ТЕСТ ДРАЙВ

Новото Peugeot 2008 – малък SUV за градската джунгла

17.02.2020

Новото Peugeot 2008 – малък SUV за градската джунгла

Френският чаровник навярно бързо ще стане тартор в групата на градските играчи. Има всички необходими качества – компактен отвън, но просторен отвътре. Пъргав и приятен за каране, но в същото време икономичен. Хем елегантен, хем практичен и удобен. Типичен представител на нахаканите модерни кросоувъри, които бързо завладяват улиците и кварталите. Но при 2008 има и нещо ново, което му дава сериозно предимство – той е изключително гъвкав и е готов да предложи на всеки клиент версия според предпочитанията му. Още от ден Първи той се появява с варианти  на бензин, дизел или ток.С тези три задвижвания малкият SUV е напълно готов да скочи във врящ казан – най-бурно развиващият се сегмент - на компактните кросоувъри - и амбициите са още през тази година малкото Лъвче да се качи на подиума в Европа.

Първата ми среща с новото Peugeot 2008 е в типично френска градска обстановка – в Марсилия. Няма начин да не привлече погледа ти на улицата. Той е елегантно конте, с лека усмивка на фейса. Движи се с лекота, но е здраво стъпил на 18-инчовите си колела. Освен това е в отлична спортна форма и е смъкнал тегло. Например, само от иновативните материали и изработка, всяка една от джантите е олекнала с по 1 кг. И най-дребният екстериорен детайл е дизайнерски пипнат. И предните, и задните LED светлини напомнят тройна следа от хищните нокти на лъв. Таванът е панорамен, което вкарва допълнително светлина и усещане за простор в купето. А то и без това си е учудващо обширно…

Голямото междуосие (2,60 м) осигурява наистина учудващ вътрешен обем в иначе компактния автомобил (4,30 м). Пространството е нараснало за всички – и за водача, и за пътниците. Багажникът е с вместимост 434 литра, а когато облегалките на задните седалки са свалени, се образува практически равен под и вместимостта за багаж нараства до впечатляващите 1467 литра. Материалите, които ме заобикалят, са не само с високо качество,  но са и интересни като структура и цвят. Голяма част от меките повърхности по таблото са с „карбон“ визия и допълнително подсилват усещането за спортен характер.

Въпреки че Peugeot извади авангардния си i-Cockpit® преди цели 7 години и вече над 5 милиона коли се движат с него, той все още впечатлява като новост. Истина е, че и аз бавно свикнах с него. Сега той вече е силно усъвършенстван и наистина много удобен. Високо над централната конзола е разположен 10-инчовият тъчскрийн на комуникационната система. Воланът е компактен, изрязан отгоре и отдолу. Така хем е близо до краката, където възможността за контрол е най-добра, хем над него, точно на нивото на очите, се вижда голямата иновация за модела – инструментален панел с 3D графика. Разработен е специално за Peugeot в България, в развойния център на мултинационална компания. Той не само е ефектен, но и много ефикасен. Чрез двойното изображение важната информация и съобщенията, свързани с безопасността, се разчитат по-ясно и въздействат по-директно, което намалява времето ни за реакция с половин секунда. А това, от гледна точка на безопасността, си е цяла вечност.

За да се целиш във върха на този силно конкурентен сегмент, не е достатъчно само да се маскираш на SUV. Трябва да имаш в оборудването си нещо повече от съперниците, да си свързан максимално добре и да разчиташ на последните технологични новости. От Peugeot  са екипирали новото 2008 с всичко необходимо. Адаптивният круиз контрол с функция Стоп/Старт е пряко свързан с управлението на автоматичната 8-степенна скоростна кутия (ЕАТ8). Той, заедно със системата за поддържане на лентата за движение и позиционирането на колата в нея, са част от системата Drive Assist plus, която на практика трасира крачка по крачка пътя към автономното шофиране. Предната камера разчита знаците на пътя и дори може да съобразява скоростта с тях. Нейна работа е и да следи да не заслепяваме нощем другите участници в движението чрез автоматичното превключване на къси/дълги светлини. Камера и радари улавят наличието пред колата на пешеходци, велосипедисти и животни през деня и нощта, а 2008 ни гарантира аварийно автономно спиране при скорост от 5 до 140 км/ч. Умната кола може сама да паркира или да излезе от паркомясто, стига да има 60 см дистанция до съседните возила. Свързаната непрекъснато TomTom® навигация ни предлага разнообразна полезна информация за реалния трафик и задръствания, рискови зони, налични наоколо заведения и др. Имаме и огледално свързване на смартфона, докато той се зарежда безжично.

През последните няколко Peugeot, също както и други производители, рязко зави в посока електрификация. Съвсем скоро французите изненадаха света с едновременно представянето на новата 208-ца с три типа задвижващи системи - на бензин, дизел или ток. Сега го правят и с новия кросоувър 2008 и всеки от клиентите може да избере типа мобилност, която очаква. Освен трите задвижвания, има и още възможности да изявим предпочитания – три режима на управление – NORMAL, ECO или SPORT. А за продължаване дори още по-напред и високо, можем опционално да добавим и Grip Control – системата на Peugeot за по-добро сцепление в екстремни условия.

Всички двигатели с вътрешно горене, вграждани в новото 2008, отговарят на последните еко изисквания  с клас Euro 6d, оборудвани са със Стоп/Старт система и филтър за твърди частици. Бензиновият двигател е 3-цилиндров PureTech с обем 1,2 литра и е предназначен за тези, които още не вярват в тока, но се плашат и от несигурното бъдеще на дизелd. Наличен е в три различни версии. Най-слабата е с мощност 100 к.с. и с 6-степенна ръчна скоростна кутия. Средният вариант е 130 коня, като освен с ръчната трансмисия, може да се комбинира и с 8-степенна автоматична (ЕАТ8). Най- мощният мотор е предназначен само за GT версията, разполага със 155 коня под капака и разчита само на ефикасната ЕАТ8. Традиционалистите пък, които търсят икономична работа, знаят, че дизеловите агрегати на PSA са едни от най-ефективните. Става дума пак за само един двигател – 4-цилиндров 1,5 BlueHDi, но с две възможни мощности – 100 и 130 к.с. По-малкият разчита само на ръчната трансмисия, а по-големият – само на 8-степенния автоматик.

Безспорно най-интересно е 100% електрическото  Peugeot е-2008. Неговата мощност е 100 кW (136 к.с.), а въртящият момент е 260 Nm, наличeн още от първата секунда, независимо от терена и условията. 50-киловатчасовата батерия гарантира реален пробег от 310 км и е с гаранция от производителя за 8 години или 160 000 километра. Лесно  можем да следим на 3D инструменталния панел кога и как работи силовият тракт. Два са възможните режими за възстановяването на енергия при спиране и това се управлява директно от скоростния лост. При Drive (D) рекуперацията e по нормалния път и колата се кара, както тези с ДВГ. Режимът Brake (B) бързо намалява скоростта на движение, това се случва само чрез педала за газта и дозареждането на батерията е много по-интензивно. Все пак основният начин на зареждане е чрез кабел и връзка с мрежата. Ако ползваме най-обикновен контакт, за пълното зареждане ще трябва да почакаме доста – цели 16 часа. Най-вероятно е този, който си купи е-2008, да се снабди и с портативен WallBox за вкъщи, с който времето се съкращава драстично – между 5 и 8 часа. Затова пък, ако сме тръгнали към морето, например, и спрем на специализирана станция за бързо зареждане със 100 kW, то само за 30 минути батерията ни ще е на 80%. Плановете на френския производител са още след първата година на пазара електрическите екземпляри да са 10% от всички реализирани.

Знаем, че една от основните причини за „подли“ номера и бързо изпразване на батерията на ел. колите е екстремната външна температура и работата на климатика. В Peugeot специално е мислено по този проблем. Разработени са 5kW отоплителен резистор и 3kW компресор за охлаждане, които черпят ток от допълнителен акумулатор. Отопляемите седалки помагат за комфорта на пътниците. Възможно е и предварително да затоплим или охладим купето чрез програмиране, било то от тъчскрийна или дистанционно от смартфона, през приложението MyPeugeot.  

Тежките батерии на е-2008 са разположени в пода на колата, така че пространствата за хора и багаж са абсолютно същите, както при конвенционалните модификации. Тяхното място дава още един плюс -  гарантира много нисък център на тежестта на автомобила и усещането за стабилност по завоите из провансалските хълмове е несравнимо. Но категорично мога да кажа, че която и версия на новия компактен кросоувър на Peugeot да карах,  всички имаха чудесно пътно поведение и ще доставят удоволствие и сигурност на бъдещите си клиенти.  

Борислав Цаков

Новината в пълната версия на уеб сайта