www.motonews.bgwww.weekendclub.bgwww.bomarbg.eu

Заблудата хибрид - ако няма щепсел, няма и икономия

27.07.2020 | Авто новини: Коментари » Коментар | Автор: Angel Sergeev | 14777 прочитания
A+ | A-





Заблудата хибрид - ако няма щепсел, няма и икономия

По силата на най-новите емисионни стандарти в Европа, всеки автомобилен производител, който търгува с нови коли на континента, трябва да има ниво на вредни емисии от не повече от 95 грама СО2 на километър като осреднена стойност за цялата си моделна гама. Това трябва да се случи до края на 2020 година, а нарушителите от следващата година ще плащат по 95 евро глоба за всеки грам въглероден диоксид над нормата, умножено по броя на автомобилите, продадени през съответната година. Предварителните прогнози сочат санкции в размер на около 30 милиарда евро за цялата индустрия само за една година.

Сами разбирате колко тежки биха били подобни глоби, дори и за най-големите играчи на пазара. Като вторичен, но не по-малко тежък удар, идва фактът, че за първи път от доста години насам средното ниво на СО2 емисиите при голяма част от производителите върви нагоре, като това е резултат най-вече от намаленото търсене на дизелови коли, както и от покачващите се продажби на големи, тежки и лакоми високопроходими машини. Какво е решението тогава? Вариантите са няколко.


Заблудата хибрид - ако няма щепсел, няма и икономия

Някои автомобилни производители разполагат със серийни електромобили, които са в продажба. Поради локалните им нулеви СО2 емисии, те свалят средното ниво на емисиите за цялата моделна гама и така временно ситуацията е спасена. Съвсем примерно - Skoda притежава електрическа версия на Citigo, която на практика дава възможност на фирмата да продава и най-мощните си TDI и TSI коли от гамата на RS. Това обяснява амбициозните планове на повечето производители да лансират купища EV-та в следващите 12 до 18 месеца.

Макар и този план да изглежда като лесно решение на проблема, всъщност далеч не е. Продажбата на електрически коли повдига един сериозен недостатък и той е финансов - а в крайна сметка, тук говорим за бизнес и парите са от основно значение. Поради огромните инвестиции за разработка, а и все още високите цени на батериите, електрическите автомобили донасят минимални печалби - ако изобщо носят някакви - за компаниите. Някои модели дори носят загуби и така, с две думи - или плащаш огромна глоба на европейските еко комисии, или понасяш сам загуби от скъпите електромобили. Изборът се пада на всяка компания, но и при двата варианта финансовият знак почти със сигурност е минус.


Заблудата хибрид - ако няма щепсел, няма и икономия

Разбира се, има и вариант Б и той май изглежда най-добър от гледна точка на фирмите. Казва се меки хибриди или леки хибриди и поне на хартия представлява решение за комплицираната ситуация. Какво представляват тези mild хибриди - обикновено става дума за малък електромотор, който се свързва с вече наличен двигател с вътрешно горене, независимо дали бензинов или дизелов. Най-често този електродвигател се поставя в трансмисията на колата и позволява изключване на ДВГ под определени скорости и натоварване. Това води до намаляване на вредните емисии, отново, поне на хартия. Съвсем реално е да смятаме, че само до няколко години няма да можете да си купите чисто нова кола и тя да не бъде мек хибрид, поради простата причина, че сметката с емисиите излиза. На теория.

Тестове на доста различни марки и модели автомобили, които сме правили през последната година, показват, че в реални условия меките хибриди на практика не функционират като хибриди, а като обикновени машини с ДВГ. Тягата, която миниатюрният електромотор осигурява, е почти винаги недостатъчна да задвижи самостоятелно автомобила, а икономиите от гасенето на двигателя с течно гориво на практика не съществуват. Разбира се, в зависимост от конкретното изпълнение на конкретната марка, показателите варират и понякога полза съществува, но като цяло това си остава едно засега чисто теоретично решение.


Заблудата хибрид - ако няма щепсел, няма и икономия

Някои производители, най-вече Toyota, залагат на друг тип хибридни системи - наричат ги самозарядни или пълни хибриди. На практика разликата между меките хибриди и класическите хибриди не е огромна - и двата типа двумоторни системи не могат да се зареждат от контакта и разполагат само и единствено с енергията възстановена или генерирана по време на движение на автомобила. Основната разлика се крие в капацитета на двете системи - в зависимост от приложението, пълният хибрид може да разполага с до 12 пъти по-голяма батерия и много по-мощен електромотор. В следствие на това, възможността на съответния хибрид да се движи само на електрическа енергия е доста по-голяма, но пак не говорим за стойности надхвърлящи няколко километра. Друга концептуална разлика между двата типа задвижвания е, че класическите хибриди могат да се движат в три режима - само на ДВГ, само на ток или в комбинация от двата агрегата.

Да, всичко това звучи по-добре, но в ежедневна употреба ползите отново са минимални. Класическият хибрид е ефективен в градска среда, където успява да реализира относителни икономии спрямо конвенционален автомобил с двигател с вътрешно горене. Тези икономии обикновено са наистина минимални сравнено със съизмерима по мощност, размери и динамика машина, а по-лошото е, че на практика изчезват и се превръщат в загуби при пътуване в извънградски режим или на магистрала. Отново, от теоретична гледна точка и от актуалните изисквания за нива на СО2 емисии, самозарядните хибриди връзват сметката, но извън това не са най-издържаното решение.


Заблудата хибрид - ако няма щепсел, няма и икономия

И така стигаме до плъг-ин хибридите. PHEV автомобилите (от plug-in hybrid electric vehicle), както и самото им име на английски подсказва, заемат собствена ниша някъде между традиционните ДВГ системи и чисто електрическите такива. Възможността за зареждане на батериите в контакт им дава голямо предимство, тъй като въпросният пакет от батерии е значително по-голям от този на другите два типа хибридни автомобили. В зависимост от класа автомобил, предназначението му и ходовите му показатели, плъг-ин хибридите могат да изминат между 40 и почти 100 километра на ток с едно зареждане. А това ги превръща в чудесно превозно средство за града, където могат да се движат без да изхвърлят вредни емисии. Само сметнете грубо колко километра изминавате на ден и ще се съгласите лесно, че плъг-ин задвижването ще ви бъде достатъчно да се движите само на електрическа енергия при условие, че имате къде да зареждате возилото. Излезете ли на дълъг път, естествено, двигателят с вътрешно гориво се активира и колата разполага с цялата си мощност. 

Специалисти в индустрията определят точно PHEV колите като най-подходящата стъпка в прехода от “старите” автомобили на течни горива към изцяло електрическите машини. Ние заставаме напълно зад това твърдение след тестове на всевъзможни модели от трите различни вида хибриди. А и, както и да го погледнем, плъг-ин колите са най-близко като функциониране и поведение до електрическите от трите вида хибриди. А точно EV-тата са следващото логично стъпало в еволюцията на персоналните пътни превозни средства.

Ангел Сергеев


Тагове: хибрид

Снимки







Научете всичко! Бъдете първи!

Кликнете на бутона "Харесва ми"!

Затвори

facebook twitter rss linkedin Авто новини мобилна версия

БЮЛЕТИН НОВИНИ

Email: *


МАРКИ