728 x 90

Един от най-големите камиони в историята има V12 битурбо дизел

От модела на Berliet са сглобени само 4 бройки, като последните две са готови през 1959 година.

Berliet е френски производител на тежкотоварни камиони, който в миналото произвежда най-големия камион на планетата. Това се случва в края на 50-те години на миналия век, когато Франция търси нефт в Сахара.

Моделът носи името T100 и се разработва в строга секретност от компанията, която в наши дни е собственост на Renault Trucks. Пълната разработка отнема няколко години, а изненадващо готовият продукт е показан по време на автомобилното изложение в Париж през 1957 г.

Камионът на Berliet е толкова голям, че няма как да се побере в изложбените зали на салона. Поради това, фирмата прави свой собствен щанд извън изложението, на който запознава потребителите с огромния Т100.

След това първият произведен прототип е показан на различни други автомобилни изложения – в Лион, Авиньон, Хелзинки, Казабланка, Франкфурт и Женева.

Скоро след това започва и същинската му експлоатация. Заминава в петролните и газови полета на Сахара, а след обявяването на независимостта на Алжир, първият Т100 става собственост на алжирското правителство.

От модела на Berliet са сглобени само 4 бройки, като последните две са готови през 1959 година. Първите два камиона са с бордови платформи 6х6 с общо тегло от 103 тона.

Третият е построен като самосвал 6х4 за уранова мина, а четвъртият е друг бордови камион със 102 тона бруто тегло или 190 натоварен. През 1962 г. експериментално е оборудван с газова турбина Turbomeca, но разходът на гориво е прекомерен, така че конвенционалният дизелов двигател е монтиран отново.

А въпросният двигател е 29.6-литров Cummins V12 дизел с две турбини. Той осигурява 600 к.с. или 700 к.с. в зависимост от приложението си. Любопитно е да отбележим, че кормилното управление се подпомага от отделен малък двигател Panhard.

Максималната скорост на движение на огромния камион Berliet е около 34 км/ч час и то с по-мощния мотор. Радиусът на завой е 13.4 метра, а машината разполага с четири предни и четири задни скорости, както и с къси предавки.

Т100 залага само на дискови спирачки. Те са доставени от фирмата Messier, която е специализирана в разработката на спирачни системи за самолети.

Днес в частния музей на Berliet в Лион се помещава първият сглобен Т100. Вторият екземпляр е в неизвестност.

Снимки: BigTruckMagazine

Свързани публикации

Оставете коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителни полета са маркирани с *

Най-нови

AUTOCLUB.BG във Facebook

Facebook Pagelike Widget

Спорт