728 x 90

Škoda Fabia 1.0 MPI LPG – една добра алтернатива на газ

Името Fabia се появи за първи път в историята на чешката компания преди 23 години – дългоочакваният наследник на модела от малък клас Felicia (на пазара от 1994 година) излезе през 1999 година. Именно със споделящия обща технологична платформа с Volkswagen Polo модел Fabia компанията се изстрелва към върха в сегмента на градските машини –


Името Fabia се появи за първи път в историята на чешката компания преди 23 години – дългоочакваният наследник на модела от малък клас Felicia (на пазара от 1994 година) излезе през 1999 година. Именно със споделящия обща технологична платформа с Volkswagen Polo модел Fabia компанията се изстрелва към върха в сегмента на градските машини – от първите три поколения са продадени общо около 4,5 милиона екземпляра, а като комплекс от качества автомобилът неизменно е сред най-добрите в своята категория. Четвъртото издание на модела е на пазара вече повече от година, като междувременно грабна и отличието „Автомобил на годината“ за България за 2022 година. Новата Fabia е един от най-просторните и функционални модели в малкия клас, като понятието „малък“ тук е малко относително – дължината й е цели 4,10 метра, което допреди четвърт век си беше нормален показател за по-високия сегмент. Побиращият 380 литра багажник също е сред рекордно големите в класа.

Веднага щом седне в новата Fabia, човек, който в една или друга степен познава нейните предшественици, моментално започва да изпитва чувството, че се намира в един наистина пораснал автомобил. Пораснал както в буквалния, така и в преносния смисъл. От една страна това се дължи на обстоятелството, че по отношение на вътрешния простор и комфорта интериорът се представя на висота, която съвсем доскоро не се срещаше често дори в компактния клас. Размерите, удобството и страничната опора на седалките са като в автомобил, предназначен за далечни пътешествия, а не като в модел с преобладаващо градски характер. Качеството на използваните материали, както и изработката също са на ниво, далеч надхвърлящо обичайната представа за автомобил от малкия клас. Типично за Škoda, simply clever решенията могат да бъдат открити буквално навсякъде в автомобила и голяма част от тях действително правят всекидневието по-леко и по-приятно.

В този материал обаче ни се ще да обърнем малко повече внимание на едно друго качество на Skoda Fabia, което през последните години като че ли леко се пренебрегва, а именно, забележително доброто съотношение цена-качества. Вярно е, че през последните години продуктите на Skoda категорично спряха да бъдат сред евтините предложения на пазара, но истината е, че целият сектор дотолкова се промени по отношение на нивата на цените, че наистина достъпни автомобили вече практически няма, защото дори и най-скромните като базова цена модели са поскъпнали с поне 20 процента за последните 3-4 години. Така че вече за „евтино“ не може да става и дума, но все още има марки, при които човек получава срещу парите си това, което очаква, а понякога дори и повече. Skoda несъмнено продължава да бъде сред малкото производители, при които цената категорично продължава да изглежда напълно оправдана и дори поносима – или казано на прост език, не си купувате нещо, което е значително по-евтино направено, отколкото предполага цената му, дори напротив – получавате много автомобил срещу немного пари. В гамата на Fabia има предложения за различни вкусове и различни джобове, но за хората, които държат едновременно на добра цена и ниски експлоатационни разходи има един вариант, който изпъква особено ярко, и това е версията 1.0 MPI LPG, която се оборудва със система газов инжекцион на марката BRC у нас и стартира от 32 380 лева с ДДС. Вариантът, комбиниращ бензин и пропан-бутан е радващо достъпен, като цена, пълноценен като функционалност, и изключително привлекателен като разход на гориво. Газовата Fabia има непроменен обем на бензиновия резервоар от 40 литра, а газовата бутилка е с вместимост още 50 литра. Това осигурява огромен автономен пробег от над 1000 километра при пълно зареждане с двата типа гориво, като средният разход на бензин е около и даже под шест на сто, а този на газ – с около литър на сто километра отгоре. Предвид цените на пропан-бутана към момента, както и да се пресмята, това е наистина икономически изгоден вариант за хора, които шофират много.

Прочети още:
Nissan Qashqai e-Power: Електрически, ама не съвсем

Още повече, че моделът далеч не е толкова лишен от енергичност, колкото предполага наличието на еднолитров трицилиндров мотор с атмосферно пълнене и мощност едва 80 к.с. – несъмнено, динамиката при шофиране не е най-силната страна на точно тази версия на Fabia, но моторът се справя достатъчно добре дори с дълги преходи, стига да нагодите стила си на шофиране към сравнително скромните показатели на мощност и въртящ момент. Петстепенната механична кутия освен, че превключва превъзходно, може да се похвали и с чудесно подбрани спрямо параметрите на двигателя предавателни числа, като петата предавка е подчертано дълга. Специално в града колата се усеща дори пъргава, а извън града с малко повече търпение и ако внимавате да не губите набраната инерция всъщност можете да се придвижвате значително по-чевръсто, отколкото предполагат самите показатели на задвижването. След изминати около 1000 километра с този автомобил смея да твърдя, че Skoda Fabia 1.0 MPI LPG предлага накуп почти всичко, от което човек реално се нуждае в един нов автомобил, при това на повече от смислена цена. И още по-важното е, че тук икономията не означава икономисване от удоволствие при пътуването – защото това си е съвсем пълноценен автомобил, представящ се убедително по всички възможни параметри.

ЗАКЛЮЧЕНИЕ

LPG версията на Škoda Fabia е един забележително зрял и балансиран автомобил, който съчетава превъзходна функционалност, прекрасен за класа комфорт на возене, солидно качество на материалите и сглобката, стабилно пътно поведение и изключително ниски експлоатационни разходи. Дори и динамиката е далеч по-добра, отколкото човек очаква от трицилиндров атмосферен мотор с 80 к.с. Едно наистина изгодно предложение за нов автомобил, в който икономията на средства не ви принуждава да правите сериозни компромиси с каквото и да било.

Източник: AMS.bg
Текст: Божан Бошнаков
Снимки: Божан Бошнаков

Свързани публикации

Оставете коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителни полета са маркирани с *

Най-нови

AUTOCLUB.BG във Facebook

Facebook Pagelike Widget