728 x 90
Error, no Ad ID set! Check your syntax!

Citroen XM беше френският конкурент на BMW 5-Series, който стигна дори и до САЩ

В края на 80-те години на миналия век Citroen най-накрая лансира чисто нов наследник на CX – модел, който носи името XM и се появява с надежди за доминация в европейския сегмент на луксозните масови автомобили. Екстравагантен дизайн, типични за Citroen технологии и добри двигатели дават добър пазарен старт, но ниско качество поради икономия на

В края на 80-те години на миналия век Citroen най-накрая лансира чисто нов наследник на CX – модел, който носи името XM и се появява с надежди за доминация в европейския сегмент на луксозните масови автомобили. Екстравагантен дизайн, типични за Citroen технологии и добри двигатели дават добър пазарен старт, но ниско качество поради икономия на средства и калпава сглобка обричат модела на позиция извън Топ 5 в своя клас.

XM е представен на 23 май 1989, след 55 месеца работа по проект под името Y30. Решението за започване на този проект е взето с цел да се конструира модел, наследник на CX, чийто продажби започват да намаляват рязко в последните години. Футуристичният и екстравагантен дизайн е дело на Bertone и е донякъде сходен с прототипа на Марсело Гандини за друг модел на марката – BX. През 1991 година XM е най-популярният внасян в Германия нов автомобил.

XM не се радва на търговския успех на своите предшественици, CX и DS, които вдигат летвата на автомобилната производителност за други производители. Общите продажби на возилото достигат 330 000 бройки за 11 години, а наследникът на XM, Citroеn C6, е пуснат в края на 2005 г.

Но когато се появява на пазара, XM е малка сензация. Странната форма крие активно електронно управление на своето окачването, частично поцинкована каросерия и опция за 3.0 V6 двигател. Тогава това е първият V6 в модел на Citroen oт SM с двигател Maserati. XM предлага подобрена климатизация и много пространство на двата реда седалки.

XM е имал за цел да се конкурира с престижни модели на пазара като Audi 100 и BMW Серия 5 в сектор, който представлява 14.2 процента от европейския пазар. Той също така се конкурира с автомобили от мейнстрийм марки, включително Ford Scorpio и Opel Omega. Първоначалният прием на колата е положителен. Около шест месеца след старта си, XM спечели престижната награда за Европейски Автомобил на Годината за 1990 г. (спечелвайки почти два пъти повече гласове от втория, Mercedes-Benz SL).

Очакваните годишни продажби на 450 автомобила на ден през първата пълна година на производство, или 160 000 бройки годишно, никога не се осъществяват. Продажбите никога не достигат нивата, които са заложени в проекта, по различни прични. Подобно на CX, XM няма световно разпространение подобно на основните си конкуренти от BMW, Audi и Mercedes-Benz. Също така, той е лансиран само година преди началото на голяма глобална рецесия, която се отразява негативно върху продажбите на автомобили по целия свят.

Прочети още:
През 1981 г. Mercedes прави това комби, задвижвано от газова турбина

Интересно е, че Citroen прави опит за пробив и в САЩ. XM е внесен в страната от компания с името CXA. XM е представен на автомобилното изложение в Ню Йорк през 1991 г., а през пролетта на 1991 г. започват на XM Pallas (с двигател 2.0 инжекцион) и XM Vitesse (с 3.0 V6). През 1993 г. XM Exclusive е добавен към гамата, но цената набъбва сериозно и е с около 40 процента над тази на предшественика CX – над 50 000 долара. Минималните продажби и навлизащите по-строги емисионни стандарти в страната слагат край на вноса през 1997 година.

Сред основните проблеми на модела са неговата надеждността. Намаляването на разходите за компонентите при Citroen при развойната дейност на модела е необходимо, тъй като компанията-майка е във финансови затруднения по време на проектирането. Между 1980 и 1984 г. компанията губи 1.5 милиарда долара, което води до намаляване на много бюджети. В резултат на това са използвани доста некачествени електрически конектори, които само няколко години след производството създават трудно откриваеми проблеми по електрическата система на автомобила.

Свързани публикации

Оставете коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителни полета са маркирани с *