www.motonews.bgwww.weekendclub.bgwww.bomarbg.eu

Ford Focus – обратно към върха

15.10.2018 | Тест драйв | 54365 прочитания | Автор: Angel Sergeev
A+ | A-


Когато първото поколение Ford Focus се появи на пазара преди две десетилетия, С-сегментът в Европа бе в доста застоял етап. Силен на пазара беше актуалният тогава VW Golf 4, Opel Astra беше в преходен период, а отговрът от Франция и Япония не беше особено сполучлив. Като гръм от ясно небе, Focus стъпи на пазара и буквално преобърна възприятията за автомобил от този клас. Наследникът на Escort беше красив, практичен и модерен и се караше като никоя друга кола в продажба тогава.

Но с годините конкуренцията набързо разбра от какво се нуждаят клиентите и навакса изоставането. През новия век към утвърдените играчи се присъединиха и скрити таланти от Япония и Южна Корея, а френските производители най-накрая обърнаха по-серизоно внимание на качеството и постигнаха частичен успех. През последните пет години неизменен лидер е Volkswagen Golf, а Focus и Astra вървят ръка за ръка след него, като от сметките изрично изключвам Skoda Octavia, който стъпва някъде между C и D сегментите по отношение на размерите си.



На ход е чисто новото четвърто поколение Focus, което ще има супер тежката задача да върне модела на върха. Към задачата е подходено мащабно с цялостно нов автомобил, изграден от нулата на чисто нова платформа. Променен е и подходът – на първо място се поставят желанията на потребителите, като известна част от тях е взела индиректно участие в поставяне на приоритетите при изграждането на модела. От Ford са се допитали до бивши собственици на Focus, както и до хора, които са се отказали от покупката на такъв, за да разберат какво не им е харесало при предишното поколение.

И факт е, че инженерите са „стреляли“ право в целта. Миналият Focus бе много силен автомобил, но имаше неуспорими недостатъци по отношение на вътрешното пространство. Сега това е отстранено по много умен и прецизен начин – външните размери са почти непроменени, но по-ефективното разполагане на компонентите от задвижването и окачването под ламарините е позволило сериозно увеличаване на междуосието с над пет сантиметра (53 мм). Умно решение, което води до мигновени резултати в интериора – пространството на задните седалки е много по-голямо отпреди, като това касае всички основни параметри – мястото за крака и зоната над главите. Увеличение, макар и по-малко, има и в багажника.



Новата архитектура на Ford, която носи простичкото име С2, носи и други бонуси. Общото тегло на автомобила, в зависимост от нивото на оборудване и двигателя, спада с почти 90 килограма. В комбинация с по-голямото разстояние между предната и задната оси, както и със слабо увеличената следа, Focus запазва в арсенала си може би най-силния си коз – поведението в завои. Компактният автомобил не просто остава сред лидерите в сегмента по това отношение, но спокойно можем да кажем, че отново задава стандартите тук – директно управление, неутрално поведение в завои и предвидима реакция. Няма да е преувеличение, ако заключим, че няма да откриете по-приятно каращ се модел от С сегмента извън премиум моделите и спортните версии.



Тук е мястото да споменем, че Ford прилага една добре известна стратегия за намаляване на крайната цена на новия си модел, която сме виждали и при други производители. По-евтините нива на оборудване получават заден торсионен мост, който се сменя с многоточково окачване при по-скъпите варианти и при комби модификацията. Логичен ход, който може би изглежда леко странен с оглед на факта, че дори и първият Focus от 1998 г. беше с независим заден мост, но истината е, че трябва да натиснете новия Focus много близо до ръба на възможностите му, за да откриете разликата между двете окачвания. Както Ford смело заявява, а съгласявам се и аз, над 95% от потребителите няма да забележат разлика между двата дизайна на окачването в ежедневната си употреба.



Дори и най-големите лаици обаче лесно ще забележат разликите при движението на новия модел. За това спомагат множество фактори, като челно място заема обновената двигателна гама и новият 8-степенен автоматик. На практика, познат отпреди остава само 1.0-литровият EcoBoost в няколко силови версии, а над него вече има нов 1.5-литров EcoBoost 3-цилиндров турбо бензинов агрегат, който – забележете – при ниски натоварвания може да деактивира един от цилиндрите си. Целият този процес става без вашето знание и без да можете да разберете за него дори и за миг. Мощността на този мотор се разгръща изключително равномерно, а тягата се усеща още при около 1800 об/мин. 



Ново е и семейството на дизелите – актуалното поколение EcoBlue агрегати е разработено от инженерите на Ford и ще се предлага с работен обем от 1.5 и 2.0 литра. Мощността е в диапазона от 95 до 150 к.с., а лично моето мнение, че най-балансираният избор на мотор и трансмисия пада върху 1.5-литровия дизел със 120 к.с. в тандем с новата 8-степенна автоматична трансмисия. Интересното тук е, че от Ford отново се връщат към хидротрансформаторните кутии, като 6-степенният Powershift с два съединителя остава в историята. Новата кутия, която получава ротиращ се избирач вместо традиционен лост, е пъргава и работи без каквито и да е тласъци или вибрации. С нейна помощ малкият дизелов мотор създава усещането за по-мощен агрегат и откликва бързо на всяко подаване на газ, независимо от пътната ситуация.



Ford ще се опита да яхне вълната на кросоувър и SUV автомобилите дори с традиционен хечбек и комби като Focus. Може би догодина ще тръгнат продажбите на нова версия Active, която ще бъде вдъхновена именно от всъдеходите – повдигнато окачване, декоративен и предпазен обков от пластмасови и алуминиеви панели и малко по-добра пригодност за движение извън пътя. Към Active се присъединява и Vignale – най-луксозният Focus правен някога, както и спортният ST-Line. На хоризонта в бъдещето стоят чистокръвните спортисти ST и RS, за които е още твърде рано.



Преди финала, няколко думи и за цената. Няма как всички тези новости във Focus и подобренията по всички фронтове да не доведат до повишаване на исканата сума. Най-общо погледнато, аналогичен нов Focus спрямо предишното поколение ще струва с около 5000 лв. по-скъпо, като у нас моделът ще се продава срещу минимум 31 990 лв. с ДДС, за които клиентите ще получат хечбек с 5 врати от ниво на оборудване Trend, задвижван от 1.0-литров мотор с мощност от 85 к.с.

Но макар и относително висока, цената всъщност е напълно в крак със случващото се в сегмента – показва го сравнението между аналогичен нов Focus и Volkswagen Golf, който е вече в предпенсионна възраст. Golf Trendline с 1.5-литров TSI бензинов мотор и 130 к.с. струва 38 253 лв. с ДДС, а Focus Trend с 1.0-литров EcoBoost и 125 к.с. ще ви коства 35 300 лв. с ДДС. Това са цели три хилядарки под Golf.



Както стана дума в началото, към момента Focus изостава именно от Golf по продажби на Стария континент. Личната ми прогноза е, че статуквото ще се промени до края на следващата година, като факторите за това са налични – Focus е чисто нов и наистина страхотен без слабости в ключовите за клиентите показатели, а Golf 7 е към края на жизнения си цикъл. Предстои да видим чисто нов модел от компанията от Волфсбург и именно в този преходен период Focus ще атакува здраво върха. Дали ще го превземе, само времето ще покаже, но всички предпоставки са налице – висока практичност, фино пътно поведение, прецизност в завоите и нови технологии, разбъркани в един безупречен микс.

Aнгел Сергеев, Ница, Франция

Снимки: Ford



Още по темата

Зимна фиеста с новия Ford Fiesta Active

С компания на борда

Ford Mondeo Hybrid задълбочава вечния въпрос – дизел или бензин?

Ford Edge Sport е интелигентен атлет с папийонка

Ford Kuga – еволюция по всички линии





Научете всичко! Бъдете първи!

Кликнете на бутона "Харесва ми"!

Затвори

facebook twitter rss linkedin Авто новини мобилна версия

БЮЛЕТИН НОВИНИ

Email: *


МАРКИ