728 x 90

Ford Explorer PHEV – от Америка с любов

Когато големият SUV е не просто публична заявка за социален статус, а потребност с оглед начина на живот, Explorer има отговорите на много въпроси.

SUV манията е относително ново явление в Европа. Спокойно можем да кажем, че преди 15 или 20 години никой тук не би предпочел тогавашните архаични джипки пред един добре оборудван и комфортен седан или комби автомобил. Зад Океана обаче потребителите отдавна са свикнали на по-високи машини, които по дефиниция трябва да могат да извършват много различни задачи. Всъщност, още от средата на 90-те години на миналия век два модела преобръщат интересите на клиентите, които започват все по-често да предпочитат SUV-та пред седани и комбита. Тези два представителя на този толкова популярен днес сегмент носят имената Jeep Grand Cherokee и Ford Explorer.

И докато първият отдавна има почти легендарен статут дори и в Европа, Explorer е далеч по-екзотично и непознато предложение. До 2020 година на практика нямаше официален внос от страна на самия производител, а единичните бройки тук и там бяха импорт от запалени фенове. От съвсем наскоро 7-местният Ford се продава официално в много страни от Европа, като се ползва с пълна гаранция, поддръжка и сервиз директно от центровете на марката. Дебютният екземпляр на Explorer моделна година 2021 е вече и в България и имахме привилегията да сме едни от първите, които го изпробваха.

Още на пръв поглед ясно си личи, че става дума за американска машина – голяма, с внушително излъчване и масивно присъствие. Шесто поколение Explorer е изграден на чисто нова RWD платформа и още при потегляне разбираме, че тук не става въпрос за огромно и мудно превозно средство, каквито обикновено са асоциациите ни, когато става дума за щатски коли. Да, теглото не е за подценяване – малко под 2.5 тона в хибридното изпълнение, което караме, но именно пъргавината на PHEV системата създава усещането за много по-лека и бърза машина. Въпросното задвижване комбинира 3.0-литров битурбо V6 бензинов мотор и електромотор, като системната мощност е 457 к.с.

Тук концепцията на хибридизацията е определено насочена не само към икономията. Не че такава липсва – при смесен пробег от около 300 километра, половината от които по магистрала с динамично шофиране и чести „ластици“ за изпреварване, средният разход на гориво в края на теста беше точно 10 литра на 100 км, което е впечатляващо с оглед размерите на возилото. Но електромоторът и 13.6-кВч батерия играят и друга важна роля – ускорението при потегляне е съизмеримо с това на електромобил, а – както стана дума – общото високо тегло на джипката на практика не се усеща поради наличния въртящ момент от над 800 Нм още при около 2500 об/минута. Да не забравяме, че ускорението от място до 100 км/ч по каталог става за около 6 секунди, което е приблизително равно на постижението на Fiesta ST. Да, все още говорим за 2.5-тонен, 7-местен джип.

Но подобно на повечето американски коли, най-ценните добродетели на Explorer са скрити в кабината. Там пространството в 5-местна конфигурация на седалките е разточително, а наличието на тризонов климатроник, подгряване на всички седалки, охлаждане и масаж на предните и куп други глезотии създава много комфортно цялостно усещане за престоя на борда. При пет активни седалки обемът на багажника е внушителен – около 1700 литра. По-разговорно измерено, 26 кашона декинг успяват да запълнят едва около половината от пространството, а теглото оказва нулево влияние върху ходовите качества на джипката. Адекватно място остава и при седем места, а при изцяло равен товарен под при спуснати втори и трети ред седалки можете спокойно да лагерувате под панорамния покрив. Просто супер.

Конкретният екземпляр е с ниво на оборудване ST-Line – тоест, спортна външна визия, много екстри на борда и големи двуцветни джанти. Трудно можем да имаме забележки към оборудването – както стана дума, то включва всичко от стъклен покрив през кожен салон до дигитално инструментно табло. Забележка търпи единствено екранът на инфотейнмънт системата, който в този случай е ориентиран вертикално и изглежда досущ като таблет. Дори и да свикнете с леко „изправената“ му позиция с малко ограничена видимост от шофьорското място, адаптацията на Android Auto и прожекцията на камерите за паркиране върху половината от екрана ще си останат дразнещ фактор. Решение обаче има – дисплейът може да има по-малки размери и класическа хоризонтална ориентация, при която всяко приложение или функция работят на целия екран.

Често, когато става дума за американска кола, поне в миналото, тревоги имаше и по отношение на качеството на материалите и сглобката. Тук случаят е различен – най-общо казано, Explorer не отстъпва на качеството на интериора на европейските автомобили на Ford, което пък в последните години е поне една стъпка над очакваното от мейнстрийм бранд. Да, в 7-местния SUV има твърди пластмаси в долния край на панелите на вратите, но материалите по таблото, тапицерията на седалките, воланът и на практика всички повърхности, до които се докосвате при нормална експлоатация, са меки и приятни.

Explorer е вторият опит на Ford да лансира американски SUV модел на европейска земя. Първият беше Edge и спокойно можем да кажем, че експериментът не беше особено успешен. Тук предпоставките обаче са съвсем различни – Explorer носи гените на истински щатски магистрален круизър, какъвто в Европа на практика липсва. Това определено поставя модела в изгодна стартова позиция, която идва с цена от около 150 000 лева.

Ще си кажете – Ford за 150 000 лева? Да, на пръв поглед, от европейска перспектива, може би звучи леко странно. Но гледната точка тук трябва да бъде съвсем друга, за да придобием реална представа за позицията на Explorer на пазара на Стария континент. Много голям (почти колкото BMW X7), със седем напълно функционални места, комфорт по американски и изключителна хибридна задвижваща система. Комбинацията от тези характеристики отделя на плъг-ин модела собствена ниша на пазара, в която конкуренция на практика липсва. Премиум марките от Германия може и да разполагат както с луксозни 7-местни джипки, така и с плъг-ин хибридни версии, но цената е с няколко десетки хиляди евро нагоре, а практичността не винаги е на същото ниво. А когато големият SUV е не просто публична декларация на социален статус, а потребност с оглед начина на живот, практичността е най-важна, а разликата в цената определено може да бъде решаващ фактор.

Свързани публикации

Оставете коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителни полета са маркирани с *

Най-нови

AUTOCLUB.BG във Facebook

Facebook Pagelike Widget

Спорт