www.motonews.bgwww.weekendclub.bgwww.bomarbg.eu

PSA и FCA искат да „се вземат“ в брак по сметка

11.11.2019 | Авто новини: Коментари » Коментар | Автор: Borislav Tzakov | 3891 прочитания
A+ | A-





PSA и FCA искат да „се вземат“ в брак по сметка

Точно така се е случвало преди векове. Две кралски фамилии се разбирали наследниците им да се оженят. Така се очаквало след време новото семейство да властва над по-голяма обща територия, да има два пъти по-силна армия и да удвои богатството си. И обикновено приказната част свършвала със сватбата. Историята сочи, че такива бракове по сметка бързо се сриват, тъй като все пак всеки дърпа постелята повече към себе си. Чак в наше време семейства, изградени върху изгода и интереси, могат да оживеят значително по-дълго, защото вече съществува нещото, наречено предбрачен договор.

Преди дни желание за съвместно бъдеще заявиха две от най-влиятелните фамилии в автомобилния бранш – Аниели и Пежо. Засега само заявяват: „Сгодихме се!“ Оттук нататък предстоят месеци в сметки, проучвания и анализи, именно за да се изготви добър предбрачен договор. След подписването му трябва да се чуе сватбеният марш, във вид на одобрение от куп комисии и агенции от двете страни на Океана и чак тогава евентуално ще дойде пищната церемония по бракосъчетаването с дълги рокли, много цветя и хвърляне на бонбонки.


PSA и FCA искат да „се вземат“ в брак по сметка

Ще има ли розово бъдеще този брак?

Ясно е, че тук не говорим за любов. Но едно такова действие в този момент изглежда много логично и разумно и за двете страни. Става дума за  сформиране на армия от 13 основни марки: Peugeot, Citroen, DS и Opel/Vauxhall от френска страна и от другата – американските Jeep, Chrysler, Dodge, RAM, FIAT, Alfa Romeo, Maserati, Abarth и Lancia от италианската част. За PSA разпределението на марките по пазари в техните силни територии е много добре структурирано, като чрез Opel и Vauxhall те имат още по силни позиции и в Германия и Великобритания. За FCA пък Jeep и RAM продължават да са истински печатници за долари, но италианските марки са в кошмарно състояние – стари концепции, липса на модели и недоверие в качеството. Всяка от двете групи си има слабости и всъщност появяването на другата значително помага за тяхното преодоляване. На мен тази сделка ми изглежда като най-подходящото възможно допълване и съчетаване между два автомобилни производителя – териториално, продуктово и финансово.


Поглед към автомобилната географска карта

Нека си представим разпределението по влияние и сила на отделните брандове в различни райони. PSA продава в Европа, Африка и средния Изток по 3,4 млн. коли годишно. На най-големия автомобилен пазар – Китай – още около 150 хил., изцяло заради съвместното производство с местния си партньор Dongfeng Motors. Продажби в Южна Америка има, но бройката не е съществена, а в Северна Америка френският производител отбелязва кръгла нула. Групата PSA е специалист в малкия и среден клас автомобили, като дори в новите си кросоувъри не залага на 4х4 задвижване. Затова пък италианско-американският гигант направо разцепва с продажби от над 2,4 млн. коли годишно пазара на север от Мексико. Сравнително добре са в Южна Америка, Австралия и Китай. Става дума предимно за големи 4х4 „джипове“ Jeep и пикапи RAM.


Какви са целите на начинанието?

Нали не очаквате след евентуалното сливане по Родео драйв в Бевърли Хилз да започнат да се разминават пежа и ситроени? Инвестицията за пробив на американския пазар би била пълно безумие - хиляди пъти по-голяма от зестрата, на която се разчита в момента. Нито пък ще чуем заглушаващо боботене на огромни пикапи и джипове по малките парижки улички. Чрез общите продажби на новия гигант французите ще започнат да печелят и от американския пазар, както и американците – от европейския. А заради оптимизация и преразпределение на производствените мощности, унифициране на системи и агрегати, единна развойна дейност, разработка на универсални платформи за коли със стандартно и алтернативно задвижване се очаква разходите да спаднат драстично. Съществено перо в икономиите ще са и договорите с доставчиците – представете си да се поръчват на едро за 14 марки акумулатори и батерии, електронни компоненти, гуми и всичко останало… Плановете сочат, че тази синергия до четвъртата година може да достигне до 80% и ще спести на двете групировки 4 млрд. долара по предварителни изчисления. И, като започнахме с параметрите и цифрите, ето още малко:  

новият гигант ще заеме четвърто място сред автомобилните производители в света, с очаквано производство от 8,7 милиона коли. Пазарната капитализация може да достигне 50 млрд. долара, приходите да надхвърлят 170 милиарда, а оперативната годишна печалба да скочи на над 12 млрд. долара. И всичко това, озвучено с тихичка декларация, че дори не се предвижда затваряне на заводи, което обаче на мен ми звучи повече като предизборните обещания у нас – дават се лесно, но няма начин да се изпълнят.

Кой какво печели?

FCA e мултинационален конгломерат от автомобилни брандове, конфигуриран преди 5 години от властелина на финансовите машинации Серджо Маркионе. Не трябва да забравяме, че той не е типичен автомобилен човек, а счетоводител, макар и от висш клас. Така, въпреки че нито Fiat, нито Chrysler правят нещо забележимо в автомобилния бранш, групировката финансово е в цветущо здраве, инвеститорите са щастливи и не спират да преследват доларите, които продължават да се печатат в Америка, все пак. В PSA пък разбират от правенето на разумни като съотношение цена-качество коли и търсят непрестанно стратегически трикове за окрупняване, развитие и разширение. Така че налице са всички предпоставки тази симбиоза да тръгне успешно и само времето ще покаже как ще се развие в бъдещето. Защото примери на омешване на американски долари с европейски автомобилни марки в историята има и те никак не са сладки на вкус.


PSA и FCA искат да „се вземат“ в брак по сметка

Ключовият въпрос е: кой ще командва?

Една от любимите ми марки от миналото вече не съществува – шведският SAAB беше погълнат от GM, сдъвкан, изсмукан и изплют. Пак същата американска компания положи неимоверни усилия да затрие окончателно и Opel, след като десетки години го експлоатираше безогледно, но германците се оказаха много издръжливи. Сега, само 2 години след като беше придобит от същата група PSA, вече вижда бъдещето по различен начин. Ford опитаха нещо с Volvo, но всичко приключи много бързо, слава Богу, преди да са нанесени големи щети на другия голям шведски производител. Помним и безславно завършилия флирт между Chrysler и Mercedes-Benz. Генералният проблем при всички тези опити е, че американците с големи пачки се опитват да пазаруват мажоритарни дялове от европейски производители и с още по-голямо самочувствие веднага започват да дават акъл и да се разпореждат в стратегията, проектирането и производството, вместо да се фокусират само там, където са силни – във финансовите игри. Като контрапункт ще дам пример с тактиката на китайските и индийските инвеститори, които също влагат пари в европейски автомобилни компании, но само с цел печалба. Това дава финансова свобода на инженери, специалисти и експерти да развиват модерни модели и производство и резултатите идват много бързо. Така стана след китайски инвестиции в самото PSА, Volvo също реализира над 30% ръст през всяка от последните 2 години. Виждаме как индийски свежи пари пък съживиха британските Jaguar-Land Rover. 

Дали американците най-после са си научили урока?

Допреди няколко месеца – очевидно не. Защото FCA неподготвено се изхвърлиха, че планират сделка с другата френска група Renault-Nissan. Все едно риба цаца да опита да налапа акула… Защото, да припомня, американско-италианскиата група дори сега, след евентуалното си сливане с PSA, ще остане на 4-то място, една стъпка след Renault-Nissan. Сега вече, при втория опит новата клюка беше изпусната контролирано, след преговори и разменени становища. Освен това, въпреки че американците влизат в брака с по-солиден финансов гръб, те са готови да отстъпят главните роли. Реалното съотношение на силите се вижда от разпределението на местата в борда на директорите – FCA ще имат 5 позиции, като Джон Елкан ще е председател, което повече намирисва на почетна позиция за пред акционерите и общото впечатление. Французите ще разполагат с една повече - и то каква! – 11-ят човек в борда ще е Карлос Таварес, който ще вземе в ръцете си и реалната власт като Главен изпълнителен директор на новия алианс. Като досегашен шеф на PSA той вече е доказал на няколко пъти способността си с рисковани на пръв поглед решения да води компанията напред и нагоре. Преди месеци той заяви, че до 2025 г. "PSA Group ще бъде 100 процента електрическа" и допълни, че френският автомобилен производител ще използва ноу-хау на бившите инженери от Opel, придобито докато компанията бе собственост на General Motors, за проектиране на автомобили за американския пазар, като така ще се конкурират с GM на собствения ѝ пазар. Сега вече става ясно, че тази битка ще бъде съвсем реална и започва буквално от днес.

Борислав Цаков


Тагове: psa

Снимки







Научете всичко! Бъдете първи!

Кликнете на бутона "Харесва ми"!

Затвори

facebook twitter rss linkedin Авто новини мобилна версия

БЮЛЕТИН НОВИНИ

Email: *


МАРКИ