728 x 90

Renault ZOE: електромобилите стават все по-практични, а и симпатични

Все едно дали искаме, няма значение и дали ни харесва – електрическите коли са вече сред нас. И въпреки че голямата част от българите ги смятат за екзотика от бъдещето, няма начин докато шофираме да не се разминем с такива по няколко пъти всеки ден, поне в големите градове. Две места от челната тройка по

Все едно дали искаме, няма значение и дали ни харесва – електрическите коли са вече сред нас. И въпреки че голямата част от българите ги смятат за екзотика от бъдещето, няма начин докато шофираме да не се разминем с такива по няколко пъти всеки ден, поне в големите градове.

Две места от челната тройка по продажби на електрически коли в Европа са неизменно заети от два автомобила на алианса Renault–Nissan и това са ZOE и LEAF. Френският чаровник се появи през 2013 година и досега всяка следваща година бележи ръст. Ако през първата си година те са били под 9000, то за миналата (2019) надхвърлят 47 000. По пътищата и улиците вече безшумно, но уверено се движат почти 200 хиляди електрически ZOE от първите две поколения на модела. А само през първите шест месеца на тази година, въпреки негативното влияние на COVID-19 върху пазара и психиката, търсенето се е увеличило с почти 50% и е достигнало рекордните 37 540 бройки. Само през юни от Renault отчитат почти 11 000 поръчки.

Карам новото ZOE в реални условия – от центъра на София, по магистрала и в ситно нагънатите завои сред красотите на троянския Балкан. Хората не се изненадват от колата. Макар това да е третата, още по-усъвършенствана версия на френския електромобил, те явно разпознават силуета и формата, тъй като промените във външния дизайн са правени с перо, а не с тежки инструменти. Но това не трябва да ни заблуждава – технологичните новости са много и реално те са най-важни за една съвременна електрическа кола. ZOE е оборудвано с нова батерия Z.E.50 с капацитет 52 кВч, която е със същите външни размери като предишната, но вече дава възможност за пробег от 390 км по WLTP (съвременният метод за измерване на вредността на емисиите и разхода на гориво).

Това всъщност е увеличение на пробега с почти 25%, което е сериозен скок във възможностите за придвижване на този тип коли с едно зареждане. Нека си представим размера на крачките, с които Renault развива тази технология само в рамките на последните 8 години – първата версия осигуряваше пробег 150 км, втората – вече 300 км, докато сега новото ZOE може да измине почти 400 км. Този ръст на енергийния капацитет гарантира и много добрата ефективност на новия по-мощен двигател R135 (100 кВ/135 к.с., 254 Нм). С него колата става значително по-пъргава в диапазона между 80 и 120 км/ч – ускорението е с 2 секунди по-кратко. За стартирането от място няма какво да говорим, защото отдавна знаем, че ел. машините са несравними с традиционните возила като усещане.

Renault ZOE е най-лесният и гъвкав за зареждане електромобил – при него вече можем да разчитаме и на прав ток. Новата модификация ползва както AC зареждане с променлив ток до 22 кВ, така и DC зареждане с прав ток до 50 кВ. Това дава повече възможности и много облекчава потребителите. Този нов DC заряд от прав ток е особено подходящ за дълги пътувания, най-вече по магистрали. Гнездото за зареждане е удачно скрито зад логото, украсяващо предната решетка. То разполага с Combo щепсел (CCS), малко по-голям от предишния. Състои се от куплунг за европейски стандарт, придружен от двукомпонентен конектор за зареждане с прав ток.

Централното положение на цокъла улеснява свързването, особено на обществени станции за зареждане, които имат собствен кабел. Зарядното устройство Camеlеon пък е за всекидневна употреба с до 22 кВ. С него у дома новото Renault ZOE възстановява енергия за около 300 километра пробег за приблизително 8 часа. Градските центрове са пълни с възможности за зареждане, независимо дали на улицата или на паркинги. Можем да се възползваме максимално от времето за зареждане на ZOE, докато сме в ресторант или пазаруваме. Инсталирането на станции за зареждане се превърна в истинско конкурентно предимство за търговските центрове. Бързо расте броят и на станции за бързо зареждане, често безплатни. Свързано към обществена зарядна станция с мощност 22 кВ, новото Renault ZOE възстановява до 125 километра пробег за 1 час. А на зарядна станция за прав ток с мощност 50 кВ ZOE възстановява достатъчно енергия за около 150 километра само за 30 минути.

Новото електрическо Renault вече предлага и нов режим на шофиране, познат и при други ел. и хибридни коли като „B-mode“ (от Braking) – режим на спиране. При него в мига, когато вдигнем крака си от педала на газта, колата започва да спира много по-интензивно, отколкото при нормален „D-режим“. Това позволява намалена употреба на спирачния педал и пазене на спирачните системи при дълго спускане по наклон. Много удобен е и при шофиране в натоварения градски трафик, когато примерно приближаваме червен светофар. Заради електрическия си двигател, колата няма предавателна кутия или съединител и механичният лост е заменен с електронно устройство за смяна на различните режими, наречено „e-shifter“.

Инженерният екип на Renault е екипирал новото ZOE с куп модерни системи и автоматизирани функции за подпомагане на водача, улесняване на шофирането и повишаване на безопасността (ADAS). Сред тях са: разпознаване на пътни знаци, автоматично превключване на къси/дълги светлини, предупреждение при наличие на обект в сляпата зона, активен спирачен асистент, системи за предупреждение при пресичане на осевата линия и за поддържане на лентата на движение. Асистентът за автономно паркиране (Easy Park Assist) контролира траекторията при паркиране и всъщност водачът трябва да работи само с педалите и режимите на шофиране.

Дизайнерите са обърнали специално внимание на качеството на интериора, който наистина осигурява повече комфорт и ергономичност. Меките, еластични материали и матовата текстура на таблото дават усещане за уют. Тапицерията също е иновативна, от 100% рециклирана тъкан. Използва се традиционния процес на производство на кардирана прежда, но без разтопяване или химична трансформация. Тази прежда е направена от скрап на предпазни колани и пластмасови отпадъци (PET).

Арматурното табло също е изцяло обновено с всички функции, характерни за електрическото шофиране. Освен това е и по-голямо – 10 инча, с възможност за персонализиране и показване на информация от навигацията и GPS данни. Мултимедийният сензорен дисплей също вече е по-голям (9,3 инча) и дава достъп до всички навигационни и развлекателни услуги. Системата Renault EASY LINK е подобрена със специфични функции за електрически автомобили, като например наличието на станции за зареждане в реално време. Той също така позволява на потребителите да свързват своите смартфони и използват приложения чрез Apple CarPlay и Android Auto. Под него пък е напълно преработената централна конзола с електронния скоростен лост „e-shifter”, автоматична ръчна спирачка и индукционно зарядно устройство за смартфон.

Цената на новото ZOE с най-мощния мотор и най-голямата батерия е 64 390 лв., която е почти идентична с цената на предишната версия. България е единствената държава в ЕС без почти никакви облекчения и стимули при закупуването на по-чист за природата автомобил, задвижван от ток. Но за ваши облекчения и подаръци ще се погрижат от Рено-Нисан България и ELDRIVE – при сделка за нов автомобил вие ще получите безплатно зарядна станция за вкъщи и ваучери за зареждане на публични зарядни станции в страната на обща стойност 6500 лева.

Свързани публикации

Оставете коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителни полета са маркирани с *

Най-нови

AUTOCLUB.BG във Facebook

Facebook Pagelike Widget

Спорт