www.motonews.bgwww.weekendclub.bgwww.bomarbg.eu

Skoda Scala: хечбек или комби?

05.06.2019 | Тест драйв | 25245 прочитания | Автор: Borislav Tzakov
A+ | A-


Всъщност има ли значение с каква дума ще я определяме, ако колата е добра? Западноевропейците ще я харесват, защото си е хечбек. Германците ще я оценят заради издължената странична линия, напомняща комби, с каквито се разминаваме по техните аутобани. На източноевропейците пък ще им допадне, защото ще могат да товарят в нея, каквото се сетят. 

И все пак буквоядите ще настояват: ама къде да я класифицираме? Където си искате! Чехите сериозно навириха нос през последните години, но има защо – всяко тримесечие бележат рекорди в продажбите, а Octavia и Superb къртят класациите и са неизменно сред отличниците в своите сегментиТака че могат да си позволят смело да извадят модел, който си е в свой собствен клас. В Scala има толкова нови елементи, че спокойно може да се говори за нова глава в 124-годишната история на чешкия производител. 

Най-сериозните промени са в задната част на колата. За първи път логото изглежда различно и е на ново място – с големи букви, централно разположени под стъклото на 5-тата врата, е изписано името Scala. То идва от латинската дума „scala“, което означава „стълба“. И още с първите впечатления човек разбира защо. Този нов модел е решителна стъпка нагоре по скалата на качеството, техническите иновации и модерния стил.



СМЕЛ ВЪНШЕН ДИЗАЙН

Тази форма, сякаш кръстоска между хечбек и комби, изненадва приятно. Колата си остава компактна, но в същото време дава много обем, добра функционалност и практичност. Scala се настанява решително някъде в пространството между Fabia и Octavia. Предницата е с променени очертания, като доминират голямата решетка и Full Led фаровете. Към чудесната съвместна работа на дизайнери и инженери са се включили и специалисти по аеродинамика. Има доста нови или променени детайли, които да подобрят обтекаемостта, дори и под купето. Ъгълът на снижаване на тавана, който придава на силуета спортна и елегантна линия отстрани, също допринася за добрия коефициент на въздушно съпротивление (0,29). Това е и първият модел на марката с динамични задни мигачи, заимствани от батко Audi.



ИНТЕРИОР ЗА КАПРИЗНИ ЦЕНИТЕЛИИ

Ако външно колата е различна и интересна, то същинските промени са вътре, в купето. Германската рационалност и ергономичност продължават да са определящи, но меките, качествени материали, финесът в изработката и възможността да избираме между четири цвята на амбиентното осветление, дават голяма доза стил, гарантират комфорт и учудваща тишина в купето. Максимално голямото междуосие за този клас осигурява пространството за краката на пътуващите отзад, аналогично с това в по-голямата Octavia, а заради специфичната форма на задницата, Scala предлага най-обширното място за раменете и главите на пасажерите. Колата щедро предлага обем не само за хора, но и за товарене. За повече удобство багажникът е с двоен под, общият обем е 476 л., а при спуснати облегалки нараства до внушителните 1410 л. За пренасяне на по-дълги предмети до над 2.5 метра, може да се сваля и облегалката на предната пасажерска седалка.



SIMPLY CLEVER!

Рационалното използване на пространството по принцип е характерно за Skoda. И в Scala има изобилие от хитри места, където можем да приберем всичките си вещи: огромна жабка между предните седалки, дискретен страничен джоб на пасажерската за GSM или тефтер, а и отворите във вратите поемат също много, включително бутилки за вода до 1.5 лира в предните. Към всичко това трябва да отбележим и куп умни решения, които облекчават всекидневието ни – вграден чадър в шофьорската врата, монтирана на капачката на резервоара стъргалка за лед и др. Лично аз никога не съм успявал да си сипя течност за чистачки, без да олея всичко наоколо. Е, под капака си Scala вече има интегрирана фуния на отвора за резервоарчето.



КОМУНИКАЦИЯ И СВЪРЗАНОСТ

Седнем ли да караме, няма начин погледът ни да не се фокусира веднага в огромният за този клас 9.2-инчов тъчскрийн, който за първи път е изваден самостоятелно над таблото, както е и при премиум лъвовете. Инфотейнмънт системата е от висок клас -3D навигация, 64GB хард диск за съхранение на карти, музика и др. Можем да я управляваме от екрана, от волана или с гласови команди, засега „само“ на шест езика. Комуникацията върви лесно - дори с моя английски с балкански акцент – успявам, без да си мръдна пръста, да сменя радиостанцията с рокаджийска. Но възможностите са доста по-големи - можем дори да продиктуваме и изпратим SMS, например. Тези онлайн услуги биха били невъзможни, ако колата не е постоянно свързана чрез вградената стандартно eSIM карта за LTE. Така при евентуален инцидент се подава автоматичен SOS сигнал и лесно използваме смарт устройствата си чрез WiFi Hotspot. Можем и чрез кабел да се вържем през MirrorLink и online да получаваме информация за задръствания, свободни паркоместа наблизо или пък за цените на горивата наоколо. За най-претенциозните има още една опция – виртуален кокпит. С него превръщаме контролното табло в още един 10.25-инчов дисплей и можем да избираме някой от трите изгледа на уредите, съответстващ на режима на управление или пък просто изкарваме още по-голяма карта току пред очите ни.



ДВИГАТЕЛИ      

Бензиновите са два, с турбини и директно впръскване на горивото. По-малкият е 1.0-литров TSI с мощност 95 или 115 к.с. и възможност за избор между 5 и 6-степенна скоростни кутии, както и 7-степенен автомат. По-якият е 1.5 TSI с 6-степенна ръчна или 7-степенна DSG трансмисия, който впряга 150 коня и 250 Нм въртящ момент. Максималната му скорост е 219 км/ч, качва до 100 за 8.2 сек. Въпреки мощността и пъргавината, този мотор  дава комбиниран разход от 5 литра бензин на 100 км пробег и изхвърля само 113 грама въглероден диоксид. Дизелите може и да не са любимите на зелена Европа, но у нас още доста време нафтата ще води пазара. За този нов модел предложението е 1.6 TDI с мощност 115 к.с. и среден разход 4.1 литра. Също се предлага с 6 степенна ръчна кутия или 7-степенен DSG. Към края на годината ще се появи и 1.0 G-TEC екологична версия на природен газ, която ще е с 90 коня мощност и 160 Нм въртящ момент.



СИГУРНОСТ И БЕЗОПАСНОСТ

Scala е типичният модерен, гъвкав и добре оборудван с всички системи автомобил. Разполага с почти всички познати системи за сигурност – асистент за предупреждение и ненапускане на лентата, преден и заден асистент, който следи мъртвата зона до 70 м разстояние, автоматично спиране при критична ситуация, 9 въздушни възглавници, като страничната за пътуващите отзад се появява за първи път в този клас и др. Като опция се предлага пакет „лоши пътища“, който повдига допълнително колата с 12 мм или пък вариант със спортно шаси, което е с 15 мм по-ниско от нормалното, със съответните амортисьори. По време на движение водачът може да избира подходящите за условията настройки. Четирите режима на управление (Normal, Sport, Eco или Individual) променят не само шасито, но и чувствителността на кормилната уредба, двигателя и скоростната кутия. Това не само повишава удоволствието при шофиране, но сериозно се отразява и на безопасността при движение.



В ЗАКЛЮЧЕНИЕ

Цената на новия модел ще отговаря точно на позицията на му – някъде между Fabia и Octavia. Scala си остава практична и достъпна, като всяка Skoda до момента. Но, освен това, тя е и интригуваща, динамична, емоционална и има стил, което доста я отличава от бюджетния  Rapid и още по-конкретно от предшественика Spacebаck. Категорично новият член на чешкото семейство прави смел скок към ново, по-високо ниво.                 

Борислав Цаков



Още по темата

Ford Focus – обратно към върха

Skoda Kodiaq с лекота отговаря на всички изисквания в SUV класа (допълнено с видео)

Каква да бъде Skoda Octavia – бензинова или дизелова?

Superb в превод означава превъзходен, изключителен

Първо дефиле на новата Skoda Octavia





Научете всичко! Бъдете първи!

Кликнете на бутона "Харесва ми"!

Затвори

facebook twitter rss linkedin Авто новини мобилна версия

БЮЛЕТИН НОВИНИ

Email: *


МАРКИ