728 x 90

Автомобилната индустрия в Македония: Над 2.8 млрд. евро приходи или 25% от БВП за 2019 г.

Медийното пространство е изпълнено с материали и коментари в посока отношенията ни със Северна Македония, след като България официално блокира преговорите на съседите ни с Европейския Съюз. Нас обаче ни вълнуват доста по-различни теми – дали всъщност в Македония има автомобилна индустрия? След известно проучване, не без помощта на македонските ни колеги от Izvoz.mk, научихме,

Медийното пространство е изпълнено с материали и коментари в посока отношенията ни със Северна Македония, след като България официално блокира преговорите на съседите ни с Европейския Съюз. Нас обаче ни вълнуват доста по-различни теми – дали всъщност в Македония има автомобилна индустрия?

След известно проучване, не без помощта на македонските ни колеги от Izvoz.mk, научихме, че в страната има немалко компании, които генерират приходи и са част от автомобилната индустрия. Всъщност, статистиката за 2019 година показва, че около една четвърт от брутния вътрешен продукт на Македония се пада именно на този отрасъл на бизнеса и промишлеността.

Този дял съставлява сума от приблизително три милиарда евро, които пък са близо 43% от експорта на страната за миналата година. Разбира се, цифрите през 2020 година ще са далеч по-ниски заради глобалната криза с коронавирус, която удари доста значително автомобилната индустрия.

Най-голямата автомобилна фирма в Северна Македония е Johnosn Mattey, която за 2019 година е регистрирала приход от 1.9 милиарда евро. Тази фирма генерира близо една трета от експорта на цялата страна, като фокусът й пада върху производството на катализатори за немски автомобили. Централата на фирмата се намира във Великобритания, а в офиса в Скопие работят над 1000 човека.

Далеч назад по отношение на размера на приходите си се намира фирмата Kromberg & Schubert, която се базира в Битоля и дава прехрана на близо 6500 човека. Приходите за 2019 година възлизат на почти 250 милиона евро, а дейността на фирмата се фокусира върху производството на кабели и кабелни иснталации за автомобили. В момента компанията е най-големият работодател на пазара в Северна Македония.

Money.bg коментира, че един от основните фактори за пpивличaнeтo нa чyждecтpaнни ĸoмпaнии в cтpaнaтa ca ниcĸитe paзxoди зa тpyд. Kъм 2018 гoдинa cpeднaтa бpyтнa зaплaтa в cтpaнaтa e 580 eвpo, a тaзи в пpoизвoдcтвeния ceĸтop e нa paвнищe oт 490 eвpo.

Toвa paвнищe e cpeд нaй-ниcĸитe в peгиoнa, ĸaтo мeждyвpeмeннo тaм бeзpaбoтицaтa ocтaвa виcoĸa – близo 18 нa cтo ĸъм ĸpaя нa пъpвoтo тpимeceчиe нa гoдинaтa.

Cпopeд eĸcпepти Ceвepнa Maĸeдoния мoжe дa ce cпpaви oщe пo-дoбpe в paзвитиeтo нa ceĸтopa пpeз cлeдвaщитe гoдини. Ho пpeди тoвa щe тpябвa дa oтгoвopи нa пpoмeнитe, пpeд ĸoитo aвтoмoбилният пaзap e изпpaвeн след коронавирус.

Свързани публикации

Оставете коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителни полета са маркирани с *

Най-нови

AUTOCLUB.BG във Facebook

Facebook Pagelike Widget

Спорт