На 2 гуми

Новата Nokian Snowproof P е спортна гума за зимата

30.03.2020

Новата Nokian Snowproof P е спортна гума за зимата

Зима ли? Всъщност на 25 март в София изглеждаше да е 25 декември и се чувствах не в първа пролет, а като на Коледа – 20 см сняг и -2 градуса температура. Точно по такива причини пред производителите на гуми най-голямото предизвикателство са климатичните аномалии и резките промени на времето, които понякога следват дори през часове. Някои от брандовете залитат към разработването на универсални гуми, които уж да вършат работа целогодишно, макар и с големи компромиси. Други пък разчитат на профилирането и преследват най-добри резултати при различните типове и класове гуми. До степен, че дори сегментират продуктите си за отделни географски райони.

Nokian категорично е от втория тип. Финландската компания в последните години непрекъснато разширява серията си от зимни предложения и това е логично – все пак те са създали зимната гума като наш най-надежден гарант за безопасно шофиране на сняг и лед в студените месеци. Последният модел чистокръвна зимна гума Snowproof P е предназначен предимно за Централна и Източна Европа и, макар това да изглежда неголяма зона, никак не е лесно да се отговори на изискванията на потребителите. Например тя включва най-големия пазар на Стария континент – Германия, където хем е студено, хем си остава единственото място без ограничение на скоростта по аутобаните и често се кара с над 200 км/ч. В този район попада и нашата страна, където си имаме ясни 4 сезона и лятото термометрите скачат понякога до над 36 градуса.

Именно разнообразието от условия за шофиране и различните предпочитания на клиентите са водели скандинавските специалисти през 4-те години на разработването на новата гума от висок клас. Неочакваните промени на времето през зимата напоследък са обичайни из цяла Европа. Често за кратък период се стига до крайности, като се започне от мека, почти отсъстваща зима, до резки снеговалежи и леден дъжд. Условията могат да станат коварни за една нощ, когато водата и кишата замръзнат, правейки магистралите и пътищата хлъзгави и опасни. Snowproof P е типично зимна гума, има чудесни показатели за сцепление на заснежени и мокри пътища в студено време, както и при киша. Осигурява добър старт, намалява спирачния път, както и стабилно държи колата върху пътя в завой при хлъзгави настилки. Но в същото време с балансирани качества трябва да гарантира предвидимо поведение и безопасно, приятно шофиране с висока скорост на сухо или мокро, защото в Централна и Източна Европа не винаги и не навсякъде караме на сняг. Всичко това звучи добре, но личният опит е най-сигурното доказателство.

Nokian е най-северният производител на гуми и има възможността да ни предложи най-подходящото място за тест – собствения си изпитателен център в Лапландия, на 300 км навътре в полярния кръг. Междинно спираме в Хелзинки, където сняг няма и температурата е +8, по-висока дори от тази в София в същия момент. Привечер кацаме на малкото летище край Ивало, още 1000 километра на север. Дори там е +2 градуса, но поне всичко е покрито с плътно бяло одеяло. Което още веднъж потвърждава, че мартенските прищевки на климата засягат всички райони на планетата. 

„White Hell” (Белият ад) на Nokian Tyres е най-големият център в света за тестване на зимни гуми. Площта му е 700 хектара, което се равнява на 1129 футболни игрища. Там има 30 различни трасета с обща дължина над 100 км. Някои от тях са стръмни и заснежени, а други са разположени направо върху естествени езера – чист лед с дебелина над 60 см. Тестове се правят денонощно през повече от 180 дни в годината, между ноември и май. А за удължаване на сезона при еднакви условия е конструирана и 700-метрова покрита ледена зала. 

За един цял ден вкарахме Snowproof P в най-различни екстремни изпитания. С компактен лек автомобил пробвахме пределните възможности върху езеро - буквално син лед. Стартът е труден, докато гумите сработят. В завой усещането е като при валс, но все пак колата се държи учудващо добре и насочването е сравнително лесно. А спирането… Представете си – с колкото километра в час се движите, толкова метри спирачен път са ви необходими. Не, че успях да ускоря върху леда с повече от 40, така че изминавах и 40 метра, докато колата окончателно спре. Пробвахме поведението и на други типове гуми. С летните се носех неконтролируемо, сякаш зависех от посоката на вятъра. Интересното е, че новата Snowproof P се представи почти толкова добре, колкото и специфичната гума за лед и сняг, която Nokian предлага за скандинавските страни.

Здраво настъпвахме газта и на спортни автомобили по отъпкана заснежена писта. С всяка следваща обиколка добивахме повече сигурност, качвахме скоростта и управлението ставаше по-сигурно. Но малко по-късно разбрахме, че караме като начинаещи. Повозиха ни едни 19-годишни местни момчета, които преодоляваха трасето 2 пъти по-бързо, в нито един момент колата не се движеше напред с предницата. Завоите се взимат с вратата напред. Но, заради доброто сцепление, нито една кола не излезе от трасето дори за миг. 

Катерихме и наклони със SUV-машини, обути със Snowproof P. Карахме и луксозни седани по разчистените пътища, но така и в Лапландия не стъпихме на магистрала, за да усетим поведението на гумата при по-високи скорости. Така че на доверие приемам твърденията на тестовите пилоти, между които и Световния шампион във Формула 1 Мика Хакинен, че гумата се държи много предвидимо и стабилно при бързо каране по сухи и мокри писти в Германия и Австрия, както и на по-топло – в Испания. 

Най-голямата промяна, спрямо предишния модел Nokian WR A4, е в шарката на протектора. Преминаването от асиметрична към насочена и симетрична осигурява предвидимо и контролирано поведение във всякакви условия. Новата шарка със странични и надлъжни канали, увеличава максимално контактната зона с пътя, подобрявайки сцеплението и нужната прецизност при завиване. Гумата предоставя стабилно усещане на пътя и бързо завиване, както при висока скорост, така и при тежки зимни условия.

За първи път чувам производител на гуми да обърне специално внимание на кишата. Добре знаем, че това е една от големите трудности при шофиране, особено когато се появи между платната на натоварена магистрала. Проектиран да предотвратява опасния аквапланинг върху киша, новият протектор е екипиран с плътен нарез и свързани полирани канали, които ефективно отвеждат водата и кишата, с което значително се подобрява сцеплението. За още по-добро представяне на мокро помага и иновативната каучукова смес Alpine Performance, която е проектирана да издържа на широк температурен диапазон. Така, въпреки че Nokian Snowproof P е в стихията си в предизвикателни и студени зимни дни, моделът се представя като отлична спортна гума и в по-меко време. 

„Снежни нокти“ между блоковете на протектора в раменната част на гумата предоставят балансирано сцепление на лед и сняг, особено при спиране и ускорение. Затова пък „усилвателите“ на спирачките и ускорението върху блоковете на протектора допринасят за подобрение на надлъжното сцепление в завой. 

Nokian Snowproof P се предлага в скоростните индекси H (210 км/ч), V (240 км/ч) и W (270 км/ч) в размери от 17 до 21 инча. Новата гума ще се появи на пазара през есента на 2020. 

Борислав Цаков

Новината в пълната версия на уеб сайта

Новата Nokian Snowproof P е спортна гума за зимата Новата Nokian Snowproof P е спортна гума за зимата Новата Nokian Snowproof P е спортна гума за зимата Новата Nokian Snowproof P е спортна гума за зимата Новата Nokian Snowproof P е спортна гума за зимата Новата Nokian Snowproof P е спортна гума за зимата Новата Nokian Snowproof P е спортна гума за зимата Новата Nokian Snowproof P е спортна гума за зимата Новата Nokian Snowproof P е спортна гума за зимата Новата Nokian Snowproof P е спортна гума за зимата Новата Nokian Snowproof P е спортна гума за зимата