www.motonews.bgwww.weekendclub.bgwww.bomarbg.eu

Двоен култов юбилей за Щатите

11.05.2011 | Авто новини: Лукс&Стил » Ретро, музеи, история | Автор: | 1472 прочитания
A+ | A-





Отбелязване на двойната годишнина - 50 години Corvette и половин век от полета на първия американски астронавт

На 5 май 1961 година Алън Б. Шепърд става първият американец, полятял в открития Космос. При завръщането си на Земята, Шепърд сяда зад волана на Chevrolet Corvette и оттогава връзката между легендата сред спортните автомобили и легендарния астронавт става неразривна. На 7 май 2011 година, около 30 от живите днес американски астронавти, се събраха в Коукоу Бийч в американския щат Флорида за участие във възпоменателен парад послучай 50-ата годишнина от историческия суборбитален полет на Шепърд. Напълно подобаващо, ветераните преминават пред публиката в автомобили Сorvette, представляващи всичките шест поколения от дебюта на модела през 1953 година досега.
"Всеки астронавт се вози в поколението на Corvette, съответстващо на периода, в който е изпълнявал своята мисия в Космоса," отбелязва координаторът на парада Джон Т. Р. Дилън III. Дилън, който е инженер по безопасността в Космическия център Кенеди, също е собственик на Corvette и член на Cape Kennedy Corvette Club, който при основаването си през 1967 година има сред членовете си четирима астронавти.
"По онова време всички астронавти бяха пилоти-изпитатели, които пилотираха изключителни самолети. Естествено беше на земята добре обученото им чувство за поведение при маневри и ускорение да ги насочи към спортните автомобили”, допълва Дилън.
За началото на обучението си в американската Космическа програма през месец април 1959 година Шепърд пристига със своя Corvette, модел 1957 година, а през целия си живот той притежава не по-малко от 10 различни екземпляра от този модел. Неговата страст към спортните автомобили е споделена и от другите смели и самоотвержени млади мъже, които се обучават заедно с него, за да се превърнат в едни от първите американски астронавти.
Скоро след историческия полет на Шепърд, тогавашният изпълнителен директор на General Motors Едуард Н. Коул подарява на астронавта нов бял Corvette, модел 1962 година. Автомобилът е обзаведен от дизайнерите на GM с уникално изработен интериор в духа на космическата ера. Тъй като GM няма практика да подарява автомобили, връзката между Corvette и американските астронавти би се превърнала в еднократно събитие, което да избледнее през годините, ако на сцената не се беше появил дилърът на марката Chevrolet във Флорида Джим Ратман.
След като печели маратона Indianapolis 500 през 1960 година в качеството си на професионален автомобилен пилот, през 1961 година Ратман открива дилърско представителство на марките Chevrolet и Cadillac в Мелбърн, Флорида – в непосредствена близост до Космическия център. Усещайки, че в сърцето си повечето от астронавтите са потенциални собственици на Corvette, Ратман успява да договори с Chevrolet специални лизингови условия, които да му позволят да ги привлече като клиенти на спортния модел.
Шестима от астронавтите в екипажа на „Мъркюри” приемат примамливата оферта на Ратман за Corvette – само преданият на семейните ценности Джон Глен отдава предпочитанията си на нов комби-модел на Chevrolet. Комбито на Глен обаче се оказва точно на място в случаите, когато седмината астронавти трябва да пътуват някъде заедно.

В интервю през 1998 година Ратман споделя - "Aл Шепърд беше състезател по душа... винаги искаше да е най-бързия от всички."
Tази амбиция е споделена и от неговия колега астронавт в екипажа на „Мъркюри” Върджил "Гъс" Грисъм. Надбягванията в двете ленти на пътя между Шепърд и Грисъм зад волана на техните два Corvette, задвижвани от двигатели „big block” наистина се превръщат в легенда. В преследване на победата над съперника, Грисъм поръчва последния си Corvette – открит модел 1967 година със специално модифицирана трансмисия и с разширени задни калници, които да побират по-широки състезателни гуми.
Когато астронавтите от „Аполо 12” Дик Гордън, Чарлз Конрад и Алън Бийн поръчват своите Corvette, модел 1969 година при Ратман, те искат от дилъра еднакво оборудваните купета 427 Stingray с двигатели с 390 к.с. да бъдат лакирани в специално разработената от Бийн цветова схема в златисто Riverside Gold с черни акценти. В областта на предните калници е включена и уникална емблема в червено, бяло и синьо. Според спомените на съвременници, сед като облечените в скафандри астронавти на „Аполо 12” излизат на фотография в списание LIFE заедно със своите уникални Corvette, у някои от администраторите в NASA възникват сериозни притеснения, че общата снимка за бъде изтълкувана погрешно като забранено продуктово позициониране.
Дори и при това положение, втора снимка на американските астронавти и техните Corvette се появява на страниците на LIFE през месец юни 1971 година. Членовете на Лунната мисия „Аполо 15” Джим Ървин, Ал Уордън и Дейв Скот също са фотографирани заедно с личните им Corvette и с тренировъчната версия на задвижвания с електричество от акумулаторни батерии Lunar Rover Vehicle (LRV), който трябва да откарат на Луната. "Лунното бъги," както всички наричат LRV, също използва задвижваща система, произведена от General Motors. Автомобилите Corvette на членовете на „Аполо 15” са в три различни цвята – червен, бял и син, като двойните състезателни ивици на каросерията на всеки от тях допълва цветовете на американския флаг.

Трайната връзка с американските астронавти допринася много за легендарната слава на модела Corvette.
"През 60-те години на миналия век, астронавтите са истински национални герои, възприемани като идоли от всяко дете и дълбоко уважавани от всеки възрастен гражданин на САЩ," споделя специалистът по историята на модела Corvette и бив редактор на списание Corvette Quarterly Джери Бъртън. "Фактът, че толкова много от тях караха Corvette наистина помогна за утвърждаването на Corvette като емблематичен американски спортен автомобил."
Излезлият на пазара през 1979 година бестселър "The Right Stuff" на Toм Уолфи отразява началото на американската космическа програма. Успехът на книгата възпламенява отново интереса към космическите герои от екипажа на „Мъркюри 7” и техните приключения с Corvette.
"Преди това, свързаните с астронавти истории с Corvette бяха просто фолклор... Мисля, че именно благодарение на Toм Уолфи днес мястото на Corvette е толкова солидно циментирано в легендарния ореол на първите американски астронавти", посочва Бъртън.
Tази асоциация възниква в съзнанието дори и днес. Дебютиралият през 1995 година кинофилм "Aполо 13" включва два автомобила Corvette от онова време, единият от които участва в ключова сцена с актьора Том Ханкс в ролята на астронавта Джим Ловел. Филмът "Star Trek XI", пуснат в кината през 2009 година, на свой ред започва със сцена от 2245 година, в която 12-годишният Джеймс Т. Кърк управлява 280-годишен Corvette Sting Ray, модел 1965 година.
Tези истории, съчетаващи реалното и фантастичното, допринасят за съвременната градска легенда, според която астронавтите са притежавали повече Corvette, отколкото която и да било друга марка или модел автомобил. Tова е своеобразно утвърдено във времето легендарно послание, водещо началото си от първото десетилетие от Американската космическа програма. В интерес на истината обаче може би все пак е справедливо да се отбележи, че повечето астронавти са изпитвали повече удоволствие зад волана на легендарния американски спортен автомобил, отколкото в какъвто и да било друг модел.
Повече информация относно шеметните първи години в Кейп Канаверал можете да намерите в биографията на Уоли Шира, озаглавена "Schirra´s Space." Подробности относно историческата връзка между астронавтите и Corvette има в статиите на списание Corvette Quarterly, публикувани между 1989 и 2006 година.








Научете всичко! Бъдете първи!

Кликнете на бутона "Харесва ми"!

Затвори

facebook twitter rss linkedin Авто новини мобилна версия

БЮЛЕТИН НОВИНИ

Email: *


МАРКИ