728 x 90

COVID-19 ускори застаряването на автомобилния ни парк

От край време автомобилният парк у нас заема последни места в клсациите за възраст в Европейския съюз.

От край време автомобилният парк у нас заема последни места в клсациите за възраст в Европейския съюз. През последните години беше започнала плаха промяна към подобряване на съотношението между пласираните нови и употребявани автомобили на преклонна възраст, но с идването на COVID-19 тенденцията пак се обърна.

По официални данни, в края на 2020 г. средната възраст на автомобилите, които се движат по нашите пътища, е около 19 години, докато средната за ЕС е малко над 10 години. Леките автомобили до 5 години у нас са само 6 процента, а повече от 70 процента от автомобилите са над 15 години.

За съжаление през първия месец на 2021 година ситуацията продължава да се влошава със застрашителни темпове. България значително изостава от другите европейски страни по отношение на използването на екологични и безопасни превозни средства и към настоящия момент автопаркът в нашата държава е отчайващо стар, морално и физически.

„През месец януари на 2021 година броят на автомобилите на възраст над 20 години се е увеличил с 8 процента спрямо същия месец на миналата година (със 109 703 броя), като тези автомобили са достигнали рекордно висок дял – 48 процента от всички регистрирани ППС в България, или 1 845 856 броя ППС от общо регистрирани 3 813 677 бр.“

Това коментира Храбрин Иванчев, Председател на Асоциацията на автомобилните производители (ААП). Той добавя още:

„Това означава, че половината от използваните автомобили в нашата държава имат стандарти за екологичност и безопасност отпреди 20 и повече години. Делът на автомобилите, които са на възраст над 15 години, вече достигна безпрецедентните 75 процента. Обръщаме се към държавните институции с призив за спешни мерки за справяне с негативните тенденции, свързани със застаряването на парка.”

Връзката между възрастта на автомобилите и тяхната сигурност и надеждност е задълбочено изследвана и многократно доказана в световен мащаб. Използването на стари коли, в лошо техническо състояние, без да са оборудвани със съвременни технологии за безопасност и екологичност, пряко води до значително по-висока смъртност при пътни произшествия в България и до замърсяване на въздуха с вредни емисии, което също е изключително важен фактор за продължителността и качеството на живота, които имаме в нашата страна.

Асоциацията на автомобилните производители има готовност да дискутира със съответните държавни органи конкретни предложения за подобряване състоянието на автомобилния парк у нас. Ето част от позицията на ААП:

„Призоваваме за разработване на държавна политика за мобилност и за управляване на процесите, свързани с автопарка. Необходимо е незабавно създаване на  правила и контрол при вноса на употребявани автомобили, както и при тяхната експлоатация и ремонт.“ 

Свързани публикации

Оставете коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителни полета са маркирани с *

Най-нови

AUTOCLUB.BG във Facebook

Facebook Pagelike Widget

Спорт