728 x 90
Error, no Ad ID set! Check your syntax!

Как работят пътните мантинели?

Всеизвестно е, че мантинелите са едно от основните обезопасяващи средства по обществените пътища. Как обаче работят те?

Всеизвестно е, че мантинелите са едно от основните обезопасяващи средства по обществените пътища. Каква точно е функцията им обаче – макар и привидно всеки да знае – бихме желали да разясним в детайли.

За целта ще използваме материал, оригинално публикуван от Съюза на Българските Автомобилисти (СБА). Текста по-долу представяме без редакторска намеса:

„Основната цел на пътните бариери, известни като мантинели, е да подобрят безопасността на пътищата и да ограничи щетите при настъпили произшествия. Разположени с оглед на безопасността, те служат за защита на пешеходците, пътните работници и водачите на превозни средства, т.е. осигуряват защита и от двете им страни. Това е важно защото в реални условия, когато пътническите и товарните моторни превозни средства се движат с голяма скорост, работниците, пешеходците и велосипедистите са особено уязвими участници в движението. Затова изправността на тези съоръжения е от изключително значение.

Когато се случи сблъсък…

Всеки претърпял автомобилна катастрофа, в която превозно средство се удари с друг обект (МПС, мантинела или друго), разбира как силата, с която превозното средство се сблъсква, играе основна роля в щетите, причинени при пътнотранспортни произшествия. Степента на тази сила във физиката се описва с формулата F=MхA, където  F e силата, равна на М – масата на обекта, умножена по А – неговата скорост. Съвременните автомобили, които ускоряват бързо, могат да упражняват значителна сила (кинетична енергия) при инцидент, дори когато се движат с относително ниска скорост. Размерът на нанесените щети зависи от относителната сила на единия обект, който се блъска в друг – независимо от удара на превозното средство. Така че, що се отнася до пътната безопасност, мантинелите могат да намалят негативното въздействие в случай на катастрофа.

… настъпва деформация

За разлика от солидните шасита от края на XX век, по-голямата част от съвременните автомобили включват една особена дизайнерска и инженерна характеристика, известна като „зоната на смачкване“. За първи път тя е представена от северноевропейски автопроизводител през 90-те години на миналия век. Тази зона на смачкване е основната част от колата, която поема удара по време на катастрофа, абсорбирайки кинетичната енергия. Тайната е в сегменти в зоната на смачкване на автомобила, проектирани да се изкривят и огънат, вместо да се държат твърдо срещу обекта, който ги е ударил.

Чрез възпроизвеждане на идеите от зоната на смачкване на автомобилите, като дизайнът, материалите и производствените процеси, и се пренесат на мантинелите, ефективността им при осигуряване на пътната безопасност значително се увеличава. Смачкващата, а не твърдата съпротива активно подкрепя намаляването на енергията произведена, когато един обект (в случая кола) се удари в друг (мантинелата). Все пак има много променливи във всяка ситуация – силата, която автомобилът упражнява върху мантинелата при катастрофа, зависи от вида му, неговото тегло, скоростта на движение в момента сблъсъка. Това означава, че мантинелите трябва да издържат на значителни нива на сила.

Прочети още:
Колко вида автокаско има и кое е най-изгодно?

Намален импулс – по-малко наранявания

Какво е импулсът? Когато сте в автомобил, който трябва да спре внезапно, изпитвате импулса. Това е промяната между движението на скорост и внезапното стационарно движение. Във физиката той се изразява с уравнението Импулс=FхT – силата F, умножена по времето T. При тази драматична промяна на инерцията факторът на времето е важен, тъй като колкото по-дълъг е импулсът, толкова по-малко кинетична енергия се прехвърля между превозното средство и обекта, в който се удря. Така зоните на смачкване на двете коли или на колата и мантинелата, позволяват да се забавят силата и импулса, а щетите могат да бъдат значително намалени. Това намаляване на импулса подпомага безопасността на хората и дори може да допринесе за ограничаване на нараняванията при катастрофи, претърпени от пътуващите в превозното средство.

Пътна защита от всички страни на мантинелата

Мантинелите са от съществено значение за всеки път или пътен участък, считани за високорискови. Обичайно това са зони с остри завои, магистрали или при наличен повишен риск за превозни средства по уязвими пътни платна, като например мостове или такива, при които околната среда повишава опасността – планински пътища, при свлачища и пътища, където пешеходни пътеки и точки за достъп преминават в непосредствена близост до трафика. В подобни участъци мантинелите действат, не само за намаляване въздействието и импулса, но и осигуряват защитно препятствие, за да се предотврати напускането на превозното средство от пътя и защитават от допълнителни опасности, като вода, насипи, стръмни склонове или дървета и храсти.“

Свързани публикации

Оставете коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителни полета са маркирани с *