728 x 90

Европейският парламент настоя: 0.0 промила, 30 км/ч в града, без мобилни телефони

В сряда Европейският парламент призова страните от ЕС да положат по-големи усилия за осигуряване на пътната безопасност. Според резолюцията, приета с 615 гласа „за“, 24 „против“ и 48 „въздържал се“, „строгите мерки“ включват въвеждане на граница от 0 промила за употреба на алкохол и ограничение на скоростта от 30 км/ч в жилищни райони и места

В сряда Европейският парламент призова страните от ЕС да положат по-големи усилия за осигуряване на пътната безопасност. Според резолюцията, приета с 615 гласа „за“, 24 „против“ и 48 „въздържал се“, „строгите мерки“ включват въвеждане на граница от 0 промила за употреба на алкохол и ограничение на скоростта от 30 км/ч в жилищни райони и места с повишен велосипеден и пешеходен трафик. Освен това в резолюцията си депутатите призовават за задействане на разпоредба, според която мобилните и електронните устройства трябва да бъдат включени от водача в „режим за безопасно шофиране“, който да намали разсейването по време на шофиране. Законодателят препоръчва и въвеждане на застрахователни и данъчни стимули за закупуване на превозни средства с висока степен на безопасност.

Европейската агенция за автомобилен транспорт призова

В резултат на резолюцията евродепутатите призовават държавите-членки и Комисията да дадат приоритет на инвестициите с най-голям потенциал за повишаване на безопасността на пътя, като обърнат специално внимание на най-застрашените от ПТП зони. Държавите-членки следва също така да създадат национални фондове за безопасност на движението по пътищата, както и механизми за събиране на глоби и преразпределение на събраните средства за подобряване на пътната безопасност. И не на последно място, евродепутатите искат от Комисията да създаде Европейска агенция за автомобилен транспорт, която да подкрепя развитието на устойчив, безопасен и интелигентен автомобилен транспорт. По принцип евродепутатите приветстваха плановете на ЕС за намаляване на броя на смъртните случаи и тежките травми по европейските пътища до „почти нула“ в периода до 2050 година.

ЕС не успява да намали планираното намаляване на смъртните случаи при ПТП

„Ако подобрим инфраструктурата за колоездачи и пешеходци, ние ще допринесем за намаляване на въглеродния отпечатък, ще поощрим здравословната активна мобилност и ще я правим по-безопасна“, посочи в парламента в Страсбург Хелена Дали, еврокомисар по въпросите на равенството между половете. „Пешеходците, велосипедистите и мотоциклетистите в момента съставляват 70% от смъртните случаи в нашите градове“, добави тя.

В момента в Европа при ПТП годишно загиват около 22 700 души, а броят на сериозно ранените е около 120 000. Целта на ЕС да намали наполовина броя на загиналите на пътя между 2010 и 2020 година не е постигната и намалението е едва 36%. Швеция е една от държавите с най-безопасни пътища с 18 смъртни случая на милион жители, а Румъния се нарежда най-отзад с 85 смъртни случая. Средната смъртност за ЕС е 42, в България при ПТП през 2020 година са загинали 67 човека, което е спад с 26% спрямо 2019 година. Според ЕС около 30% от всички инциденти с фатален изход са причинени от превишена скорост, а около 25% от шофиране в нетрезво състояние.

Единни правила за електрическите скутери

На фона на бума на електрическите скутери и другите превозни средства с електрозадвижване, Европейският парламент разкритикува липсата на законодателство в някои държави-членки и наличието на различни правила в отделните държави, което „може да затрудни хората да спазват местните разпоредби“. Евродепутатите също призоваха нуждите на хората с увреждания и намалена подвижност да отчитат с приоритет при планирането и изграждането на пътища.

Тъй като ЕС не успя да намали наполовина броя на смъртните случаи по пътищата, както бе планирано, сега европарламентаристите призовават за налагане на по-драстични мерки, които да спомогнат за свеждането на жертвите до нула в периода до 2050 година. Предвид големия брой смъртни случаи при ПТП вследствие на превишена скорост и шофиране в нетрезво състояние, мерките се фокусират върху два основни пункта – 0 промила алкохол в кръвта и ограничения 30 км/ч в част от градските зони. Решението не е обвързващо за страните-членки на ЕС. То следва да бъде допълнено с ратификация на допълнителни разпоредби или закони от органите на ЕС, след което и от отделните страни от ЕС.

Източник: AMS.bg

Свързани публикации

Оставете коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителни полета са маркирани с *

Най-нови

AUTOCLUB.BG във Facebook

Facebook Pagelike Widget

Спорт