728 x 90

Защо всички американски коли от началото на 80-те имат скоростомери до само 85 мили/час?

Без значение дали колата може да развие по-голяма скорост – а това е така в почти всички случаи, иглата на скоростомера не може да бъде фиксирана по-надясно от 85 мили в час, което се равнява на 137 км/час.

Не само спортните коли имат скоростомери, които показват максимална скорост от само 85 мили в час, на американския пазар в началото на 80-те години на миналия век. Всяко превозно средство, произведено и продадено в Съединените щати в този период, има визуално ограничение на скоростта.

Без значение дали колата може да развие по-голяма скорост – а това е така в почти всички случаи, иглата на скоростомера не може да бъде фиксирана по-надясно от 85 мили в час, което се равнява на 137 км/час.

Причината за това има много малко общо със самата скоростта, а всичко е свързано с енергоспестяването, породено от недостиг на петрол през 70-те години. За това разказва рубриката Yahoo Questions.

През 1973 г. Организацията на арабските страни износители на петрол – OAPEC (всяка арабска държава членка на Организацията на страните износителки на петрол или ОПЕК, плюс Египет и Сирия) – започва петролно ембарго върху всяка държава, която подкрепя Израел по време на Йом Кипурската война през октомври същата година.

Една от тези нации в списъка е САЩ. Нормирането на горивата, високите цени на литър, енергоспестяването и търсенето на алтернативни енергийни източници са част от резултатите от петролното ембарго през следващата година.

Пестенето на енергия довежда до няколко законодателни действия, един от които е Законът за енергийно съхранение от 1974 г. Той имаше разпоредба, наречена Национален закон за максималната скорост (NMSL), която премахва ограниченията на скоростта, определени от отделните щати, и ги заменя с национално ограничение от 55 мили в час. Преди това законодателство ограниченията на скоростта са до 75 мили в час.

Намерението на NMSL е да намали потреблението на гориво, базирайки се частично на убеждението, че автомобилите и камионите постигат най-високата си ефективност на гориво между 40 и 55 мили в час, което е приблизително между 65 и 90 км/ч.

Но въздействието му е минимално: разходът на гориво по времето, когато е налице ограничение на скоростта, спада само с 0,2% до 1%, според американския съвет за транспортни изследвания.

Скоростомерът с максимална скорост 85 мили в час се появява чрез друг законодателен акт няколко години по-късно. На 1 септември 1979 г. Националната администрация за безопасност на движението по пътищата добавя разпоредба в регламент, фокусиращ се върху точността на скоростомера, за да постави акцент върху маркировката от 55 мили в час и отчитане на максимална скорост от 85 мили в час.

Целта е да се внуши идеята, че автомобилите не са способни да развият по-висока скорост, с което пък да се насърчи по-икономичното шофиране, а от там да се реализират икономии на гориво.

Въпреки че мандатът на визуалното ограничение 85 мили в час продължава само до първите месеци от първия мандат на президента Роналд Рейгън в Белия дом през 1981 г., повечето производители запазват показанията в долния десен ъгъл на своите скоростомери, докато автомобилите не са преработени години по-късно.

Свързани публикации

Оставете коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителни полета са маркирани с *

Най-нови

AUTOCLUB.BG във Facebook

Facebook Pagelike Widget

Спорт