728 x 90

Contidrom – мястото, където се тестват всички нови гуми на Continental

През годините за влиянието на качествата на гумите върху безопасността и поведението на пътя е изписано много. Следенето на резултатите в пролетните и есенните сравнителни тестове на летни и зимни гуми се превърна в своеобразна традиция и днес едва ли някой гледа лекомислено на избора на гуми за своя автомобил. В същото време малцина си

През годините за влиянието на качествата на гумите върху безопасността и поведението на пътя е изписано много. Следенето на резултатите в пролетните и есенните сравнителни тестове на летни и зимни гуми се превърна в своеобразна традиция и днес едва ли някой гледа лекомислено на избора на гуми за своя автомобил. В същото време малцина си дават сметка за изключително сложния процес на разработка и производство на модерните гуми, който имахме възможност да проследин отблизо в централата на Continental и изпитателния полигон Contidrom близо до Хановер.

Създаването на всеки нов модел автомобилна гума е преди всичко надпревара на производителя със самия него, при която постигнатото при предходното поколение се усъвършенства с малки стъпки и невероятно по обем проектиране, огромна изследователска работа и лабораторни тестове в различни области, мащабна програма от компютърни симулации, експерименти и изпитания в реални условия, която завършва със сложното планиране на производството, маркетинга и пласмента. След което всичко приключва и работата се фокусира върху следващия етап в развитието и старта на разработката на поредното поколение, което разбира се, трябва да бъде по-добро от своите предшественици. Кръгът се затваря.

Контрол на стихиите

Към средата на миналото столетие развойните инженери и специалистите, провеждащи практическите тестове на новите продукти, се сблъскват със сериозен проблем. По онова време тестовете на гуми се провеждат върху временно затворени отсечки от обществената пътна мрежа, наети за целта състезателни писти или бетонни полоси на летища по целия свят. Всичко това формира изключително аморфна като характеристики на настилката и климатични условия среда, която вече не покрива порасналите изисквания на все по-мощните, бързи и сигурни автомобили. Растящото търсене на тестови полигони, осигуряващи възможност за добре документирани изпитания в контролирани условия и гарантирана повтаряемост, създава необходимост и прави финансово осъществимо изграждането на модерен многофункционален полигон, който да предостави подходящи изпитателни условия по всяко време.

Пускането в експлоатация на центъра Contidrom през 1967 година се превръша в истинска сензация, защото съоръженията от подобен мащаб на планетата по онова време са много малко. В момента огромното съоръжение на Continental обхваща площ от 160 хектара, която освен оригиналната 2,8-километрова овална писта за високоскоростни тестове, включва различни други специализирани трасета за проверка на най-разнообразни качества на гумите. Немалка част от тези полигони са прочути по целия свят със своите възможности за прецизно измерване и оценка, поради което се използват редовно не само от инженерите на Continental, а и от автомобилните компании и специализираните медии – съответно за оценка и фини настройки на ходовата част на новите автомобили и за провеждане на сравнителните тестове на гуми. Много често изпитателният център на Continental се използва и от експертите на национални, общоевропейски и световни регулаторни органи и служби за стандартизация и технически надзор за изготвяне на съответните изисквания и норми при автомобилите и техните гуми. От момента на създаването на полигона в края на 60-те години до момента на Contidrom са преминали изпитания над милион и половина гуми.

Големият овал

Емблематична съставна част на съоръжението е споменатото вече високоскоростно трасе. Със своите зрелищни 58-градусови виражи, всеки от които с дължина от 900 метра, бетонната писта позволява шофиране със скорост до 180 км/ч без влияние на центробежните сили върху управлението на автомобила във виражите и до 250 км/ч със съответните корекции в управлението. Пистата се използва ежедневно от 1967 година без необходимост от никакви модификации и практически без никакви съществени ремонти.

Разбира се, в допълнение към тестовите отсечки и полигоните, чиито основи са положени още в началните етапи на експлоатацията на Contidrom, през десетилетията на територията му са построени голям брой нови открити и закрити съоръжения, включително уникалната в световен мащаб система за автоматизирани спирачни изпитания на закрито AIBA (Automated Indoor Braking Analyzer).

Електромагнитният катапулт

Съоръжението е създадено с цел да повиши на следващото още по-високо ниво обективността на измерването на спирачния път чрез провеждане на изпитанията в напълно контролирана среда в затворено помещение, където температурата може да се регулира прецизно в много широки граници, пътната настилка да се подменя на модулен принцип, а специално подготвеният парк от автомобили да позволява напълно автоматизирани изпитания с практически всички типоразмери гуми.

В действителност всичко това изглежда поне толкова впечатляващо, колкото звучи. Представете си огромно хале с дължина 350 и широчина 30 метра, което в зависимост от сцецификата на теста може да бъде застлано с модули със суха или наводнена настилка с дължина 75 метра, широчина 2,7 метра и тегло 120 тона всеки. Модулите са общо пет на брой и са единствени по рода си в света. При необходимост замяната им за целите на изпитанията може да се извърши в рамките на минути, като системата за осъществяване на тази процедура подобно на 95% от нещата в AIBA са плод на целева разработка, която инженерите на Continental са осъществили самостоятелно, преди да я възложат за изпълнение на специализирани компании. Техниката, използвана за транспортиране на автомобилите на полигона и ускоряването им точно до необходимата за спирачния тест скорост например е възложена на компания, която изгражда съоръжения за увеселителни паркове. Специално за AIBA, специалистите са разработили своеобразно линейно скоростно влакче, а за ускорението се ползва електромагнитен катапулт, способен да ускори автомобилите до скорост от 120 км/ч за по-малко от 100 метра и под четири секунди.

Разбира се, измерванията се провеждат напълно автоматично без човек зад волана. Тестовите автомобили са със специално усилена за високите натоварвания конструкция и използват роботизирана система за задействане на спирачния педал в прецизен до части от секундата момент. Всеки тест се повтаря седем пъти на мокра и десет пъти на суха повърхност, за получаване на максимално обективен усреднен резултат. Годишно в AIBA се провеждат около 100 000 спирания.

Доста натоварена е и зимната секция на съоръжението, разположена в отделно, по-малко хале с ледена настилка и площ „само” 515 квадратни метра. Основната причина за това разделение  е енергийната ефективност – за поддържане на ледената покривка с дебелина 10 сантиметра в малкото хале са необходими 60 кВт, а за охлаждането на цялото помещение 145 кВт електроенергия  Ледената покривка е със стандартизирана повърхност и точно определена температура дори през лятото. Тук скоростта е по-ниска, дългото 58 метра трасе е с широчина 4 метра. а втомобилите с автоматизирана спирачна система се задвижват чрез шейна на странична релса, което позволява измерванията да се извършват и при различен ъгъл на отклонение на волана.

Източник: AMS.bg

Свързани публикации

Оставете коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителни полета са маркирани с *

Най-нови

AUTOCLUB.BG във Facebook

Facebook Pagelike Widget

Спорт