728 x 90

BMW iX3 е с малки „бъбреци“, но пък с мощно „сърце“, 100% електрическо

С електрическия модел BMW X3 вече се предлага с всички видове задвижване – бензиново, дизелово, plug-in хибридно и чисто електрическо.

Да караме BMW на ток не е нещо ново – първият модел на марката (i3) се появи преди 7 години и спокойно можем да кажем, че беше успешен. Като един от първите електромобили на пазара, той трябваше да бие на очи отдалеч – тотално различен силует, футуристичен дизайн, алтернативни материали. Всеки елемент и детайл искаше да ни внуши, че това е различна машина, сякаш дошла от бъдещето.

Сега, с втория си изцяло електрически автомобил, баварският производител сменя концепцията. Електрическите коли вече не са екзотика, из големите градове на Европа ги виждаме на всеки ъгъл. Не е нужно с външния си вид да крещят, че са различни. Токът е просто още един вид енергия, която движи колите. И никак не е случайно, че специалистите от Мюнхен са решили за началото на втората електро-вълна да заложат първо на Х3 – най-продаваният баварец в световен мащаб. Така той вече се предлага с всички видове задвижване – бензиново, дизелово, plug-in хибридно и чисто електрическо. И ако заради разнообразните му качества си харесате точно този автомобил, сега имате възможност да си изберете и типа гориво, който най-подхожда на вашите нужди и предпочитания.

Ако го видите отдалеч, няма как да сбъркате познатия силует и спортната стойка на BMW X3. Когато го доближите, вече ще забележите някои новости и разлики. 20-инчови аеродинамични джанти са обути с различен размер гуми за предната и задната оси. Дифузьорът е с допълнителни елементи и, както доста други детайли по купето, е с дизайнерски акценти от BMW I Blue стилистиката. Бъбреците са значително по-малки, а радиаторната решетка е тотално различна като материал и структура. Всъщност тя е предимно за пиниз и запазване на традицията, но тук няма нужда от активно охлаждане на двигател. Вътре в купето редица детайли са също в син цвят, характерен символ на ел задвижването. В този цвят е и старт бутонът.

Но хайде да се съсредоточим върху най-важното – достатъчно ефикасно и удобно за използване в различни условия ли е електрическото задвижване на iX3? Електромоторът, управляващата електроника и трансмисията за първи път са разположени в един компактен алуминиев корпус и са с намалено тегло. Електромоторът работи на принципа на синхронните електродвигатели без магнити. Новото задвижване осигурява мощност 286 к.с. и максимален въртящ момент от 400 Нм, който се запазва в голяма степен и при високи обороти. BMW iX3 качва 100 км/ч за 6.8 секунди. Това ускорение всъщност е на нивото, което ни дава и бензиновият 30i агрегат. Максималната скорост е електронно ограничена на 180 км/ч.

Серийно колата е оборудвана с адаптивно окачване, което синхронизира характеристиките на амортисьорите към съответните условия на пътя. Така се гарантира максимален комфорт и прецизна динамика на управлението по всякакви пътища. По този начин BMW iX3 предлага добра комбинация между ефективност, динамика и уверено спокойствие. За това помага и разположението на батериите в пода на автомобила, което снижава центъра на тежестта и прави тази 100% електрическа версия на Х3 супер стабилна на пътя.

За разлика от използваните досега акумулатори за елетро-моделите на BMW Group, гравиметричната енергийна плътност на 188-те призматични клетки на новото iX3 е увеличена с около 20%. С бруто енергийния си капацитет от 80 кВтч, както и благодарение на високата ефективност на задвижването, новото iX3 по каталог би трябвало да осигурява пробег от 460 километра. Веднага ще попитате: „А как ли изглеждат нещата в реални условия?“ Е, вече мога да споделя конкретни впечатления от истински 4-дневен тест. От четвъртък по обяд до понеделник по същото време изминах почти 290 км. Доста градско в софийските задръствания, ранно тръгване в минусови температури и силно заснежени пътища към Боровец и връщане обратно, както и скоростни отсечки по магистрала. Не ми се наложи да зареждам батериите нито веднъж. И след всичко това в акумулаторите оставаше ток за още 93 километра. Което означава, че между каталожния пробег и реалния, в студено време и разнообразни условия, разликата е несъществена.

Лично за мен най-впечатляващото в този първи електрически SAV (Sport Activity Vehicle) на BMW е ефективната система за рекуперация на кинетичната енергия в електрическа при намаляване на скоростта или при спиране. При iX3 интелигентната система е свързана с камерите в автомобила, GPS-а и навигацията, което е отправна точка и за бъдещи крачки към автономно движение. Комбинираната информация от тези източници позволява на колата сама да реагира и така максимално ефикасно да трупа енергия в акумулаторите.

Когато доближаваме кола по време на движение или пък спрял автомобил на кръстовище, скоростта автоматично намалява и то с нужния интензитет. При повечето други електрифицирани коли това става с участието на водача – той трябва да премести скоростния лост или пък предварително да е включил такъв режим. Но понякога се разсейваме, друг път ни омръзва на всяко кръстовище да го правим и всъщност не използваме всички възможности. Докато при iX3 интелигентната система не пропуска. Когато трябва – спира и генерира енергия, но когато може – се движи почти по инерция и не хаби ток. Това е важен фактор за осигуряването на дълъг пробег.

Сериозен проблем пред още по-бързото разпространение на електромобилите е къде и колко бързо можем да зареждаме батериите. Новото BMW iX3 ясно показва тенденцията това да става все по-лесно и бързо. За обществено зареждане марката ни предлага достъп до мрежа от над 450 000 зарядни точки по целия свят. Сред тях са и множество мощни зарядни станции  по главните транспортни коридори на цяла Европа. Със зарядната им мощност до 150 кВт автомобилът може да бъде зареден до 80% за приблизително половин час. Дори и зареждането у дома е удобно с някоя от многото системи, които баварският производител ни предлага, като в това време имаме възможност и да подготвим автомобила си за пътуване през куп полезни дигитални услуги, благодарение на интелигентните Connected Charging услуги.

В технологично отношение този автомобил логично също е много напред. Оборудван е с всички най-модерните асистиращи системи. Например серийният Асистент за шофиране Professional ни подпомага във всяка ситуация на пътя с частично автоматизирани системи, а асистентът за паркиране Plus облекчава паркирането и маневрирането, благодарение на Surround View.

Може би единствената негативна изненада, която BMW iX3 ми предложи, е по-малкият просвет, заради батериите в пода, и липсата на хDrive задвижване на 4-те колела. При това не на конкретния автомобил, а принципно за модела. Баварците предлагат xDrive вече за всичките си модификации и е показателно, че повече от 50% от всички продадени коли са оборудвани с тази система. Някак неочаквано е за мен в един SAV тя да не е налична. Въпреки че, благодарение на всички други технологични иновационни системи, колата се държа чудесно на сняг и хлъзгаво. Но неприятната изненада винаги се компенсира от нещо положително. Това, че задвижването е само за задните колела прави цената значително по-приемлива. Всъщност така тя е абсолютно съизмерима с което и да е BMW X3 с конвенционално задвижване. Което е учудващо за 100% електрически автомобил.

Свързани публикации

Оставете коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителни полета са маркирани с *

Най-нови

AUTOCLUB.BG във Facebook

Facebook Pagelike Widget

Спорт