728 x 90

Ал-Атия спечели Дакар за пети път

    Кевин Бенавидес завърши на 43 секунди пред съотборника си в КТМ Тоби Прайс Насър Ал-Атия вече е втори във вечната ранглиста за най-много победи на рали „Дакар“, след като за втора поредна година изведе Toyota на върха. Това бе пети успех за катареца, който изпревари Ари Ватанен и вече гони рекорда на Стефан Петерхансел от

    Кевин Бенавидес завърши на 43 секунди пред съотборника си в КТМ Тоби Прайс

    Насър Ал-Атия вече е втори във вечната ранглиста за най-много победи на рали „Дакар“, след като за втора поредна година изведе Toyota на върха. Това бе пети успех за катареца, който изпревари Ари Ватанен и вече гони рекорда на Стефан Петерхансел от осем победи.

    Триумфът на Ал-Атия и Toyota дойде привидно лесно, след като двамата му основни съперници Себастиан Льоб (BRX Hunter) и Карлос Сайнц (Audi) се препънаха още на втори и трети етап. Миналогодишният победител се възползва от техните грешки и оглави класирането, за да увеличи преднината си на внушителните 1:18 часа до финала в Дамам.

    Шест поредни етапни победи за Льоб

    За втора поредна година Ал-Атия спря Себастиан Льоб по пътя към победата. Французинът направи впечатляващо състезание, спечели шест поредни етапни победи, което е нов рекорд на рали „Дакар“, но спуканите гуми още във втория ден от надпреварата го поставиха твърде рано в ролята на догонващ.

    Себ за разлика от пилотите на Audi може да е доволен от представянето на Hunter дори и след трите спукани гуми в камъните на втори етап. Прототипът на Prodrive показа отлично темпо в пустинята и солидна надеждност, докато втората генерация на Audi RS Q e-tron отново имаше технически проблеми с окачването. 

    Провалът на Audi

    Грешките на заводските пилоти на марката също бяха определящи за провала на германците. Стефан Петерхансел отпадна след като двамата с Карлос Сайнц катастрофираха на едно и също място в шести етап. Испанецът продължи, макар и със солиден пасив, но единствено за да направи още една тежка катастрофа в деветия ден от състезанието. 

    Само Матиас Екстрьом, който започна третия си „Дакар“ с победа в пролога, финишира от тримата състезатели на Audi. Удар в камък обаче коства над три часа закъснение за двукратния шампион в DTM, който завърши 14-и в генералното класиране.

    Audi RS Q e-tron #204 (Team Audi Sport), Stéphane Peterhansel/Edouard Boulanger

    Челната десетка

    Проблемите на голяма част от фаворитите дадоха възможност на новака Лукаш Мораеш (Overdive Toyota) да влезе с гръм и трясък на световната сцена в рали рейда. Бразилецът завърши трети и то с близо час преднина спрямо рекордьора за най-много успешни участия на рали „Дакар“ – Жинил де Вилиърс. Това бе 20-и старт и 20-и пореден финал за победителя от първото южноамериканско издание на надпреварата.

    Хенк Латеган (Toyota) се бореше за място на подиума, но няколко пилотски грешки го оставиха пети на финала. Шестият Мартин Прокоп (Ford Ranger) дублира личното си постижение от 2019 г, а Хуан Круз Якопини (Overdive Toyota) изпревари Вей Хан (SMG) в битката за седмото място.

    Матю Серадори (Century) също имаше амбиции да прескочи Якопини във финалния етап, но повреда в новия 2,9-литров турбодвигател на Audi спря французина на десети километър днес. Неговите проблеми пратиха Себастиан Халперн (X-raid MINI) на девето място и вкараха най-бързия в последния етап Герлен Шишери (GCK Hunter) в топ десет.

    Прочети още:
    София Картинг Ринг с напълно нова писта

    Бенавидес вече е двукратен победител

    Разликите при автомобилите се отвориха още в самото начало на надпреварата, докато при мотоциклетистите победителят не бе ясен до последно. Кевин Бенавидес (KTM), Тоби Прайс (KTM) и Скайлер Хаус (Husqvarna) бяха разделени от минута и половина преди финалните 136 км, които отредиха етапният победител Бенавидес да се качи за втори път на най-високата позиция на подиума.

    Аржентинецът не блестеше със скорост през първата седмица, но атакува във втората половина от надпреварата и върна KTM на върха в рали „Дакар“ след последния успех на Прайс от 2019 година. Само 43 секунди не достигнаха на австралиеца да спечели за трети път, а Скайлер Хаус изостана с пет минути на финала. 

    Honda триумфира в първите две издания на саудитския „Дакар“ благодарение на Рики Брейбек и Бенавидес, но тази година дори нямаше представител на подиума. Пабло Кинтанийа и Адриан Ван Беверен останаха на четвърта и пета позиция, а Лучано Бенавидес (Husqvarna), който е брат на Кевин, завърши шести след три етапни победи.

    Тежка категория

    Тазгодишното издание на рали „Дакар“ в категорията на камионите ще остане в историята с оттеглянето на Алеш Лопрайс (Praga), който удари зрител в девети етап. 69-годишният италианец почина малко по-късно на път към болницата от сърдечен удар.

    Отсъствието на Лопрайс и заводския отбор на КАМАЗ отвори пътя към победата на Янус ван Кастерен и IVECO. Нидерландецът водеше здрава битка със съотборника си Мартин Ван ден Бринк, но проблеми с трансмисията в Празното каре спряха устрема на нидерландеца и пратиха Мартин Мачик (IVECO) на втора позиция.

    Малките бъгита

    Феноменален обрат имаше и в T4 категорията на серийните бъгита, където Роки Бацюшка (Can-Am) оглавяваше класирането ден преди финала. Литовецът обаче загуби близо 25 минути във финалната отсечка и 18-годишният Ерик Гочал (Can-Am) ознаменува дебюта си на рали „Дакар“ с победа. Неговият баща Марек Гочал (Can-AM) също изпревари Бацюшка в крайното класиране и е втори, а третият представител на полската фамилия – Михал Гочал, завърши пети.

    Победителят в Т4 за миналата година Остин Джоунс (Can-Am) дебютира в Т3 с първо място и завърши на 50 минути пред съотборника си в екипа на Red Bull Сет Кинтеро. Гиом де Мевиус (OT3) водеше през по-голяма част от надпреварата, но технически проблеми в пустинните етапи на Празния квартал го пратиха на трета позиция.

    Александър Жиру (Yamaha) бе начело от старта до финала в категорията на четириколките и спечели за втора поредна година. Редом до него на подиума се качиха Франциско Морено Флорес (Yamaha) и Пабло Копети (Yamaha).

    Източник: ams.bg

    Свързани публикации

    Оставете коментар

    Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителни полета са маркирани с *

    Най-нови

    AUTOCLUB.BG във Facebook

    Facebook Pagelike Widget