www.motonews.bgwww.weekendclub.bgwww.bomarbg.eu

Ford Fiesta заличава границите между класовете

24.11.2013 | Тест драйв | 92219 прочитания | Автор:
A+ | A-


Честно да си призная, никога не съм си представял, че модел като Fiesta ще играе толкова определяща за Ford роля при наличието на глобален коз като Focus. По-малкият модел се превръща бързо в нещо като световен посланник на марката, особено в месеците след фейслифта си. И как няма - "открадна" повечето водещи технологии от "батко" си и ги опакова в доста съблазнителна форма.
За какво говоря - Fiesta наскоро бе обявен за най-продавания малък автомобил в света с 356 434 регистрирани автомобила за първата половина на 2013 г., според данните на Polk за глобалните регистрации. Звучи доста сериозно, нали? Но не само там се крие успехът на модела – в момента той разполага с най-актуалната техника на Ford и предлага удоволствие от шофирането, пътно поведение и чар, характерни по-скоро за по-горния клас. Казва ви го частичен или пълен собственик на четири форда през последните пет години, два от които – по-ранни поколения именно на Fiesta.



Често по улиците ми се случва да срещна последното поколение на колата преди и след нейния фейслифт. И често се чудя – коя визия по ми харесва? Голямата радиаторна решетка е много cool, но пък понякога ми се струва прекалена за толкова малък автомобил. От друга страна, „затворената уста“ на pre-facelift версията не поражда никакво очакване за шофиране у мен, макар и да е доста по-съръзмерна за габаритите на Fiesta. Все пак, като че ли избирам предницата в стила на Aston Martin, кара ме с нетърпение да се кача в салона и да отпраша на някъде.
А иначе, визията след генералния фейслифт е доста по-модерна, което е постигнато с няколко дребни, но хитри промени. Графиката на задните светлини, например, е нова, а в корпуса на фаровете са вградени LED-дневни светлини. Има и няколко нови металикови цвята, като в един от най-странните и неочаквано за мен – подходящи за возилото, беше боядисан тестовият автомобил – Copper Pulse или есенно кафяво. Особено в периода, в който колата беше на разположение при мен и посоката, в която се отправих – началото на октомври при тамън настъпваща шарена есен и дестинация възрожденското градче Копривщица. Там, на централния площад, любопитни чуждестранни и български туристи заглеждаха колата, шушукайки си колко е чаровна. Наслаждавах се как мога да възбудя интереса на хората дори и с малка, градска кола от масов производител!



Интериорът също е в тон, като преобладават бледо и по-тъмно кафявите и оранжеви повърхности. Воланът ми е по мярка, лесно намирам удобната позиция за стоене и шофиране, макар и да съм свикнал на доста по-голям автомобил в ежедневието си. Пътуващият до мен също е доволен от мястото, на което стои, а един бърз поглед назад ми показва, че спокойно можех да кача още двама човека, без да ги притеснява пространството за главата или краката. Всичко е направено буквално на една ръка разстояние – контролерите за всяка една функция са поставени на подходящо място и използването им не изисква допълнително отклонение от пътя. Всичко става интуитивно, с изключение на нагласянето на температурата в купето, което се реализира чрез кръгъл уред с малък дисплей пред скоростния лост. Няма да го проклинате, спокойно, просто ще ви трябва не един, а два часа, за да свикнете с позицията му. Някои покрития отразяват по нетрадиционен начин попадналата върху тях светлина и пораждат впечатление за ниско качество на материалите, но при допир тези съмнения отпадат.



Стартирам двигателя. Отдавна не бях карал трицилиндрова кола и Fiesta ми напомня, че отпред има точно такъв мотор чрез съвсем леко доловимите нискочестотни вибрации. На място ходът е равномерен, а звук от работата на агергата изобщо не се чува. Да си призная, бях тръгнал на тест в посока Копривщица с нагласата, че ще карам версията на 1,0 EcoBoost със 125 конски сили. А това е мощност, близка до най-силния двигател на Mondeo 1.
Имайки предвид това, потеглих с огромни очаквания към градчето в Средна гора, до което се стига по живописен път с прекрасна настилка. Точно там удоволствието от шофирането на Fiesta достига своята кулминация, макар и по концепция колата да е проектирана предимно за градска употреба. Поредица от завои, следвани от хубава права и веднага след това отново остри криви те държат под напрежение зад волана в най-добрия смисъл на израза. Карах си със знанието, че отпред имам 125 к.с., които ме дърпаха супер уверено дори и на 4-та предавка. Ускорението, разбира се, не е залепващо за седалката, но още от 1500 об/мин усещате, че отпред се случва необходимото, което да ви понесе равномерно напред. Звукът при ускорение е по-скоро като от малък дизел, отколкото от бензин – отново поради работата на само три цилиндъра от истинското попадение EcoBoost. Не случайно две години подред става "Двигател на годината".



Предавателните числа на 5-степенната механична скоростна кутия са дълги и позволяват движение със 120-130 км/час при ниски обороти на мотора и приличен комфорт от липсата на излишен шум в купето. Наистина, и аз се зачудих защо имам само пет предавки, но в последствие се оказа, че те са ми напълно достатъчни с оглед на доброто им съчетание с миниатюрния двигател. При краткия ми престой в София механизмът също се доказа като подходящ, тъй като смяната на скорости бе доста рядка, благодарение на добрия въртящ момент от ниски обороти.



Настана време да ви разкажа за напълно най-сензационната част от теста. Ако сте помислили, че удоволствието от шофирането при Fiesta 1,0 EcoBoost се изразява само в динамичните показатели, то грешите. Най-голямото щастие за мен настъпи в мига, в който приключих пътуването си и след пробег от около 250 километра в предимно планинска зона отчетох среден разход на гориво от 5,2/100! Говорим за разход на бензин при стегнато и на моменти скоростно каране. В посока Копривщица – София потреблението възлизаше дори на 4,9/100, но в тази дирекция баирите са чувствително по-малко, а трасето - по-леко. Разбира се, изгореното гориво е чувствително повече от предписанията на производителя – 5,9/3,7/4,5 при градска, извънградска и смесена употреба, но кога за последно сте виждали числото 4,9 на бензиновия си автомобил?



Е, какво по-хубаво има от това да излезеш на разходка, да покараш красива и модерна кола по хубави пътища, да изпробваш възможностите на машината в различни малко или повече екстремни ситуации, да се накефиш до дупка и в края на деня да разбереш, че това ти е струвало около 35 лева? А истинска изненада, съпроводена с удивление, настъпи, когато получих информацията, че всъщност съм шофирал кола със 100 к.с., а не най-мощната версия с 25 коня повече, които са гарнирани и със старт-стоп система. Със 125 к.с. не разполагам и при голямото си комби, с което без притеснение планирам дълги екскурзии, а какво ли ще е усещането при доста по-малката Fiesta?
Щях да забравя да спомена пътното поведение на Fiesta. Нещо като абсолютен еталон в класа – стегната реакция на окачването, липса на излишно накланяне на колата, точно и премерено описване на завоите. Не, че това е определяща за модела характеристика, имайки предвид предимно женския профил на бъдещите клиенти. Шофьори, които рядко залагат на високите скорости и взимането на завои с пилене на гуми по асфалта.



Равносметката е доста лесна при такъв автомобил. Макар и малък по габарити и категория, той предлага достатъчно простор и подобаващо оборудване. Модерните технологии от Focus също слизат един клас надолу, за да направят Fiesta един от най-високотехнологичните представители на сегмента си. Да не забравяме, че се предлага и с Powershift автоматична 6-степенна трансмисия. Пътно поведение, комфорт, дизайн – всичко отговаря в най-висока степен на изиксванията по-скоро на клиентите на Focus/Golf/Astra класа. Затова и цената доближава точно тези представители – моята тестова кола се предлага базово срещу 27 000 лева, а цената спокойно скача с някоя друга хилядарка при попълване на листата с екстри. Наистина, не влиза директно в графата бюджетни оферти, но ако мислите поне малко out of the box, ще установите, че подобна инвестиция си струва парите със сигурност. А ако сумата е твърде голяма, винаги можете да се обърнете към по-базовите версии с цени, гравитиращи около 20 000 хил. лв. И там ще получите същата атрактивна визия и ключово поведение на пътя, но в комплект с по-скучни двигатели и по-бедно оборудване.


Ангел Сергеев
Снимки: Светла Везенкова







Научете всичко! Бъдете първи!

Кликнете на бутона "Харесва ми"!

Затвори

facebook twitter rss linkedin Авто новини мобилна версия

БЮЛЕТИН НОВИНИ

Email: *


МАРКИ