728 x 90
Error, no Ad ID set! Check your syntax!

Audi RS E-Tron GT комбинира традиции и най-доброто от EV сектора

При Audi олицетворението на прогреса до този момент се нарича E-Tron GT – модел, който стъпи на българския пазар буквално преди дни.

Прогресът на електромобилите може да бъде сравнен най-лесно с този на телефоните, таблетите и всички останали умни устройства, които използваме ежедневно. Ако до преди десетина години личните електрически превозни средства бяха по-скоро екзотика, днес те отбелязват трицифрен ръст в продажбите почти всеки месец. И бъдете сигурни – тази тенденция не просто ще се запази, а ще продължи да се засилва през следващите години.

Точно това е причината на практика всеки автомобилен производител да инвестира милиони (и понякога милиарди) евро и долари в програмата си за развойна дейност на електрически коли. Някои го правят с по-голям успех, други тръгват с “дръпната ръчна”, но рано или късно всички ще преследват една мисия – добри, все по-достъпни, все по-красиви и по-мощни електромобили.

При Audi олицетворението на прогреса до този момент се нарича E-Tron GT – модел, който стъпи на българския пазар буквално преди дни. Съвсем скоро след официалната премиера пред журналисти получихме обаждане с предложение да прекараме един ден зад волана на електрическия седан. И то на топ версията му RS. Кой би отказал?

За един работен ден човек трудно може да добие цялостно усещане за даден автомобил, но в много отношения RS E-Tron GT се нуждаеше от само няколко минути, за да ни “каже” това, което носи в себе си. И няма как да не започна с ускорението. Буквално извънземно! Сериозно, карал съм доста електрически автомобили от на практика всички класове, но подобно усещане при ускорение почти не помня. Мога да го сравня единствено с McLaren 675 LT и други еквивалентни машини, до които се докоснах преди години. И тук заслугата не е само на електрическото задвижване с мощност от над 600 к.с. (при overboost функция), а и на невероятното сцепление. Ще го кажа така – скоростта, с която можете направите едно завъртане в кръгово кръстовище, е неприлично висока.

Нещо повече – RS версията на електромобила се справя със задачата 0-100 км/ч за точно 3.0 секунди (Мат Уотсън от CarWow потвърди в теста си, че моделът е по-бърз от заводските спецификации), което изстрелва колата директно в класа на суперколите. Там, където машините имат две седалки, две врати и куп технологични решения, подчинени само и единствено на скоростта.

Но E-Tron GT далеч не е спортен автомобил по класическата дефиниция за това. Да, спокойно може да играе в лигата на Ferrari и McLaren по отношение на ускорението си, но интериорът предлага пространство за комфортно настаняване на четирима пътника. Седалките са типични за RS модел със страхотна странична опора и подходяща тапицерия, така че тялото ви да остане неподвижно в рамките на креслото по време на движение.

Но лично за мен похвала заслужава и нещо друго – решението на Audi да комбинира задължителните дисплеи за инструментния панел и инфотейнмънт системата с физически бутони за управление на климатика и парното. Точно така си представям интериорът на един съвременен електромобил – пълен с всички глезотии, с които вече свикнахме и изискваме, но не залитащ излишно в премахване на физически контролери.

Спецификите в конструкцията на един електромобил от такъв клас водят до някои неминуеми, но много сладки предимства. Audi казва, че центърът на тежестта на RS E-Tron GT е по-нисък от този на суперколата R8, а към това добавяме и усещането за по-лека кола, отколкото всъщност показват каталожните данни. В зависимост от спецификацията, електромобилът тежи около 2.3 тона, но при атака на остър завой стабилността и пъргавостта на завиване създават усещането за поне половин тон надолу. 

Audi разработва звуков заместител на любимия ни V8, който е стандартен за версия RS. Tой използва два контролни блока и усилватели в багажника, за да захранва два високоговорителя вътре и два извън колата. Използвайки данни за ъгловите скорости на електромоторите, тези говорители създават, макар и синтетичен, нисък басов звук, който допълва перфектно поразителната динамика на автомобила. Наистина, пуристите не биха били впечатлени, но съм сигурен, че тази кола така или иначе не е за хората, за които атмосферният V8 е религия. За обикновения непредубеден потребител, сигурен съм, това е приятно допълнение.

Ами консумацията на електрическа енергия? Казано честно, времето, с което разполагах и интензивността на теста далеч не са репрезентативни за това, което електромобилът може да постигне при нормална употреба. Само за протокола ще отчета, че средното потребление на енергия по време на около 100-километровия ми тест възлиза на 29.4 кВч/100 км. Но отново отбелязвам – фокусът на шофирането ми далеч не падаше върху икономията, а по-скоро върху изследването на границите на възможностите и върху забавлението.

Задвижването идва от електрически мотор на всяка ос и двустепенен автоматик, монтиран отзад. Базовите модели разполагат с 469 конски сили и 630 Нм, докато RS вариантът генерира 590 к.с. и 830 Нм.

Изрично не навлизам в подробности за задвижващата система, батерията и останалите технически параметри на автомобила. Сигурен съм, че вече сте си ги набавили покрай премиерата на модела. За мен в случая е много по-важно субективното усещане за шофирането на RS E-Tron GT, а то е, че тук говорим за адски бърз автомобил, устойчив в завои и все пак комфортен при спокойно шофиране.

Най-силната страна на RS E-Tron GT, поне за мен, е, че EV-то не се опитва да бъде продукт от бъдещето, каквото усещане носят повечето актуални електромобили. Напротив – Audi стъпва върху традиционните си ценности като луксозен интериор, красива външност и високи технологии, но ги надгражда с най-доброто, с което разполага днес. Без излишни технологични залитания, без твърде дръзки дизайнерски решения и без компромиси в представянето. Това дава своя резултат най-вече в прекрасната връзка между шофьора и машината. Такава, каквато, мисля си, трябва да има винаги.

И да – RS E-Tron GT далеч няма да е cash cow за Audi. С цена на шофирания екземпляр от над 350 000 лева, това далеч не е автомобил, който гони масовост. Напротив, за мен това е един истински флагман по всички дефиниции на този термин – технологичен, дизайнерски, динамичен и ценови такъв. Казано най-просто – най-доброто, на което Audi е способен в момента.

Свързани публикации

Оставете коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителни полета са маркирани с *