728 x 90

Немска компания преработва дизелови мотори за работа на водород – отработилите газове са водни пари

Вместо електрически задвижвания за товарни превозни средства, използващи батерии или горивни клетки, стартъпът Keyou преобразува съществуващите двигатели с вътрешно горене за работа с водород.

Мюнхенската компания Keyou разработи опция за преоборудване на дизелови мотори на камиони за работа с водород. Подходяща е за стандартни двигатели, единствените отработили газове са водни пари.

Вместо електрически задвижвания за товарни превозни средства, използващи батерии или горивни клетки, стартъпът Keyou преобразува съществуващите двигатели с вътрешно горене за работа с водород. Това би трябвало да е по-рентабилно за производството, CO2 неутрално при използване на „зелен“ водород, също и без вредни отработили газове. Keyou е основана от Томас Корн, който не е открил за себе си тази тема наскоро: Корн е работил като инженер в BMW по разработването на BMW Hydrogen 7, който също използва водороден двигател с вътрешно горене.

Подменят се само отделни компоненти на дизеловия двигател

Keyou разчита на резервоари с високо налягане – 350 бара, за съхранение на водорода. На съществуващите двигатели – по принцип технологията може да се адаптира към всеки модел –по време на производството се сменят няколко компонента. Най-важният от тях е цилиндровата глава с горивни камери/компресия, инжектори и запалителна система, пригодени за използване на водород. Турбокомпресорът, подаването на гориво, рециркулацията и последващата обработка на отработилите газове, както и управлението на двигателя (един от основните предмети на дейност на Keyou), също ще бъдат заменяни. Процесът е предвиден за нови двигатели; използваните мотори не са подходящи за преустройство на водород по икономически причини.

За промишлеността това означава висока добавена стойност в собствената компания чрез работа с двигатели от големи серии и използване на съществуваща инфраструктура за поддръжка, в която сервизните партньори по същество се сблъскват с технология, позната от дизелови камиони. Експлоатационните разходи за клиентите би трябвало да бъдат сравними с тези при актуалните дизелови модели, а животът на двигателите да бъде най-малко 700 000 км – на нивото на конвенционален двигател за камион. Keyou изчислява пробега с един резервоар с водород на повече от 500 километра, като процесът на зареждане с гориво трае само няколко минути за разлика от електрически камион със сравним пробег.

От ауспуха излиза само водна пара

Прочети още:
Bosch инвестира 10 млрд. евро в цифровизация и свързаност до 2025 г.

В целия горивен процес се работи с излишък на въздух, което води до толкова ниски емисии на азотен окис, че изгорелите газове са доста под пределните стойности на стандарта Euro 6 дори преди последваща обработка. Освен това се използват система за рециркулация на отработилите газове, специално разработена за водородния двигател, и H2-SCR каталитичен конвертор. Единственият „отработил газ“, който би трябвало да изтича от ауспуха, е водната пара.

Основният проблем за работата на превозните средства с водород остава неговото производство, което понастоящем до голяма степен се осъществява от суровини като въглища и газ по не твърде екологичен начин. Но тук, особено на фона на руската агресивна война в Украйна и планираното отдалечаване от изкопаемите горива, доставяни от Русия, съществува силно движение по темата за „зеления“ водород, който се получава от възобновяеми енергийни източници. Друг важен аспект е бързото разширяване на инфраструктурата за зареждане с водород. Бъдещето трябва да покаже дали акумулаторно-електрическото задвижване, горивната клетка като източник на енергия, или класическият двигател с вътрешно горене, захранван с водород, в крайна сметка ще преобладават при тежките товарни превозни средства. Надпреварата е започнала.

Източник: AMS.bg

Свързани публикации

Оставете коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителни полета са маркирани с *