От тази дата при извършване на ГТП на автомобил ще бъде издаван и нов индикатор, който ще показва към коя екологична категория попада машината.
След като стана ясно, че голяма част от инфраструктурата за разделение на София на екологични зони е изградена, от Столичната община са вече готови за въвеждане на задължителните еко стикери за автомобили. По информация на bTV, стикерите ще станат задължителни от 12 юли тази година и ще се превърнат в неразделен компонент от годишния технически преглед.
От тази дата при извършване на ГТП на автомобил ще бъде издаван и нов индикатор, който ще показва към коя екологична категория попада машината. Важно е да се отбележи, че не е задължително тази категория да съвпада по някакъв начин с Евро стандарта на колата по фабрични данни. Измервания на изгорелите газове на място ще показват към коя еко категория попада всяко МПС.
„Стикерът ще е с информация за екологичната група, техническа изправност, валидността на прегледа за техническа изправност и екологичната група на превозното средство. Ще има вграден чип, който ще се чете от устройство“, обяснява Бойко Рановски, директор на Изпълнителна агенция „Автомобилна администрация“.
Екологичната група на автомобилите ще се контролира визуално и с чип, който ще бъде вграден в стикера. Стикерът ще бъде поставян на предното стъкло на автомобила (в средата зад огледалото за задно виждане) и ще важи до следващия технически преглед.
Информацията от него ще може да бъде прочитана дистанционно. Екологичната група е различна от екологичната категория, определена от производителя. Стикерът ще се издава за леки и лекотоварни автомобили до 3.5 т. В стикера се съдържа пълната информация от преминатия ГТП, но тя ще бъде криптирана и за ползване само от определени служби. Видимата информация е само екологичната група и регистрационния номер на автомобила.
Основната цел на новите еко стикери е да ограничават достъпа до определени градски зони за автомобили, които отговарят на по-нисък стандарт. Това ще се прави в дни с интензивен трафик или високо замърсяване и ще бъде в правомощията на отделните общини.
Ако вече сте направили технически преглед на автомобила си през тази година, то той ще остане валиден до изтичането му. Ако обаче ви се налага да влезете в зона, в която вече съществуват ограничения базирани на еко стикерите, ще ви се наложи да се явите отново в пункта и да извадите еко стикер. Очаква се ГТП да поскъпне с 5 до 10 лв. поради въвеждането на новите изисквания.
Ето как ще става категоризацията на новите стикери спрямо описанието в официалната наредба:
Бензинови модели:
Еко група | Евро категория | Първа регистрация | CO празен ход | CO високи обороти |
I | Без еко категория / Евро I, Евро II | Преди 1 юли 1992 / Преди 1 януари 1996 | до 4,5% / до 3,5% | – |
II | Евро I, Евро II, Евро III | от 1 януари 1996 до 1 януари 1998 | до 0,5% | до 0,3% |
III | Евро III, Евро IV, Евро V, Евро VI | от 1 януари 1998 до 1 септември 2009 | до 0,3% | до 0,2% |
IV | Евро V, Евро VI | след 1 септември 2009 | до 0,2% | до 0,1% |
Дизелови модели:
Еко група | Евро категория | Първа регистрация | Димност атмосферно пълнене | Димност принудително пълнене |
I | Без еко категория / Евро I, Евро II, Евро III | Преди 1 януари 2002 | до 2,5 m-1 | до 3,0 m-1 |
II | Евро IV, Евро V | от 1 януари 2002 до 1 януари 2007 | до 1,5 m-1 | до 1,5 m-1 |
III | Евро IV, Евро V, Евро VI | от 1 януари 2007 до 1 септември 2009 | до 0,7 m-1 | до 0,7 m-1 |
IV | Евро V, Евро VI | след 1 септември 2009 | до 0,5 m-1 | до 0,7 m-1 |
3 Коментари
Венцислав Николов
юли 12, 2021, 13:44Каквото и да казват става въпрос за пари.
ОтговорЕкологията е симпатичен лозунг. Убеждавайки ни че мислят за нас.
Темите с изравняване на стандарта с Европейския. Или независимоста на Българското законодателство са табу.
Колата на дедо Пешо съсипа екологията…. Иначе се вкарват тонове боклуци за горене и е законно… Може би и екологично ги горът. Но дедо Пешо сега за да види внучето в центъра трябва да плати…. Или да си смени колата с пенсията от 200лв….
Тъжна криво разбрана демокрация за народа… И социална политика за едрия бизнес и заможната класа у нас…
Някой
юни 21, 2021, 11:07На какво основание някакви си ЧИНОВНИЧЕТА, ще ми намаляват ЕВРО сертификата издаден от производителя на автомобила? За всички с двигатели ЕВРО 5 и 6, стикер с ЕКО 4, намалява заводското сертифициране и при излизане от БГ това може да създаде проблем.
Отговорасд@Някой
юли 16, 2021, 12:40Пак некой чете без да разбира. Никой не ти намаля евро категорията, а се определя ЕКО категория. Дали се прави разлика?
Отговор