www.motonews.bgwww.weekendclub.bgwww.bomarbg.eu

Да строим завода нов!

25.06.2019 | Авто новини: Коментари » Коментар | Автор: Borislav Tzakov | 15481 прочитания
A+ | A-





От месеци съм заел ролята на песимиста, който не вярва, че в България някога ще има истински автомобилен завод. Споря в интернет, а и в разговори с разни специалисти по всичко, които знаят как се решават нещата зад големите политически завеси. И все аз съм „лошия“. Сега, когато и германски медии твърдо заявиха мнението, че нямаме шанс, всички запяха друга песен. Ние сме казали ясно и точно нещата в редакторски материал още преди седмици.

Здравейте приятели,

Хайде, готови ли сте? Да подготвяме СV-тата и да се залавяме за работа. Става въпрос за онзи автомобилен завод, който ни беше в кърпа вързан и „до дни“ чакахме германците да изрекат положителното за нас решение. Куп анализатори и експерти (по незнайно какво) обясняваха как всичко вече е сигурно и само трябва да си траем с кръстосани пръсти. Първо беше уж при Видин, после около Пловдив, накрая – до София. Щяха да бъдат VW. Или пък не, май бяха SKODA… И като потекат едни автомобили от поточната линия, всеки у нас ще подкара нова кола от най-големия производител в света, на домашни цени.

Тук съм длъжен да декларирам нещо: като човек, който професионално се занимава с темата „автомобили“ вече над 30 години, аз съм от тези, които най-силно желаят това да се случи у нас. Посетил съм повече от 10 заводи на различни марки, в различни държави и на различни континенти и чудесно знам колко хубаво би било това за България. Но с опита и познанията, които  натрупах, плахо трябва да споделя, че вероятността това да се случи има формата на геврек.

Истината е, че няма нито един икономически аргумент, за който евентуален инвеститор да се закачи. 1/ Черно море може и да стигне до Търговище, но е доста далеч и от трите потенциални точки. Видин поне е на Дунав, който е пряка водна връзка с Европа. Но иначе нямаме нужната инфраструктура, особено бърз и надежден ЖП транспорт. А за да се произведат най-едрите детайли – каросерии, врати, калници – са необходими различни метали. Тук  няма нито нужните суровини, нито производство. Това означава доставка отдалече, което е скъпо. Двигателите също ще трябва да се транспортират до тук, както и куп други детайли. Е, имаме производство на някои компоненти, но те са дребни, леки и не влияят на голямата финансова картина. 2/ Нямаме нужните хора за такова производство. При добро заплащане специалисти за работа на бюро ще се появят, макар че ще е трудно и бавно. Но няма откъде да се намерят истински труженици с прилична квалификация , които да имат ясни идеи какво могат и какво искат да работят. 3/ България е най-малкият в Европа автомобилен пазар, което значи, че готовата продукция отново трябва да се изнася. А това пак ни връща до скъпия транспорт – първо натук, а после - и обратно. Мога да изброя и още точки…

Турция е съвсем друга песен. В южната ни съседка коли се правят от над 50 години. В момента там се произвеждат модели на 17 марки, както масови, така и премиум. Някои от 14-те завода години поред държат първенство по качество в мултинационалните компании и поне половината са съсредоточени около Бурса. Суровините или са налични, или пък доставката им става по улегнали от десетилетия пътища. В района от години са локализирани и всички необходими спомагателни производства. Професионалните училища и университетите бълват армия от служители с подходяща квалификация, които захранват автомобилните производства не само в страната, но и в цяла Европа. Самата Турция е сериозен пазар, с над 80 млн. души население. Дори и да не знаете кои марки и модели се произвеждат там, достатъчно е час-два да се загледате по пътищата и ще разберете – за местните хора е изгодно да купуват местна продукция. И най-накрая – за износ водният транспорт си остава най-изгоден.

Добре де, защо тогава ни забъркват в този казус? Както обикновено в спора между големите и силните България може да заеме само ролята на пионка, която те бутат в една или друга посока. През последните години Турция играе много твърдо по всички линии с ЕС и особено с Германия. А такова производство би било значима инвестиция, дори и за мощната турска икономика. Защо пък съседите да не бъдат малко постреснати с обсъждането и на други опции за тази инвестиция?! В края на краищата всичко е алъш вериш , все едно политически или финансов. Е, ако все пак някак успеем да намажем от ританицата между атовете, то ще е само по политически съображения. Дано все пак се случи!

Борислав Цаков



Тагове: завод







Научете всичко! Бъдете първи!

Кликнете на бутона "Харесва ми"!

Затвори

facebook twitter rss linkedin Авто новини мобилна версия

БЮЛЕТИН НОВИНИ

Email: *


МАРКИ