728 x 90

Макс Верстапен отново е световен шампион във Формула 1

Макс Верстапен (Red Bull) спечели Гран при на Япония, която бе прекъсната за повече от два часа заради дъжд. Успехът на нидерландеца и наказанието на Шарл Льоклер (Ferrari), което изпрати Серхио Перес (Red Bull) на втора позиция, осигуриха и на теория втората му шампионска титла. Полемиките за това дали Верстапен е шампион продължиха буквално половин

Макс Верстапен (Red Bull) спечели Гран при на Япония, която бе прекъсната за повече от два часа заради дъжд. Успехът на нидерландеца и наказанието на Шарл Льоклер (Ferrari), което изпрати Серхио Перес (Red Bull) на втора позиция, осигуриха и на теория втората му шампионска титла.

Полемиките за това дали Верстапен е шампион продължиха буквално половин час след финала. Заради лошите атмосферни условия пилотите не покриха 75% от състезателната дистанция, което в предишната версия на правилника щеше да доведе до присъждането на половината точков актив. След последните промени обаче щом надпреварата е подновена и е завършила с кариран флаг, то разпределението на точките е стандартно. Така преди финалните четири старта за годината Верстапен вече е двукратен световен шампион.

Хаосът в началото

Състезанието започна по-план в 14:00 часа местно време с брутален екшън заради лошото време. Докато камерите бяха насочени към битката между Шарл Льоклер (Ferrari) и Макс Верстапен (Red Bull) за първото място, Серхио Перес (Red Bull) изпревари Карлос Сайнц (Ferrrai) за третата позиция. Това обаче бе най-малкият проблем за испанеца, който се завъртя и завърши надпреварата в предпазните заграждения.

Още куп пилоти имаха проблеми в първата обиколка. Фернандо Алонсо (Alpine) удари Себастиан Фетел (Aston Martin) на старта, Алекс Албон (Williams) спря на пистата заради предполагаем технически проблем, а потеглилият от питлейна Пиер Гасли (AlphaTauri) се опитваше отново да стигне до бокса, въпреки че върху предното крило на неговия автомобил се бе закачил един от рекламните банери на пистата.

Сейфти карът очаквано поведе колоната, а секунди по-късно и червеният флаг излезе на пистата, но въпреки това критичните ситуации не липсваха. Един от сервизните трактори се появи на трасето пред Гасли, което моментално напомни за случилото се с Жул Бианки през 2014 г. и логично разгневи французина. След като автомобилите се прибраха в питлейна обаче, ситуацията се успокои и започна голямо чакане.

Рестартът

Първото съобщение, че Гран при на Япония ще бъде подновена, бе дадено в 14:50 местно време, но условията така и не позволиха това да се случи. Близо час и половина по-късно обаче ситуацията бе приемлива и Бернд Майлендер поведе колоната за радост на феновете по трибуните.

След няколко обиколки зад автомобила за сигурност рейс контролът даде зелена светлина и състезанието продължи на пълна газ с Макс Верстапен в челото, следван от Льоклер, Перес, Естебан Окон (Alpine) и Люис Хамилтън (Mercedes) в топ пет. Всички пилоти бяха на трасето с гуми за мокро, но състезателната линия се изчисти по-бързо от очакваното и спиранията започнаха.

От Red Bull вкараха едновременно и двамата си състезатели в бокса, но перфектното обслужване на автомобилите позволи на Верстапен да запази лидерската позиция, а на Перес – да се върне на пистата зад Льоклер. Междувременно трима пилоти избраха да останат на трасето с мокри гуми – Алонсо, Даниел Рикардо (McLaren) и Мик Шумахер (Haas F1). Тази стратегия обаче не проработи, тъй като очакваният дъжд така и не се появи.

Шампионският финал

От този момент нататък Верстапен контролираше изцяло надпреварата и напълно заслужено си тръгна от „Сузука“ с дванайсетата победа за сезона. А след финалното решение на стюардите – и с втората шампионска титла. Льоклер мина втори покрай карирания флаг, но получи пет наказателни секунди, което го остави без теоретични шансове да завърши пред Верстапен в края на сезона, тъй като се смъкна зад Перес в крайното класиране.

Наказанието на Льоклер бе заради това, че премина напряко през шикана в последната обиколка, докато полагаше неистови усилия да задържи зад себе си мексиканеца, който очевидно имаше предимство с гумите. Със спечелените 18 точки Перес не само че осигури титлата на своя съотборник, но и мина пред Льоклер във временното класиране.

В зоната на точките

Окон също водеше жестока битка с Хамилтън за четвъртото място, която спечели главно заради избора на Mercedes да използва задно крило с повече притискане. Британецът очевидно бе по-бърз в завоите, в един момент авансът му само във втори сектор достигна седем десети, но изоставаше драстично на правите и трябваше да се примири с петата позиция.

Фетел и Никлас Латифи (Williams) минаха първи през бокса за интермедия, което им позволи да запишат най-силните си резултати за сезона – германецът завърши шести, а Латифи – на девета позиция. Между тях останаха Алонсо, който единствен от пилотите в топ десет записа две спирания, и Джордж Ръсел, който остана зад Хамилтън в пита и загуби ценно време, докато се върне на пистата. Ландо Норис (McLaren) взе последната точка. Пълните резултати може да видите тук, а класирането в шампионата – тук.

Следващият кръг от Формула 1 е след две седмици на пистата в Остин, Тексас.

Източник: AMS.bg

Свързани публикации

Оставете коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителни полета са маркирани с *

Най-нови

AUTOCLUB.BG във Facebook

Facebook Pagelike Widget

Спорт