728 x 90

До 12 000 лв. субсидия за електромобил, но само при връщане на кола Евро 1?!

Държавата обмисля най-накрая да стартира програма за подпомагане на покупката на нов електромобил в България. Засега проектът е част от програма “Околна среда” и тепърва предстои да бъде гласуван и одобрен. Както винаги у нас обаче, нещата не изглеждат напълно логични. Документ описващ подробно мерките, заложени в програмата, показва, че се планира тя да бъде

Държавата обмисля най-накрая да стартира програма за подпомагане на покупката на нов електромобил в България. Засега проектът е част от програма “Околна среда” и тепърва предстои да бъде гласуван и одобрен. Както винаги у нас обаче, нещата не изглеждат напълно логични.

Документ описващ подробно мерките, заложени в програмата, показва, че се планира тя да бъде достъпна само при връщане на старо превозно средство. Тук идва много странният момент, че ще бъде одобрено само връщане на кола с екологичен стандарт Евро 1 или по-стар. С други думи, проектът таргетира хора, които в момента притежават автомобили, произведени през 90-те години на миналия век.

Максималният размер на субсидията ще бъде 6135 евро, като стойността на финансовата подкрепа не трябва да надхвърля 30 процента от общата стойност на електрическия автомобил. Освен това, одобрявани ще бъдат само потребители, които живеят в населени места с доказано мръсен въздух. Общият предвиден размер на програмата е 60 милиона евро, като парите трябва да бъдат осигурени чрез различни финансови инструменти.

В момента проектът, който обхваща периода 2021 до 2027 година, е публикуван за обществено обсъждане. Пълния му вариант можете да откриете на този линк, а прикачената снимка по-горе показва текста, касаещ субсидиите за електромобили. Редовете можете да откриете без редакторска намеса по-долу:

„Видът, обхватът и размерът на ФИ са опредени на база анализи и проучвания в Предварителната оценка на финансовите инструменти за периода 2021-2027 г. Предложеният инструмент е гаранционна схема схема за финансов лизинг – комбиниран инструмент (БФП и ФИ) в една операция със следните параметри: предложената сума за комбинираната ФИ по ПОС е 30 млн. евро (дял на ЕС-23,26 евро и национален бюджет – 6.75 млн. евро), от които гаранции 7.10 млн. евро и безвъзмездна помощ 21.47 млн. евро плюс такса за управление от 1.4 млн. евро. Очакваният ливъридж ефект е 10.7 пъти. Размерът на финансирането към крайните получатели (физически лица) е близо 60 млн. евро. Предложеният размер на стимулите за покупка на нов електромобил е в размер на 30% от стойността му, но не повече от 6 135 евро. Структурата на ФИ представлява гаранционно споразумение с финансови посредници с 60% гаранционно покритие (до 18 406 евро) и 20% лимит на загубите.“

3 коментари

Свързани публикации

Оставете коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителни полета са маркирани с *

3 Коментари

  • Костадин
    ноември 7, 2021, 15:25

    това е дискриминация защо доказано замърсени раиони значи аз ако искам не мога защото не съм в замърсен раион ами даите да замърсим всичко и тогава ще мислим страни мисли за много хубава идея аз лично сам готов при тези условия да си сменя колата с електричка даже съм си харесал и марка без реклама

    Отговор
  • ЛМ
    ноември 5, 2021, 13:01

    За Plug in коли ще важи ли субсидията?

    Отговор
  • Въльо Иванов
    ноември 4, 2021, 17:44

    Само да попитам печатна грешка ли има или който пише не прави разлика между Евро стандарт и Еко стандарт защото колата ми е Евро 3 Еко1 а не зная дали има коли с Евро 1

    Отговор

Най-нови

AUTOCLUB.BG във Facebook

Facebook Pagelike Widget

Спорт