728 x 90

Електрическите автомобили на Peugeot – от VLV (1948 г.) до е-2008

Eлектрическото задвижване е използвано от няколко производителя в зората на автомобилостроенето, но бързо е изоставено в полза на бензина. Peugeot го изследва още през 1902 г. като задвижване за автомобили за доставка. Оттогава до днес интересът на марката в разработката на електрическо задвижване не стихва. Peugeot VLV (1941 г.) – скромна изобретателност Първият електрически автомобил

Eлектрическото задвижване е използвано от няколко производителя в зората на автомобилостроенето, но бързо е изоставено в полза на бензина. Peugeot го изследва още през 1902 г. като задвижване за автомобили за доставка. Оттогава до днес интересът на марката в разработката на електрическо задвижване не стихва.

Peugeot VLV (1941 г.) – скромна изобретателност

Първият електрически автомобил Peugeot е лансиран през 1941 г. и се казва VLV (Véhicule Léger de Ville – лек автомобил за града).

По време на Втората световна война рационализацията на бензина води до търсене на алтернативни източници на енергия. Peugeot е единственият голям производител, който се насочва към този вид задвижване. В разгара на немската окупация, през 1941 г. Peugeot предлага уникална за времето си алтернатива: VLV, малка кола, проектирана с ефективно електрическо задвижване. Това е първият електромобил на Peugeot и представлява мини кабриолет с две седалки.

VLV е икономичен градски автомобил, създаден, за да отговори на нуждата от транспорт на тези, чиито автомобил е бил реквизиран или спрян от движение поради високата цена на горивото. VLV използва батерии, монтирани в предния багажник, и електрически мотор без диференциал, който задвижва задните колела. Автономията му била от 70 до 80 км и е ускорявал до 35 км/ч. Използван е основно от пощенски служители и лекари. 377 броя VLV са произведени в завода Ла Гарен в Париж от юни 1941 г. до февруари 1943 г.

През 70-те и 80-те години, винаги в търсене на нови технологии, Peugeot обединява сили с Alsthom и EDF (Electricté deFrance – френска компания за електроснабдяване), за да предложи електрическо задвижване на прототипите Peugeot 104 (4 купета и 3 вана), след това на лекотоварните PeugeotJ5 и J9. През 1983 г. започва нова програма, включваща Peugeot 205, резултат от сътрудничество между PSA и SAFT (батерии). Peugeot 205 е началото на "серийната програма" за Peugeot 106.

Peugeot 106 ELECTRIC (1993 г.) – изпреварва времето си

Peugeot е първият голям европейски производител, който предлага електрически превозни средства (J5) на местни власти и юридически лица през 1989 г. През юли 1995 г. марката комерсиализира електрически автомобили за физически лица със „106 ELECTRIC“. Това лансиране е предшествано от експеримент, проведен в партньорство с EDF и Общината на Ла Рошел. Направен е опит за уникално и пълноценно изживяване: да се създаде автопарк от електрифицирани Peugeot 106 на разположение на клиентите чрез система за самообслужване. Така през декември 1993 г. се ражда кампанията „50 електромобила в Ла Рошел“. Двадесет и пет „106 ELECTRIC“ са тествани от физически лица, професионалисти и местни администрации. Peugeot 106 е произвеждан от 1990 г. до 2003 г. в 2 798 246 бройки, включително 3,542 електрически между 1993 г. и 2003 г.

От 1990 г. до 2010 г., няколко концептуални автомобила илюстрират нестихващия интерес на Peugeot в разработката на електрическото задвижване: ION през 1994 г., TULIP и Touareg през 1996 г., оригиналния BB1 концепт, представен във Франкфурт през 2009 г. и невероятния EX1 концепт през 2010 г., който държи 6 международни рекорда за ускорение, постигнати в Монлери и Китай.

Peugeot Ion Concept (1994 г.) – първата чернова на градско електрическо превозно средство

Peugeot Ion е показан на Автомобилен салон Париж през 1994 г. Адаптиран за градска употреба, той предлага на водача и пътниците ниво на комфорт и оборудване, което през 2000 г. все още е футуристично за сериен автомобил. Всичко е проектирано, за да направи живота на борда по-лесен: две широки врати предоставят достъп до 4 места, подлакътници, CD плейър, hands-free телефон, LCD екран и място за детски видео игри. С дължина 3,32 м и широчина 1,60 м, Peugeot Ion Concept се задвижва от постояннотоков двигател с мощност 20 kW, захранван от никел-кадмиеви батерии.

Peugeot TULIP (1996 г.) – пионер в споделеното ползване на автомобили

Свободен, индивидуален и oбществен градски транспорт или TULIP, идва през 1996 г., породен от желанието за по-добро взаимодействие между града, автомобила и околната среда. TULIP concept е предназначен за мрежа от автомобили под наем в градски условия за обществено ползване с централна станция за управление, резервации, мобилна поддръжка и таксуване.

Peugeot Touareg (1996 г.) – 4×4 електрическо задвижване за свободното време

Представен през 1996 г. на Автомобилен салон Париж, този автомобил за свободното време е безшумен, тих и екологичен офроудър, благодарение на своите никел/кадмиеви хибридни батерии, интегрирани в гърба на предните седалки. С безшумен режим, пълна липса на вредни емисии и Peugeot стил е налице истинска симбиоза между пътуване, свободно време и природа. Електромоторът е с мощност 35.5 kW. Той е подпомогнат от едноцилиндров двигател, действащ като генератор, позволяващ батериите да се зареждат автономно и осигурява автономия от 300 километра с 15 литра гориво.

Peugeot e-doll и Peugeot Bobslid (2000 г.), визия за градска мобилност

През 2000 г. по време на Автомобилен салон Париж, Peugeot демонстрира на щанда си четири концептуални автомобила с футуристичен дизайн. Те са създадени от екипа на Жерар Уелтер на тема „2000-та година“ и „градска мобилност“. Наречени са "City Toyz", като две от тях са с електрическо задвижване : e-doll и Bobslid.

Peugeot Bobslid е 100% електрически концепт с три места (едно централно и две задни), задвижван от 40 електродвигателя, разпределени на четирите задвижващи колела, с джойстик за управление.

Peugeot BB1 (2009 г.) – дръзкият градски електрически автомобил

През 2009 г. на Автомобилен салон Франкфурт, Peugeot представя 100% електрически градски концепт, наречен BB1. С възможност да побере четирима души в само 2.5 метра дължина, 100% електрическият BB1 концепт пресъздава идеята за автомобила във всичките му форми: архитектура, стил, интериорен дизайн, шофиране, свързаност, като в същото време предпазва околната среда. Ултракомпактен и ултралек (600 кг) с карбоново шаси, BB1 концепт е автомобил, адаптиран за предизвикателствата на натоварения град. Неговите литиево-йонни батерии осигуряват автономия от около 100 км, достатъчни за градска употреба, в това число и споделено ползване.

Peugeot EX1 (2010) – електрическо представяне на високо ниво

Пректиран през 2010 г., за да отпразнува 200-та годишнина на Peugeot , този 100% електрически концепт е двуместен роудстър с футуристичен стил и оригинална архитектура, създаден да предложи неповторимо удоволствие от шофирането. EX1 ускорява от 0 до 100 км/ч за само 2.24 секунди, за да достигне максимална скорост от 260 км/ч за 5.1 секунди. Представянето му е резултат от аеродинамиката, ултралеката структура и двата електрически двигателя, което дава максимална кумулативна мощ от 250 kW (340 ксс.), разпределена в система за задвижване на четирите колела. Благодарение на карбоновата си структура и ниско тегло, Peugeot EX1 концепт чупи 6 световни рекорда, одобрени от Международната Автомобилна Федерация, на легендарната писта Монлери и в Китай. 

Новият Peugeot SUV e-2008 (2019 г.) 

През 2019 г. Peugeot лансира пълна гама автомобили с ниски или нула емисии на CO2. Девет месеца след лансирането на новия Peugeot e-208, шоурумите на марката са дом на богата гама електрифицирани модели: e-208, e-2008, 508 HYBRID и 3008 HYBRID4 от леките автомобили; e-Expert, E-Traveller и скоро e-Boxer от лекотоварната гама.

Със световна премиера в рамките на Автомобилен салон Кантон през 2019 г. , новият Peugeot SUV e-2008, с размери на истински SUV и мощен, отличителен стил, въплъщава удоволствието от шофирането. Ултратехнологичен, той включва новото поколение на Peugeot i-Cockpit® 3D, оборудване и системи в помощ на водача на най-високо ниво. Първият 100% електрически Peugeot SUV дава достъп до нов свят от усещания: без шум, без вибрации и свобода на шофиране в градски зони с ограничен режим на паркиране. С автономия от 320 км (според WLTP), 100 kW (136 к.с.) и 260 Нм въртящ момент (наличен от 0 км / ч), осигуряващи първокласно ускорение, динамичното поведение на новия SUV Peugeot e-2008 въплъщава удоволствие от шофирането, присъщо за автомобилите с марка Peugeot.

В зората на 21-ви век, автомобилът е изправен пред големи еволюции. Енергийният преход се превръща във важна част от борбата за намаляване на климатичните промени. В този контекст технологичната офанзива на Peugeot е основана на три стълба: Спокойствие, Удоволствие, Простота, и запазва същата амбиция от самото начало: да направи мобилността сигурна, чиста и достъпна до възможно най-голям брой потребители.

Спокойствие, защото гамата на Peugeot ще бъде електрифицирана на 50% през 2020 г. и 100% през 2025 г. Удоволствие, защото то винаги ще бъде част от ДНК-то на марката, като 508 Peugeot SPORT ENGINEERED Concept, който предвеща развитието на високоефективна електрифицирана линия серийни автомобили. И последно – Простота, защото изборът на силует не диктува неговата употреба.

Историята на електрическата революция на Peugeot продължава. Някои от тези иконични автомобили са включени в изложба в музея на Peugeot Adventure в Сошо до 31 януари 2021 г.

 

Свързани публикации

Оставете коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителни полета са маркирани с *

Най-нови

AUTOCLUB.BG във Facebook

Facebook Pagelike Widget

Спорт