за електромобили и хибриди са оригинални версии на оборудването, освен задължителната и стандартна информация на страничния борд присъства и код „OE“.

Дълбочината на протектора вече може да бъде следена чрез сензори

Една технология за електрически автомобили, която е широко оповестена, е следенето на дълбочината на протектора и качеството на гумата посредством сензори, специален софтуер и телеметрия. Всички данни се съхраняват в облака благодарение на подходящи алгоритми, а прецизността е почти перфектна.

Това допринася в предстоящия период шофьорите да разполагат с информация в реално време относно качеството на своите гуми, износването на протектора, така че да могат да изберат кога да сменят гумите си, вместо редовното обслужване на вулканизатор два пъти годишно.

Свързани публикации

Оставете коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителни полета са маркирани с *

Най-нови

AUTOCLUB.BG във Facebook

Facebook Pagelike Widget