728 x 90

Цените на горивата в България ще продължат да растат поне до края на годината

По-високите цени на петрола и природния газ на международните пазари най-вероятно означават, че цените на горивата за крайните потребители в България ще продължат да се покачват поне до края на годината. Такава прогноза даде председателят на Българската петролна и газова асоциация Живодар Терзиев в интервю „Хоризонт“, добавяйки, че инструментите за задържане на цените са на

По-високите цени на петрола и природния газ на международните пазари най-вероятно означават, че цените на горивата за крайните потребители в България ще продължат да се покачват поне до края на годината. Такава прогноза даде председателят на Българската петролна и газова асоциация Живодар Терзиев в интервю „Хоризонт“, добавяйки, че инструментите за задържане на цените са на практика изчерпани.

„Покачването на колонките изостана в сравнение с ръста на международните цени и това е благодарение на стоковите наличности от май-юли, които в август и септември бяха реализирани. В момента обаче не виждам особена алтернатива за понижение или за задържане на тези цени. След срещата в понеделник на ОПЕК и ОПЕК+, които няма да увеличат добива, тенденцията е към устойчиво повишение, то най-вероятно покачването ще продължи през следващите няколко седмици или до края на месеца. Какво ще се случи в ноември и в декември, дано не е тежка зимата и студена“.

Сериозно увеличение в последните месеци цените се наблюдава при на практика всички основни горива на българския пазар. При бензина и дизела покачването от началото на годината е в рамките на около 30 процента, докато пропан-бутанът е скочил с приблизително 50 на 100.

„Пропан-бутанът ще остане по-социално и по-евтино гориво. Колкото и да поскъпне, той ще бъде алтернатива и своеобразен отдушник към цените на бензина,“ допълва Терзиев.

Поради навлизането на нови зелени политики в Европа от 2023 година, цените на горивата у нас ще скочат сериозно отново съвсем скоро. Терзиев дори прогнозира „драстично“ увеличение на цените, когато тези нови правила влязат в сила.

„Нещата, които си представя Европа и нещата, които е възможно да изпълни България, са различни и паралелни вселени. Ако ние продължаваме да обещаваме стриктно и да изпълняваме, без да си даваме сметка какво ни очаква, ще имаме подобни проблеми каквито в момента изпитват от Маришкия басейн и производителите на въглища“, предупреди Живодар Терзиев.

„На второ място, представянето на мобилността, свързана изцяло с електрификация, е почти невъзможно. Всичките тези мерки по енергийна ефективност и по предоставяне на алтернативни горива, особено увеличаване на процента на ВЕИ в горивата, водят до една много неприятна математика, която ще покачи цените в пъти. Тогава това увеличение на дизеловото гориво 2-3 или 5 стотинки в рамките на последните няколко месеца ще ни се стори като детска игра. Увеличенията ще бъдат с лев и повече, сравнено към цените на горивата към настоящия момент.“

„Поетапно в следващите десет години вдигането на акцизните ставки, особено на компонентата, свързана с въглероден двуокис. Не забравяйте, че България е на най-ниски нива по акцизи и всяко ново минимално ниво, което е доста по-високо от нашето, задължително ще ни вдигне цената. На второ място държавата да предприеме като лично убеждение и нужда да инвестира в електрозарядни станции и да направи нужните крачки към водородна трансформация, защото всичко това е на книга в момента.“

Свързани публикации

Оставете коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителни полета са маркирани с *

Най-нови

AUTOCLUB.BG във Facebook

Facebook Pagelike Widget

Спорт