728 x 90

I назад, II напред: Помните ли тази култова трансмисия?

Въпросната спортна механична трансимисия на Getrag носеше означенията 265 и 275 и се предлагаше както за BMW и Mercedes, така и за модели на Jaguar и Opel. Тя се произвеждаше между 1979 и 1993 година и се сдоби с прозвището „Dogleg“. Нейна основна отличителна черта беше схемата, по която се превключват предавките – с първа

Въпросната спортна механична трансимисия на Getrag носеше означенията 265 и 275 и се предлагаше както за BMW и Mercedes, така и за модели на Jaguar и Opel. Тя се произвеждаше между 1979 и 1993 година и се сдоби с прозвището „Dogleg“. Нейна основна отличителна черта беше схемата, по която се превключват предавките – с първа предавка вляво и назад.

Getrag създават тази трансмисия с една основна цел – да бъде лека, компактна и издръжлива, насочвайки я изцяло към мощни модели със спортен характер. Конструкцията й позволява да предава максимален въртящ момент до 380 нютонметра, което за онези години всъщност покрива параметрите дори на изключително сериозни задвижващи агрегати. Алуминиевият й корпус гарантира ниско тегло, като за различните производители се правят различни технологични модификации – генерално погледнато, трансмисията е налична във варианти 265 и 275, в спортно изпълнение с „директна“ пета предавка и във вариант с понижаваща пета предавка.

Getrag доставя трансмисията най-вече за някои култови модели на BMW и Mercedes – трета серия М3 и 325i, пета серия Е12 и Е28, шеста серия Е24 и седма серия Е23 при баварците и W 201 (190E), W 124 (E-класа) и R 129 (SL) при марката от Щутгарт. При Mercedes предавателната кутия се ползва при 190E 2.3-16 и 2.5-16, включително Evo 1 и Evo 2, както и при 124 и SL (R 129) с двигателя M104 (300-24 и 320).

Освен изключително сполучлива като конструкция и със забележителна здравина, трансмисията на Getrag действително се оказва много подходяща за бързо превключване при спортно шофиране – именно защото единствените по-бавни движения с лоста се извършват единствено за включване на първа или задна предавка, докато преминаването от втора към трета и от четвърта към пета, и обратно, става светкавично. Самата схема на превключване е заимствана от моторните спортове, защото нека не забравяме, че в състезание първата предавка се използва само за потегляне. Не е учудващо, че точно тази скоростна кутия масово се използва в състезателни серии като DTM и печели огромни успехи.

Източник: AMS.bg

Свързани публикации

Оставете коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителни полета са маркирани с *

Най-нови

AUTOCLUB.BG във Facebook

Facebook Pagelike Widget

Спорт