ТЕСТ ДРАЙВ

Subaru Forester e-Boxer - източна философия

27.01.2020

Subaru Forester e-Boxer - източна философия

Европа е едно доста специално място за Subaru. Макар и континентът да е пазар за общо около 40 000 коли от марката годишно, тук се задават технологичните стандарти, от които японците не изостават умишлено. Ако европейците искат нещо, Subaru следва тенденциите първо тук, а чак след това предлага новите си разработки и в Япония и САЩ. Капризните клиенти на нашия континент са нещо като движеща сила за развойната дейност на марката, въпреки че мащабът на продажбите не е определящ за финансовото й състояние.

Концепцията

Това лесно обяснява появата на новия Forester с двигател e-Boxer за първи път именно на Стария континент. Концепцията е проста - не се търси нито върхова динамика, нито пък рекордно ниски нива на разход, а малко помощ при свалянето на СО2 емисиите с цел присъствие в страните с най-стриктни екологични стандарти. Като желан и доста сериозен бонус към това идва допълнителната тяга при потегляне на автомобила. Но най-добрата новина е, че всичко това не е за сметка на традиционните ценности при Subaru - пословичната проходимост и завидната практичност в тандем с доказана през годините надеждност.

Дизайнът

А за тези характеристики подсказва още на първо четене екстериорът на новия Forester. Една джипка в съвсем класическия смисъл на думата, както я възприемахме преди бума на SUV и кросоувър машините - мъжкарско излъчване, леко грубовати форми и собствен чар. В микса включваме и изключително просторна кабина с доста по-качествени материали от предишния модел. Със сигурност на борда на повдигнатия модел ще се чувствате удобно, което и място да заемете - независимо дали ще шофиране или само ще се возите. Пространството в интериора наистина ще отговори както на ежедневните ви нужди, така и на потребностите ви по време на онези досадни летни пътувания по няколко часа. А приятна нотка иновативност към иначе консервативното и функционално оформление добавя системата за разпознаване на лицето на шофьора, която автоматично настройва позицията на седалката и огледалата спрямо предварително запазени параметри от до седем различни шофьора.

Технологията

Макар и да изглежда доста познато отвън, новият Forester e… както и да го погледнем, нов дори и в мозъка на костите си. Под ламарините се крие чисто нова платформа, която допринася за сериозно подобрение по отношение на устойчивостта на усукване, което пък е ключова характеристика при офроуд автомобилите. Към това идва и споменатият e-Boxer - първата хибридна система на Subaru, която на хартия има характера на т.нар. мек хибрид. Тоест, по дефиниция идеята на системата не е да доставя пробег само на ток, а да подпомага потеглянето на автомобила, както и част от междинните режими на движение като ускорение. Но на практика интегрираният в трансмисията електромотор на Forester, който има мощност от 16.7 к.с. и въртящ момент от 66 Нм, все пак осигурява малка възможност за движение само на електрическа тяга. Разбира се, това се случва при ниска скорост и минимално натоварване, но все пак такава възможност съществува.

На пътя

Основната работа по задвижване на Forester се извършва от 2.0-литров бензинов боксерен атмосферен двигател, който работи в тандем със CVT скоростна кутия. Една класическа за бранда комбинация, която - въпреки известните си недостатъци - се доказа като сполучлив вариант за клиентите, особено на пазара в Северна Америка. Тук, благодарение на допълнителния електрически бууст, потеглянето от покой става уверено и движението в градска среда е комфортно и без усилие. При по-голямо натоварване обаче - изпреварване или движение по магистрала, системата показва слабост. Подаването на газ често не е съпроводено с осезаемо ускорение, а оборотите на двигателя с вътрешно горене достигат стойности, които сме свикнали да виждаме от спортни машини на писта. Супер спокойният ход на опозитния бензинов мотор и неусетното активиране и изключване на електромотора все пак гарантират спокойствие на борда.

Извън пътя

Но силата на новия Forester, както и на всички предишни поколения на модела, е на съвсем друго място - извън асфалта, в калта или снега. С доста добри офроуд ъгли на каросерията, моделът се откроява от модерните SUV представители на пазара и предоставя реална възможност за движение извън пътя. По време на нашия тест в Северна Италия, Forester се справи с лепкава кал с дълбочина от над 50 см, на което биха завидели на практика всички конкурентни машини в продажба. За супер лекото преминаване през въпросните препятствия определено спомага и специалният режим X-Mode за офроуд, който осигурява по-бързо разгръщане на въртящия момент от по-ниски обороти. Отдавна не бях шофирал толкова компетентен офроудър, като изключим машините от класа на пикапите.

Накрая

Новият Forester е неконвенционален, откъдето и да го погледнете. Не е стандартен кросоувър, който ще се движи основно на асфалт. Не разчита и на традиционни за Европа задвижващи агрегати, а поема по свой боксерно-електрически път. Изглежда малко първобитно на фона на зализаните паркетни лъвове, но има свой собствен чар и излъчване. Този особен микс от качества определено няма да го направи бестселър в SUV сегмента на нашия континент, но пък със сигурност ще задоволи капризните фенове на марката, които продължават да държат на добре познатите за нея ценности. Можем само да се радваме, че в тази ера на еднообразни коли място под слънцето все още намират по-различни екземпляри като Forester.

 Ангел Сергеев

Снимки: производителят

Новината в пълната версия на уеб сайта