www.motonews.bgwww.weekendclub.bgwww.bomarbg.eu

Как се държи Skoda Octavia G-Tec на метан в ежедневието?

08.04.2020 | Тест драйв | 58043 прочитания | Автор: Angel Sergeev
A+ | A-


Предимствата на метановите коли са доста и са доказани с времето. Първо и може би най-важно за света, в който живеем, CNG машините емитират с между 25 и 30 процента по-малко вредни газове от еквивалентни бензинови и дизелови двигатели. Твърдите частици са в пъти по-малко, особено сравнено с нафтови агрегати под норма Евро 5. Отделно от това, от потребителска гледна точка, експлоатацията на метан е с до над 50 процента по-евтина от тази на бензин или дизел.

Тази характеристика на природния газ и търсенето му на някои големи пазари пък принуди големите петролни компании да инвестират в мрежа от зарядни станции - в Германия те вече наброяват над 1000, а дори в малка България броят им е близо 150. Все още има и страни, в които метанът не е така популярен - в Хърватска и Гърция, например, станциите за зареждане се броят буквално на пръстите на двете ви ръце.



Какво представлява една модерна CNG система в автомобил. За пример ще вземем актуалното поколение G-Tec задвижване на Skoda, което може да се открие в моделите Octavia, Kamiq и Scala. При най-големият от трите модела моторът има работен обем от 1.5 литра, използва турбокомпресор, работи по цикъла на Милер (видоизменен цикъл на Ото) и развива максимална мощност от 130 к.с. Агрегатът използва специално покритие на цилиндровата повърхност, различни клапани и втори електронен блок за управление на впръскването на горивото, който отговаря за подаването на природен газ и е в постоянна комуникация с основния компютър на ДВГ.

Резултатът е с 25 процента по-ниска стойност на СО2 емисиите спрямо 1.5 TSI и на практика почти нулеви твърди частици. Разходът на природен газ варира, но спокойно можете да очаквате между 4 и 8 килограма на 100 километра в зависимост от средата на движение и стила ви на шофиране. Умната конструкция на автомобила, която намира място на три контейнера за метан с общ обем от 17.7 килограма на различни места в пода, позволява на комбито да запази багажния си обем почти непроменен. С едно пълно зареждане на CNG бутилките пък можете да гоните пробег от максимално 480 километра.



Имах възможността да прекарам един уикенд с метановата версия на Octavia, като стремежът ми бе да карам автомобила по начина, по който използвам личната си кола всеки ден. Шофирането беше смесено, което пък още повече спомогна за по-реална оценка на представянето - малко градско, малко извънградско, задръстване, баири и пътуване с 4 човека и багаж.



Първото впечатление по нищо не се различава от това при стандартен бензинов автомобил - на място моторът е тих, а превключването от бензин на природен газ става без вашето знание и без да е необходимо да взимате каквито и да е мерки. Палите, тръгвате и карате - останалото се контролира автоматично от алтернативната горивна система.

Потеглянето е леко мудно - ако просто отпуснете педала на спирачката (G-Tec версията идва само с автоматична кутия), колата едва потегля и се нуждае от натискане на педала на газта до поне около една-трета от общия му ход. Веднъж набрала скорост, Octavia поддържа курса лесно и уверено, но далеч не очаквайте героизми - ако ще изпреварвате, ще трябва да натиснете здраво. Добра новината е, че тогава реакцията на DSG кутията и на мотора е бърза, а само секунди след като маневрата е приключила движението е отново леко и балансирано.



Разходът при реална експлоатация варира сериозно от начина на шофиране и средата - нещо напълно нормално за автомобил с двигател с вътрешно горене. Най-ниската стойност, която успях да постигна, беше 4.2 килограма на 100 километра като това беше достижимо само при умерено извънградско шофиране. При средна цена на килограм метан от 1.45 лв  (към датата на теста) това прави разход от 6.09 лв на 100 километра. В града трябва да предвидите поне още 2 килограма на 100 километра, но това отново не надхвърля разход от 10 лв на 100 километра. Ако трябва да направим бърза съпоставка с един дизелов автомобил, то той трябва да гори не повече от 4 - 4,2 литра нафта на 100 километра, за да може да постигнем идентичен финансов разход.



Що се отнася до ежедневната пригодност, комбито по нищо не отстъпва на своите конвенционални ДВГ братя. Багажникът, както стана дума, почти не е компрометиран, тъй като бутилките за метан са разположени в пода, а място за тях освобождава и липсата на пълноразмерен бензинов резервоар. Вместо това, налице е 11.8-литров резервоар, който ще ви осигури между 150 и 200 километра пробег след изчерпването на метана. Както стана дума, “прехвърлянето” от бензин на метан от гледна точка работата на мотора става без вашето участие, а на таблото ще можете да следите количествата и на двата типа гориво. Лесно, удобно и евтино.

Ангел Сергеев



Още по темата

Skoda Octavia - родена да бъде бестселър за пореден път

Skoda Scala: хечбек или комби?

Ford Focus – обратно към върха

Skoda Kodiaq с лекота отговаря на всички изисквания в SUV класа (допълнено с видео)

Каква да бъде Skoda Octavia – бензинова или дизелова?





Научете всичко! Бъдете първи!

Кликнете на бутона "Харесва ми"!

Затвори

facebook twitter rss linkedin Авто новини мобилна версия

БЮЛЕТИН НОВИНИ

Email: *


МАРКИ