728 x 90

Подгряване на седалки срещу 17 евро на месец – допълнителното оборудване вече и като абонамент

Производители като BMW вече предлагат екстри, заплащани с абонамент. Например клиентът плаща месечно за активиране на отоплението на седалките. Срещу малка сума обаче при желание независими фирми хакват системата – и по този начин създават ядове автомобилните компании. Не е изненада, че купувачите на автомобили се дразнят от идеята да не могат да използват екстра,

Производители като BMW вече предлагат екстри, заплащани с абонамент. Например клиентът плаща месечно за активиране на отоплението на седалките. Срещу малка сума обаче при желание независими фирми хакват системата – и по този начин създават ядове автомобилните компании.

Не е изненада, че купувачите на автомобили се дразнят от идеята да не могат да използват екстра, за която уж са платили. Точно такова впечатление прави абонаментният модел, въведен наскоро от марки като VW, Audi, Mercedes и BMW. Идеята зад това: Допълнително оборудване, като отопление на седалките, адаптивен круиз контрол, Apple CarPlay или асистент за дълги светлини, се активира за използване чрез ефирна актуализация, ако клиентът плати съответната опция за определен период от време.

Неприятната подробност при тази практика е знанието, че необходимият хардуер вече е в автомобила и реално е платен с него. С услугите при поискване дигиталният бизнес модел се ориентира към  примера технологични гиганти като Netflix, Amazon или Spotify. Освен като допълнителен източник на приходи принципът има за автомобилните очарованието, че производствените линии могат да бъдат рационализирани и някои работни операции могат да бъдат елиминирани. Например вече няма да се налага да правите седалка без отопление, ако използването на функцията може да бъде активирано по-късно онлайн.

Сега обаче тук виждат възможност за печалби не само производителите на автомобили, но и независими фирми за услуги. Посредством допълнително кодиране на блоковете за управление е възможно – ако е наличен съответният хардуер – да се активират срещу ниска цена функции, за които BMW и компания таксуват значително повече пари в собствените си онлайн магазини. Аргументът на „хакерите“: Всеки, който е платил за автомобил, е собственик и може да си прави с него каквото иска. Производителите контрират това с евентуално отпадане на гаранционните претенции.  При напълно свързани в мрежа автомобили, които са в постоянна комуникация със собствения облак на марката, предполагаемите незаконни задействания така или иначе бързо се откриват и теоретично могат лесно да бъдат отменени чрез възстановяване на фабричните настройки.

Съвсем наскоро се разгоря дискусия за абонаментния модел върху примера със споменатото отопление на седалките, за което BMW в момента таксува 17 евро на месец. Поради масовата критика в интернет хората от Мюнхен се почувстваха принудени да изпратят туит с разяснения. Потребителите обвиниха производителя, че пилее пари и материали, тъй като хардуерът е фабрично инсталиран в автомобилите и може никога да не бъде използван. Поддръжниците, от друга страна, виждат предимство във факта, че автомобилите са по-привлекателни за купувачите втора ръка, тъй като желаното оборудване може лесно да се активира онлайн след това. В резултат самите автомобили остават в употреба по-дълго. Освен това повечето производители ви позволяват да закупите допълнителната функция за неограничен период на справедлива цена.

Прочети още:
Купуваме 6 медицински хеликоптера на стойност почти 163 млн. лева

Източник: AMS.bg

Свързани публикации

Оставете коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителни полета са маркирани с *